Για όσους δεν το ξέρουν το OZON, το πρώτο ελληνικό free press που δημιουργήθηκε το 1996 από τον Γιώργο Κελέφη, κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας και να αποκτήσει ένα διεθνές προφίλ – φαινόμενο σπάνιο για ελληνικό τίτλο - ενώ καταφέρνει να ανανεώνεται και να παίζει συνέχεια με τη μορφή του, συχνά με απρόσμενα αποτελέσματα. Η δημιουργική του ομάδα που αποτελείται κυρίως από νέα παιδιά με όρεξη και πολύ φαντασία, επίσης εξελίσσεται συνέχεια. Ζητήσαμε από την αρχισυντάκτρια Δανάη Δραγωνέα και τον art director Πάνο Παναγιώτου να μας μιλήσουν για το περιοδικό και για το πώς καταφέρνουν να το διατηρούν πάντα τόσο φρέσκο και ζωντανό!Φωτό: Manteau Stam Δανάη: Είμαστε με τον Πάνο στο ΟΖΟΝ εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου. Αυτό που άλλαξε όταν πήγαμε είναι ότι προσπαθήσαμε να κάνουμε τα τεύχη πιο θεματικά. Κάθε τεύχος παίρνει το θέμα του από τον τίτλο ενός τραγουδιού και στήνεται αντίστοιχα. Το δεύτερο πράγμα που άλλαξε είναι ότι από τον Ιούλιο βγάλαμε το πρώτο international OZON που κυκλοφορεί στο εξωτερικό και σε σημεία διανομής ξένου τύπου στην Ελλλάδα. Η αλήθεια είναι ότι ανέκαθεν ήταν δίγλωσσο το ΟΖΟΝ. Στις τωρινές εκδόσεις προσπαθούμε να διαχωρήσουμε το ελληνικό τεύχος εφόσον πλέον υπάρχει και το διεθνές. Η ελληνική εκδοχή ονομάζεται πλεόν OZON Raw και εκεί κρατάμε στα αγγλικά μόνο τις συνεντεύξεις που έγιναν σε αυτή τη γλώσσα. Δεν μεταφράζουμε συνεντεύξεις που έγιναν στην Ελλάδα ή κείμενα που έχουν γράφτεί εδώ. Π: Ήταν και μεγάλη ανάγκη του εκδότη μας, του Γιώργου του Κελέφη, που πάντα ήθελε να εξελίσσει το περιοδικό, να μην μένει στάσιμο.Η διεθνής έκδοση του OZON ομολογώ ότι ήταν μια ευχάριστη έκπληξη όταν το έμαθα.Δ: Είναι ειδική έκδοση που κυκλοφορεί τέσσερεις φορές τον χρόνο και απέκτησε διεθνή διανομή τον Ιούλιο. Ακουμπά σε πιο διεθνή πρότυπα χωρίς να υποβιβάζει το ελληνικό στοιχείο. Επειδή μάλιστα κυκλοφορεί μόνο τέσσερις φορές το χρόνο, μας δίνει την δυνατότητα να πειραματιστούμε περισσότερο, να παίξουμε με τα θέματα και να βγει ένα τεύχος πιο “δεμένο” και πρωτότυπο. Π: Μας δίνει επίσης τη δυνατότητα να προεκταθούμε σε θέματα που δεν προσφέρονται τόσο για την ελληνική αγορά Ακόμα και σχεδιαστικά διαφέρει. Έχει το κλασσικό σκληρό εξώφυλλο του ΟΖΟΝ και είναι περισσότερες σελίδες. Σημαντικό ρόλο στο να επιτευχθεί η διεθνής διανομή του περιοδικού, έπαιξε η προβολή του σε διεθνή trade shows όπως η Bread&Butter, η FashionRocks στο Λονδίνο. Είχε δηλαδή ήδη μια παρουσία στο εξωτερικό. Δ: Επίσης συνεργαζόμαστε με αρκετούς φωτογράφους που έχουν την έδρα τους εκεί. Οπότε ήταν κάπως σαν μία φυσική εξέλιξη.