Με κοινό παρανομαστή τα ανοιχτά πανεπιστήμια, έξι πανεπιστημιακοί καθηγητές καταθέτουν τις απόψεις τους για το τι πρέπει να συμβεί για να αρχίσουν τα μαθήματα στα ανώτατα ιδρύματα.Για το αλαλούμ που επικρατεί στην Ανώτατη Παιδεία κάποιοι επιρρίπτουν ευθύνες στο υπουργείο Παιδείας και κάποιοι κάνουν λόγο για λάθη που έχουν γίνει και από τις δύο πλευρές. Ωστόσο, αυτό που όλοι τονίζουν ότι πως πρέπει να τα δημόσια ΑΕΙ να είναι ανοιχτά...
Ευθύνες στις διοικήσεις των ΑΕΙ και στο υπ. Παιδείας
Την άποψη ότι για την τραγική κατάσταση που επικρατεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ευθύνονται οι διοικήσεις των ΑΕΙ και στο υπουργείο Παιδείας εξέφρασε ο ομότιμος καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μιχάλης Σταθόπουλος.
Μάλιστα, εκθέτοντας την άποψή του στο «Εθνος» διερωτάται πως συνήθως υποβαθμίζεται η ευθύνη του υπουργείου Παιδείας. «Από τη στιγμή που κρίθηκε ότι 1.300 περίπου διοικητικοί υπάλληλοι έπρεπε να αποχωρήσουν από τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έπρεπε να γίνει, έστω κατά προσέγγιση, δίκαιη και με αντικειμενικά κριτήρια κατανομή 1.300 μεταξύ των 36 ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας». Τότε, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, ο κ. Σταθόπουλος, «θα είχε το υπουργείο όχι μόνο το νομικό αλλά και το ηθικό δικαίωμα να επιβάλει το μέτρο με κάθε νόμιμο τρόπο».
Αντίθετα, όπως σημειώνει, το υπουργείο απήλλαξε από την οποιαδήποτε συνεισφορά στους 1.300, 28 ιδρύματα. Την ίδια στιγμή, ο ομότιμος καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάνει λόγο για αυθαίρετα, σκανδαλώδη και κυριολεκτικά παράλογα κριτήρια.
Να πάρει πίσω ο υπουργός την απόφαση για απολύσεις
Την αντίθεσή του στη στάση που κρατάει το υπουργείο Παιδείας απέναντι στους διοικητικούς υπαλλήλους και την Τρόικα εξέφρασε ο ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, Αριστείδης Μπαλτάς. Ο πανεπιστημιακός καθηγητής ανέφερε πως είναι δεδομένο ότι όλοι ακόμα και οι ίδιοι θέλουν ανοιχτά πανεπιστήμια. Ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει η δυνατότητα πάση θυσία να συμβεί κάτι τέτοιο.
«Δεν είναι δυνατόν να έχουμε μία Τρόικα που να λέει πρέπει να απολυθούν 1.500 και το υπουργείο να προβαίνει σε αυτές τις απολύσεις με το αιτιολογικό ότι: Κάνω ότι μου είπαν» δήλωσε ο κ. Μπαλτάς, ενώ τέλος υποστήριξε πως για να ανοίξουν τα πανεπιστήμια «πολύ απλά ο υπουργός Παιδείας πρέπει να πάρει πίσω την κοινή υπουργική απόφαση».
Τα προβλήματα δεν λύνονται με τις καταλήψεις
«Είναι οδυνηρό να χάνει κάποιος διοικητικός υπάλληλος τη δουλειά του» αναφέρει λέγοντας, ωστόσο, πως η ανεργία δεν λύνεται με καταλήψεις. «Αν δεν κατανοήσουν οι κυβερνώντες ότι η αναπτυξιακή κουλτούρα που τους διακρίνει είναι αδιέξοδη, τότε μετά τις αποτυχημένες καταλήψεις θα έρθει μοιραία η κατάρρευση», υποστηρίζει κλείνοντας.Την άποψη ότι το πρόβλημα της ανεργίας δεν λύνεται με καταλήψεις εξέφρασε στο «Εθνος» ο καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ, Δημήτρης Μάρδας. «Μία κατάληψη έως τρεις ημέρες ενός ΑΕΙ μπορεί να περάσει ένα μήνυμα στην κοινωνία. Ο στόχος λοιπόν πρέπει να είναι η ενημέρωση και η κινητοποίηση της κοινωνίας» αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο κ. Μάδρας υποστηρίζει πως «η κατάληψη δημοσίων πανεπιστημίων-ΤΕΙ οδηγεί τους ενδιαφερόμενους είτε στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά κέντρα, που παρέχουν ανταγωνιστικές γνώσεις προς τα δημόσια πανεπιστήμια-ΤΕΙ, είτε στο εξωτερικό. Από την άλλη επιβαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό» υποστήριξε.
