Με τη χρήση ενός νέου μαθηματικού τύπου θα υπολογίζεται στο εξής το εφάπαξ σε όλα τα ταμεία πρόνοιας. Οι αλλαγές που προκύπτουν από το διαφορετικό τρόπο υπολογισμού αγγίζουν κατά κύριο λόγου τους δημοσίους υπαλλήλους, ενώ με αυτόν διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των ταμείων και η απρόσκοπτη καταβολή του βοηθήματος για το μέλλον.
Από τις αλλαγές που προκύπτουν εξαιρούνται, όπως αναφέρει το «Εθνος», όσοι πρόλαβαν να καταθέσουν τα χαρτιά τους έως τις 31 Αυγούστου 2013. Σε αυτές τις περιπτώσεις το εφάπαξ θα υπολογιστεί με το παλιό σύστημα, χωρίς νέα μείωση.
Ο νέος μαθηματικός τύπος προβλέπει τη δημιουργία «ατομικών μερίδων» για όλους τους ασφαλισμένους, ενώ για τον υπολογισμό του καταβαλλόμενου ποσού θα λαμβάνονται υπόψη και τα οικονομικά δεδομένα του Ταμείου. Παράλληλα, προκειμένου να μην προκύψουν δραματικές ανατροπές στο εφάπαξ, όπου καταγράφονται ληξιπρόθεσμες οφειλές, αυτές θα «μοιραστούν» σε βάθος 15ετιας.
Στους φορείς πρόνοιας του ιδιωτικού τομέα δεν θα υπάρξουν αλλαγές, ενώ στο Δημόσιο εκτιμάται, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πως οι μειώσεις θα κυμαίνονται από 12% έως 14%. Αν δεν προέκυπτε η αλλαγή, το εφάπαξ στο Δημόσιο θα έπρεπε να πέσει στις 4.000 με 5.000 ευρώ. Σύμφωνα με το «Εθνος», με τη λύση που θα δοθεί το βοήθημα θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο φέτος στα 25.000 ευρώ στο δημόσιο τομέα, από 29.000 ευρώ που ήταν πέρυσι.
Αναλυτικά στην απόφαση του υπουργού Εργασίας Γιάννη Βρούτση προβλέπονται τα εξής:
1. Δημιουργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2014 «ατομικές μερίδες» στις οποίες τηρούνται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο στους φορείς – τομείς πρόνοιας.
Τα ταμεία πρόνοιας λειτουργούν πλέον με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση (άρθρο 1).
2. Καθιερώνεται νέος μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό του βοηθήματος.
Για χρόνο ασφάλισης από την 1η Ιανουαρίου 2014 και εφεξής το ποσό του εφάπαξ ισούται με τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών κατά την ημερομηνία αποχώρησης.
Για τη συσσώρευση των εισφορών γίνεται χρήση πλασματικού ποσοστού επιστροφής, το οποίο ορίζεται ως η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών για το σύνολο των ασφαλισμένων.
Συγκεκριμένα, λαμβάνονται υπόψη οι συνολικές ετήσιες εισφορές, τα έτη συσσώρευσης εισφορών, η ετήσια μεταβολή της βάσης υπολογισμού των εισφορών, το έτος έκδοσης της συνταξιοδοτικής πράξης του κύριου φορέα αλλά και ο συντελεστής βιωσιμότητας του ταμείου.
Για τον συντελεστή βιωσιμότητας λαμβάνονται υπόψη:
- Οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή/ και εργοδότη.
- Η ειδική τακτική εισφορά όπου υπάρχει.
- Τα διοικητικά έξοδα (τα οποία δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 2,5% των ασφαλιστικών εισφορών του έτους).
- Η περιουσία, η οποία έχει διαμορφωθεί στις 31 Δεκεμβρίου πριν από την καταβολή των συνολικών παροχών (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι συνολικές εισφορές εργαζομένων ή και εργοδότη, η ειδική τακτική εισφορά και τα διοικητικά έξοδα).
- Οι συνολικές παροχές χωρίς την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας.
- Η παρούσα αξία των συνολικών υποχρεώσεων με βάση τα δεδουλευμένα δικαιώματα των ασφαλισμένων (με τους κανόνες του νέου συστήματος καθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση).
- Το οικονομικό έτος για το οποίο υπολογίζεται ο συντελεστής βιωσιμότητας.
3. Η απόσβεση ληξιπρόθεσμων οφειλών θα γίνει με ορίζοντα 15ετίας (άρθρο 3).
Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται δραματικές μειώσεις στο καταβαλλόμενο βοήθημα στο ταμείο πρόνοιας δημοσίων υπαλλήλων, όπου εκκρεμούν ληξιπρόθεσμες οφειλές 759 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, τα ταμειακά διαθέσιμα στο ταμείο πρόνοιας είναι κοντά στα 350 εκατ. ευρώ.
Επομένως, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, μένει ένα οικονομικό κενό περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα καταμεριστεί τα επόμενα 15 έτη.
Στην απόφαση συγκεκριμένα προβλέπεται πως «από την 1η Ιανουαρίου 2014 το ετήσιο ποσό απόσβεσης των οφειλομένων υποχρεώσεων επιβαρύνει το ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας.
Σε περίπτωση κατά την οποία φορέας – τομέας πρόνοιας, προκειμένου να καταβάλει εφάπαξ, έχει συνάψει δάνειο και δεν το έχει εξοφλήσει έως 31 Δεκεμβρίου 2013, το ετήσιο ποσό που καταβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 για την εξυπηρέτηση του δανείου επιβαρύνει τον ετήσιο συντελεστή βιωσιμότητας».
Σημειώνεται πως με τα τακτικά έσοδα κάθε έτους εξοφλούνται πρώτα οι υφιστάμενες οφειλόμενες υποχρεώσεις του προηγούμενου έτους.
Οποιοδήποτε έκτακτο ή άλλο έσοδο κάθε τρέχοντος έτους χρησιμοποιείται για να μειώνει απευθείας τις οφειλόμενες υποχρεώσεις που υφίστανται στο τέλος του προηγούμενου έτους.
Εφόσον σε τομέα πρόνοιας υφίσταται διαθέσιμη ρευστότητα κατά την 31η Δεκεμβρίου 2013, η οποία δεν επαρκεί για την εξυπηρέτηση των οφειλόμενων υποχρεώσεων, αυτή μειώνει απευθείας τις προαναφερθείσες οφειλόμενες υποχρεώσεις και χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση αυτών.
4. Σε όσες περιπτώσεις προβλέπεται επιστροφή εισφορών τα ποσά καταβάλλονται στον δικαιούχο κατά την έκδοση της πράξης συνταξιοδότησης του φορέα κύριας ασφάλισης.
Για επιστροφή εισφορών χρόνου ασφάλισης έως 31 Δεκεμβρίου 2013 η παροχή προκύπτει σύμφωνα με τις διατάξεις των οικείων καταστατικών και τη γενικότερη νομοθεσία που ισχύουν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Για επιστροφή εισφορών χρονικών διαστημάτων από 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά το ύψος του ποσού της παροχής προκύπτει από τη συσσωρευμένη αξία των εισφορών στην ατομική μερίδα (άρθρο 4).