Δ: Επειδή μάλιστα πρόκειται για περιοδικό που ασχολείται κυρίως με την μόδα, πρέπει να έχεις επαφές με το εξωτερικό καθώς στην Ελλάδα τα πράγματα είναι περιορισμένα, λόγω αγοράς κυρίως. Εννοείται πώς και στην Ελλάδα υπάρχουν πολλά δημιουργικά άτομα, όμως στο εξωτερικό επειδή ακριβώς η αγορά είναι μεγαλύτερη, τα άτομα αυτά υποστηρίζονται περισσότερο. Στόχος μας είναι να βγάλουμε περιοδικό που να μπορείς να διαβάσεις και μετά από πολύ καιρό, και να επιστρέφεις και να ανακαλύπτεις κάτι καινούριο κάθε φορά. Πόσο δύσκολο είναι να βγάζεις ένα διεθνές περιοδικό μόδας με έδρα την Ελλάδα;Δ: Αν είχαμε τα γραφεία μας στο Λονδίνο και είχα γύρω, τριγύρω όλους τους σχεδιαστές μόδας, σίγουρα θα είχα την δυνατότητα και την ευκολία να επικοινωνώ πιο εύκολα μαζί τους. Στις δεδομένες περιστάσεις υπάρχει πάρα πολύ τρέξιμο, για να βρεις contact, να κλείσεις θέματα και συνεντεύξεις. Επειδή όμως το περιοδικό το έχει δει αρκετός κόσμος και έχουμε φροντίσει να το προωθήσουμε, υπάρχει εμπιστοσύνη. Οπότε δεν δυσκολεύομαι να πείσω για συνεργασίες, όσο να οργανώσουμε τις φωτογραφίσεις και όλα τα παρεμφερή. Η δουλειά που γίνεται, όσο δύσκολη και αν είναι, επειδή είμαστε μια ομάδα νέων παιδιών με πολλές ιδέες και αγαπάμε αυτό που κάνουμε, καταφέρνουμε να υπερβούμε τις όποιες δυσκολίες, να γινόμαστε όλο και πιο δημιουργικοί μέσα από αυτές. Π: Υπάρχει βέβαια και ένα άγχος ότι ξαφνικά από το μικρό ελληνικό κοινό εκτίθεσαι σε όλο τον κόσμο. Αυτό ισχύει τόσο για το περιεχόμενο όσο και για το format και από γραφιστική άποψη. Αυτή η ευθύνη μας κάνει να προσπαθούμε πολύ περισσότερο. Για το international τεύχος είχαμε ένα άγχος σαν να δίναμε εξετάσεις. Αλλά περάσαμε τελικά! Δ: Οι πωλήσεις του πρώτου τεύχους πήγαν πολύ καλά. Το εξώφυλλο ανέβηκε σε πολλά blogs και γενικά ακούμε πολύ καλά λόγια. Έχετε τους ίδιους συνεργάτες και για την international έκδοση;Δ: Η βάση είναι η ίδια. Από εκεί και πέρα συνεργαζόμαστε με περισσότερους ξένους φωτογράφους. Αφού είναι διεθνές, το ιδανικό για μένα θα ήταν να έχουμε ένα editorial από κάθε σημαντική πρωτεύουσα μόδας –ένα από Νέα Υόρκη, ένα από Λονδίνο, Μιλάνο κλπ-. Υπήρχε λοιπόν μία πολυσυλλεκτικότητα. Όσον αφορά τους συντάκτες, είναι τα παιδιά που δουλεύουν στην ελληνική έκδοση συν κάποιους ακόμα ανθρώπους από το εξωτερικό. Το ελληνικό ΟΖΟΝ είναι ένα από τα πιο επιτυχημένα ελληνικά free press. Βοήθησε αυτό το γεγονός για να περάσετε στο επόμενο