Είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό προϊόν της ελληνικής γης. Είναι κομμάτι της κουλτούρας και της εθνικής ταυτότητας. Ως τέτοιο, το παρθένο ελαιόλαδο συμπαρασύρεται από τη γενικότητα κατάσταση πτώσης που υφίσταται η χώρα σε όλους τους τομείς (παραγωγικούς ή μη).
Οπως γράφει και το Associated Press, το λάδι φαίνεται να είναι το τελευταίο θύμα της οικονομικής κρίσης. Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης συμβουλεύει την Ελλάδα να ακολουθήσει έναν διαφορετικό δρόμο, έτσι ώστε να αυξήσει τα έσοδά της από την εξαγωγή λαδιού.
Συγκεκριμένα προτείνει στην Ελλάδα να επιτρέψει την εξαγωγή λαδιού που αναμειγνύεται με φθηνότερα φυτικά έλαια, έτσι ώστε να γίνει περισσότερο ανταγωνιστικό στην αγορά.
Η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη παραγωγός ελαιολάδου στον κόσμο, αλλά και κορυφαίος καταναλωτής του προϊόντος ανά άτομο. Ωστόσο, με την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών να έχει συρρικνωθεί -από το 2008, μέχρι σήμερα- λόγω της ύφεσης και τα οικονομικά μέτρα να έχουν επηρεάσει δραστικά την παραγωγή, η «βαριά βιομηχανία» του ελαιολάδου, βλέπει τη δυναμική της να εξατμίζεται.
Να σημειωθεί πως και λόγω των καιρικών συνθηκών, η συγκομιδή ελιάς, το τελευταίο έτος (σε Κρήτη, Λέσβο και αλλού) έχει πέσει κάτω από το 50%.