Σκληρή δουλειά, μία λαμπρή ιδέα ή η βοήθεια της τύχης. Οι επιχειρηματίες συχνά αναφέρουν αυτά τα τρία «συστατικά» όταν μιλούν για τη συνταγή της επιτυχίας τους. Σπάνια όμως μιλούν για αυτό που θεωρούν ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά ως το μυστικό τους: τη μεταξύ τους αγάπη, που οδήγησε στη δημιουργία της Apivita.
Η φήμη της εταιρείας που φτιάχνει φυσικά καλλυντικά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες έχει ξεπεράσει τα ελληνικά σύνορα και το BBC έκανε εκτενές αφιέρωμα σε αυτή και το μυστικό της επιτυχίας. Σύμφωνα με την Νίκη Κουτσιανά, όλα ξεκίνησαν το 1972, όταν συνάντησε για πρώτη φορά τον σημερινό σύζυγό της.
Στα 19 της, πήγε στο μικρό φαρμακείο του Νίκου Κουτσιανά ως εκπαιδευόμενη, καθώς ήταν πρωτοετής φοιτήτρια της Φαρμακευτικής. «Οταν ερωτεύεσαι, όλα είναι μαγικά», λέει. «Ερωτεύτηκα το Νίκο». Παράλληλα όμως αγάπησε και τα μελίσσια που είχε η οικογένειά του και εντόπισε μία επιχειρηματική ευκαιρία.
«Συνειδητοποίησε τι μπορούσαμε να κάνουμε με τη δύναμη της φύσης, των φυτών και των μελισσοκομικών προϊόντων», λέει ο κ. Κουτσιανάς. Για εκείνον, το συστατικό κλειδί ήταν η πρόπολη, η φυσική ρητίνη που συλλέγουν οι μέλισσες από τους κορμούς του δέντρου και τη χρησιμοποιούν για να προστατεύουν και να συντηρούν την κυψέλη. Τη συνδύαζε με βότανα για να φτιάξει φυσικά προϊόντα για το δέρμα και τα μαλλιά, αλλά ποτέ δεν σκέφτηκε τις εμπορικές δυνατότητες.
«Αν δεν ήταν η Νίκη, ποτέ δεν θα είχα προχωρήσει στη δημιουργία μίας επιχείρησης γιατί ασχολούμουν με τη φιλοσοφική πλευρά αυτού που έκανα», παραδέχεται ο φαρμακοποιός που είναι επηρεασμένος από τον Ιπποκράτη όπως τονίζει το BBC.
Η Νίκη Κουτσιανά λοιπόν είχε την ιδέα του πρώτου προϊόντος, ένα μαύρο αντιβακτηριδιακό σαπούνι που συνδύαζε την πρόπολη με το θυμάρι. Για να κάνει τα αρχικά βήματά της η επιχείρηση, εκείνη ανέλαβε το ρόλο της πωλήτριας πόρτα-πόρτα, γυρίζοντας όλα τα φαρμακεία με ένα ξύλινο κουτί με σαπούνια. Μία διαδικασία που παραδέχεται πως ήταν «πολύ, πολύ δύσκολη».
Στην δεκαετία του '70, οι Ελληνες καταναλωτές λαχταρούσαν την πολυτέλεια των ξένων εταιρειών. Τα φυσικά προϊόντα δεν τα είχαν καν ακούσει. Αλλά το ζευγάρι επέμεινε και ο αριθμός των φαρμακείων που δέχονταν να πουλάνε τα προϊόντα τους ολοένα και αυξάνονταν.
Η πραγματική άνθιση όμως ήρθε όταν αποφάσισαν να τα εξάγουν. Στο εξωτερικό, αποφάσισαν να επεκταθούν πέρα από τα φαρμακεία και να ανοίξουν δικά τους καταστήματα. Ξεκίνησαν από την Ισπανία και σιγά- σιγά προχώρησαν, με τα προϊόντα τους τώρα να εξάγονται σε 14 χώρες.
Κάπου τότε αποφάσισαν πως η εταιρεία είχε γιγαντωθεί αρκετά ώστε να απαιτεί την αποκλειστική προσοχή τους, καθώς έως εκείνη τη στιγμή ήταν η παράλληλη ενασχόλησή τους αφού διατηρούσαν το φαρμακείο στο οποίο είχαν γνωριστεί. Ακολούθησε η δημιουργία του δικού τους εργοστασίου, το άνοιγμα μεγαλύτερου καταστήματος στην Αθήνα που διαθέτει σπα. Η οικονομική κρίση δεν τους επηρέασε επικίνδυνα, καθώς όπως λέει ο Νίκος Κουτσιανάς πλέον τα «σπιτικά» προϊόντα έχουν γίνει μόδα.
Και οι δύο τους παραδέχονται πως είναι μεγάλη πρόκληση να δουλεύει μαζί ένα παντρεμένο ζευγάρι. Για αυτό πάντα είχαν ξεκάθαρους και διαχωρισμένους ρόλους στην επιχείρηση. Εκείνος φροντίζει τη φιλοσοφία και ασχολείται με τη δημιουργία των προϊόντων, ενώ εκείνη έχει αναλάβει το εμπορικό κομμάτι.
Παρόλα αυτά καταλήγουν και οι δύο πως η μεταξύ τους οικειότητα ήταν αυτό που έκανε την επιχείρηση να προχωρήσει. «Μοιραζόμαστε το ίδιο πάθος και το ίδιο όραμα για το τι θέλουμε. Και αυτό είναι η "σπίθα" που χρειαζόμαστε για να συνεχίσουμε», λέει η Νίκη Κουτσιανά.