βήμα;»Δ: Εγώ θα προτιμούσα να σταθώ στην ομάδα πίσω από το ΟΖΟΝ. Πρόκειται για μια ομάδα ατόμων με τα οποία μοιραζόμαστε μια κοινή αισθητική, μια ομάδα που θα μπορούσε να στηρίξει μια καλή δουλειά και θα μοχθούσε γι’ αυτή. Οπότε αυτή ήταν η κινητήριος δύναμη της διεθνούς έκδοσης. Να διευκρινιστεί ότι το “ελληνικό ΟΖΟΝ” είναι το OZON RAW και το διεθνές ΟΖΟΝ έχει την επωνυμία ΟΖΟΝ. Το ΟΖΟΝ RAW διανέμεται δωρεάν ενώ το διεθνές ΟΖΟΝ είναι προς πώληση.Π: Περίπου ένα χρόνο πριν είχε κυκλοφορήσει μία πειραματική έκδοση του ΟΖΟΝ στο εξωτερικό και το HEROES, τα οποία ήταν μία δοκιμή για το αν θα μπορούσε να σταθεί μία τέτοια έκδοσηΔ: Το ΟΖΟΝ RAW άλλαξε μορφή από τον Φεβρουάριο. Είναι μηνιαίο free press, το οποίο κυκλοφορεί σε τρία τεύχη κάθε φορά, χωρίς δέσιμο. Με αυτό τον τρόπο προσπαθήσαμε όχι μόνο να αλλάξουμε τη μορφή, το format αλλά να υποδείξουμε και έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης. Μπορείς δηλαδή να πάρεις και να διαβάσεις ό,τι σε ενδιαφέρει, έστω και μία μόνο συνέντευξη. Π: Αν κάποιος ενδιαφέρεται για τα editorial μόδας, μπορεί να κρατήσει το συγκεκριμένο τεύχος και να το βάλλει στο αρχείο του. Επίσης επειδή δεν υπάρχει σύρραψη, απλά παίρνεις όποια σελίδα σε ενδιαφέρει και την απομονώνεις. Δ: Στο ΟΖΟΝ RAW διακρίνεις πάλι αυτή την διάθεση πειραματισμού. Δίνει δηλαδή την ελευθερία στην ομάδα να δοκιμάσουμε πράγματα και να δούμε πώς αυτό λειτουργεί. Π: Είναι έκδοση που βασίζεται αρκετά στην λογική του φανζίν. Όπως το δηλώνει και το όνομά του (RAW) επιστρέφουμε σε πιο ωμές, πιο ακατέργαστες καταστάσεις. Όταν πρωτοβγήκε καθίσαμε με την Δανάη και είπαμε να βάλουμε κάποιους κανόνες για τις μετέπειτα εκδόσεις. Αυτοί οι κανόνες δεν εφαρμόστηκαν ποτέ. Δεν μπορούμε να περιοριζόμαστε από κανόνες. Συνέχεια επαναπροσδιορίζουμε τις θέσεις μας και πειραματιζόμαστε. Δ: Παρά το γεγονός ότι είναι ένα περιοδικό που βγαίνει χρόνια, αντιμετωπίζουμε κάθε τεύχος σαν να είναι το πρώτο. Π: Όταν ξέρει ότι βγάζεις κάτι σε συγκεκριμένο χρόνο με συγκεκριμένη μορφή, σύντομα εφησυχάζεσαι. Γίνεσαι δημόσιος Υπάλληλος. Εμείς ποτέ δεν αποκτήσαμε αυτή τη νοοτροπία. Κάθε τεύχος είναι και πρέπει να είναι μοναδικό.