Τρεις βασικοί λόγοι για ανοιχτά Πανεπιστήμια
«Εκτελείται η εκπαιδευτική διαδικασία σύμφωνα με το πρόγραμμα μέσα σε ένα περιβάλλον ακαδημαϊκό, το οποίο επιτρέπει στον διδάσκοντα να εφαρμόσει τον προγραμματισμό του στο μάθημα, να γίνουν φροντιστήρια, χωρίς αναβολές. Διεξάγεται η έρευνα, που σημαίνει απρόσκοπτη συνεργασία καθηγητών, ερευνητών, μεταπτυχιακών και επισκεπτών. Εκτέλεση με το βέλτιστο αποτέλεσμα των προγραμμάτων και των μελετών. Διεκδίκηση σοβαρών ανταγωνιστικών προγραμμάτων, τα οποία θα φέρουν χρήματα στο ίδρυμα. Χρήματα που θα χρησιμοποιηθούν ειδικά σε περιόδους μεγάλης οικονομικής στενότητας. Η διοίκηση έχει όλη την άνεση χρόνου να σχεδιάσει, να προγραμματίσει και να πραγματώσει στους στόχους που θέτει ο στρατηγικός σχεδιασμός του ιδρύματος...»Ο καθηγητής ΕΜΠ, αντιπρόεδρος ΠΟΣΔΕΠ, Νικόλαος Μ. Σταυρακάκης παραθέτει τρεις βασικούς λόγους που πρέπει να παραμείνουν τα Πανεπιστήμια ανοιχτά.
«Με ενδιαφέρον θα ακούγαμε έστω και έναν λόγο για τον οποίο το ίδρυμα πρέπει να είναι κλειστό, δηλαδή λειτουργικά νεκρό, έστω και μία μέρα» αναφέρει κλείνοντας.
Υπέρβαση για όλους για να σωθούν τα δημόσια ΑΕΙ
Από εδώ και πέρα, σύμφωνα με τον ίδιο, σημασία έχει πώς θα σωθούν τα πανεπιστήμια. «Εκεί την πρώτιστη ευθύνη έχει το υπουργείο Παιδείας, που μέχρι τώρα ενεργεί με σπασμωδικότητα και εκβιασμούς. Δεν λέω ότι κάποιοι από εμάς το καθηγητικό προσωπικό δεν έχουμε τις δικές ευθύνες» παραδέχεται ο κ. Γραμματικάκης. Ωστόσο, για να σωθούν τα δημόσια ΑΕΙ, υποστηρίζει πως θέλει υπέρβαση από όλες τις πλευρές, «αλλά έχω την εντύπωση ότι το κλίμα είναι ώριμο για μία τέτοια μεγάλη πράξη» αναφέρει χαρακτηριστικά.Για ένα εξάμηνο, το οποίο στην ουσία έχει χαθεί μίλησε ο Καθηγητής, πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Γιώργος Γραμματικάκης.
Τα πανεπιστήμια είναι άγγελοι αισιοδοξίας
Για πανεπιστήμια που είναι «άγγελοι αισιοδοξίας» μίλησε ο καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ, Γρηγόρης Τσόκας. «Το πανεπιστήμιο ως φορέας εκπαίδευσης και έρευνα πρέπει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, τόσο στην ανάπτυξη της χώρας όσο και ειδικότερα της περιφέρειας όπου ανήκει. Παράλληλα, πρέπει να αποτελεί τον σημαντικότερο πόλο της πνευματικής ζωής» υποστηρίζει ο κ. Τσόκας. Αυτοί, είναι μεταξύ άλλων, οι λίγοι που τα πανεπιστήμια πρέπει να μείνουν ανοιχτά, σύμφωνα με τον καθηγητή του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ. «Στις σημερινές συνθήκες πρωτόγνωρης κρίσης, τα πανεπιστήμια οφείλουν να αποτελέσουν κύτταρα ανάταξης και να γίνουν άγγελοι αισιοδοξίας για όλους τους Ελληνες» δήλωσε.