Και στην διεθνή έκδοση ισχύει η θεματική εμπνευσμένη από τους τίτλους διάσημων τραγουδιών;Π: Ναι. Αυτό ισχύει πολλά χρόνια στο ΟΖΟΝ, μας βάζει στην διαδικασία να βρίσκουμε τραγούδια. Όταν ξεκίνησε μάλιστα το ΟΖΟΝ είχε μεγαλύτερη σχέση με την μουσική, ήταν περισσότερο ποικίλης ύλης και στην συνέχεια αφοσιώθηκε στην μόδα. Δ: Είναι σαν κάθε φορά το τεύχος να παίρνει και τον ρυθμό του τραγουδιού. Εμένα κάτι τέτοιο με βοηθά πάρα πολύ όσον αφορά την θεματική που θα ακολουθήσω. Το βίαιο τεύχος είχε τραγούδι το «Do you really wanna hurt me?» Το ελληνικό τεύχος του Ιουνίου έχει τίτλο «She drives me crazy». Π: Το τραγούδι βοηθά πολύ και τους φωτογράφους. Το ενδιαφέρον μάλιστα για τον αναγνώστη είναι να γνωρίζεις το κομμάτι-θεματική και να βλέπεις το πώς το αντιμετώπισε κάθε φωτογράφος.Για την κρίση κάνατε κάποιο τεύχος;Δ: Το πρώτο international τεύχος ήταν για την κρίση, το δημιουργικό χάος. Ο τίτλος ήταν “oοps! I did it again!” Ή καλύτερα “oops we did it again!” Και επειδή ήταν international δεν θέλαμε να χάσουμε το κομμάτι της ελληνικότητας για αρχή δηλαδή είμαστε ένα περιοδικό το οποίο είναι στην Ελλάδα, στην Αθήνα και θα πρέπει να ξέρετε ποιοι είμαστε για να μιλήσουμε για όλα τα υπόλοιπα πράγματα και ήταν του στυλ προσέξτε μας γιατί περνάμε μια κρίση αυτή την περίοδο οπότε ήρεμα. Τώρα θα δούμε βέβαια πως θα πάει η κατάσταση. Το επόμενο τεύχος θα παίζει με τα ένστικτα πάρα πολύ. θέλουμε περισσότερο να δείξουμε το πώς μπορείς μέσα από την αισθητική εντέλει να απολαμβάνεις κάποια πράγματα και λίγο να χαμηλώσουμε τους ρυθμούς και να επιστρέψουμε σε πιο φυσικούς τρόπους. Δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στη φύση γιατί είμαστε περιοδικό πόλης ξεκάθαρα αλλά λίγο κάπως να αποκτήσουμε μια βραδύτητα.Π: Γι’ αυτό έχει μπει και υπότιτλος.Δ: Το Α raw magazine for a slow fashion. Αυτή ήταν η λογική, ας φύγουμε λίγο από την παρόρμηση και ας πάμε λίγο πιο χαλαρά και μαζί. Και αυτό ισχύει και για την ομάδα. Κάθε πρωί που πηγαίνουμε στο γραφείο υπάρχει διάθεση και ενθουσιασμός και γενικώς υπάρχει ένα πολύ έντονο μαζί το οποίο νομίζω έτσι όπως είναι η κατάσταση τώρα με αυτές τις καινούργιες συλλογικότητες που αναπτύσσονται με όλα αυτά τα πράγματα που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό. Το μαζί είναι αυτό που θέλουμε να κάνουμε σε μεγάλο βαθμό. Και ευτυχώς το περιοδικό βγάζει αυτή την ομαδικότητα. Το άλλο που έχει αλλάξει από όταν πήγαμε στο OZON είναι ότι τώρα περνάμε μια φάση αρκετής εξωστρέφειας. Έχουμε ξεκινήσει μια σειρά από events που κάνουμε τα οποία στη μεγάλη τους πλειοψηφία έχουν να κάνουν με δημιουργικούς τρόπους παρουσίασης της μόδας. Το μεγαλύτερο event μας είναι το 4fashionsake [το Νοέμβριο θα γίνει το τέταρτο]. Π: Το βασικό concept του 4fashionsake [γι’ αυτό λέγεται και έτσι] είναι τέσσερα events που παρουσιάζονται 4 καλλιτέχνες, 4 σχεδιαστές, 4 δημιουργικοί άνθρωποι. Εξελίχτηκε όμως σε πολύ περισσότερα στην πορεία. Τα events πότε ξεκίνησαν;Π: Εδώ και ενάμιση χρόνο το 4fashionsake. Έχουν γίνει 3 Denim Dreams που είναι εκθέσεις φωτογραφίας αποκλειστικά αφιερωμένες το Denim και έγιναν δύο Fashion News Service τα οποία είναι κάτι καινούργιο και έχουν πιο εμπορικό χαρακτήρα. Είναι μια πολύ ωραία ιδέα. Σε ένα ξενοδοχείο παίρνουν ξεχωριστά δωμάτια, διαφορετικοί σχεδιαστές και παρουσιάζουν οτιδήποτε θέλουν και έχει σχέση με αυτούς. Έγινε μέχρι τώρα ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη. Και υπάρχει και ένα digital κομμάτι που αξίζει να το σημειώσουμε. Μια νέα προσπάθεια εδώ και κάποιο καιρό που γίνεται από τον Άρη Καραταράκη στα social media.Δ: Και κάπως όλα λειτουργούν συμπληρωματικά. Ο ένας σπρώχνει τον άλλον για να βγει ένα καλύτερο αποτέλεσμα. Π: Έχει γίνει πάρα πολύ δουλειά την οποία ξεχνάμε και εμείς ορισμένες φορές. Θα μπορούσαμε να συζητάμε μόνο για το ΟΖΟΝ RAW και ξαφνικά υπάρχουν ένα σωρό πράγματα. Επεκτείνεται προς όλες τις κατευθύνσεις.Ήταν ριψοκίνδυνη η αλλαγή στο φορμάτ του; Τι ανταπόκριση είχε στο κοινό του περιοδικού;Π: Ευτυχώς με αυτή την κίνηση έχουμε αποκτήσει κάπως το δικαίωμα να μπορεί να αλλάζει δηλαδή δεν θα μας παραξενέψει και ελπίζουμε και τον κόσμο, αν πάρα πολύ ξαφνικά το OZON RAW γίνει πάλι κάτι καινούργιο. Για τους καιρούς και δεν εννοώ μόνο την κρίση ήταν πολύ χλιδάτη η προηγούμενη έκδοση, είχαμε κάποιο τουπέ κατά την άποψη μου. Το ότι είναι όμως free press δεν σημαίνει ότι πρέπει να είναι και κάτι φθηνό και πρόχειρο. Απλά κάποιος κόσμος ήταν πιο καλομαθημένος, όχι ότι ακούσαμε κάτι ιδιαίτερα αρνητικό. Πήραμε το πρώτο feedback από την αλλαγή και εννοείται σε κάποιους άρεσε και σε κάποιους δεν άρεσε αλλά και πάλι το ΟΖΟΝ ήταν προετοιμασμένο να το αντιμετωπίσει αυτό το πράγμα. Δ: Δεν αντιμετωπίζουμε την αλλαγή σαν κάτι τρομακτικό. Έρχεται πολύ φυσικά. Είναι ένα περιοδικό που αλλάζει άρα δεν είναι καθόλου βαρύ, καθόλου στατικό. Έχει πολύ μεγάλη ελευθερία το ότι ξέρουμε ότι μπορούμε να κάνουμε και άλλες αλλαγές. Είναι ρυθμός. Απλά είναι μια εκδοχή του ΟΖΟΝ και έχει ενδιαφέρον να αναταράζεις λίγο όσο ριψοκίνδυνο και αν είναι. Είναι ένα δείγμα ζωντάνιας που σε μια τέτοια δύσκολη περίοδο κάναμε αυτό το βήμα και δείξαμε ότι κουνιόμαστε.www.ozonweb.com-Το OZON RAW διανέμεται δωρεάν σε διάφορα σημεία της πόλης ενώ η international μορφή του μπορεί να αναζητηθεί σε πρακτορεία του ξένου τύπου
Το ΟΖΟΝ γίνεται διεθνές
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο