Πρώτη φορά αρχαιολόγοι μελέτησαν εκτενώς τις τοιχογραφίες στον τάφο της Σακκάρα στην Αίγυπτο και ανακάλυψαν ένα ρομαντικό ειδύλλιο, που χρονολογείται στην εποχή των Φαραώ και έμεινε θαμμένο στην άμμο του χρόνου, μέχρι που μία τοιχογραφία το έφερε πρόσφατα στο φως.
Εκείνη ήταν μια ιέρεια ονόματι Μερετίτη και εκείνος, ο Καχάι, τραγουδιστής και διασκεδαστής του ίδιου του Φαραώ. Σύμφωνα με τους ερευνητές, το ζευγάρι έζησε περίπου 4.400 χρόνια πριν, την εποχή που χτίζονταν οι πυραμίδες στην Αίγυπτο, και η αγάπη τους αντικατοπτρίζεται σε μία εξαιρετικά ασυνήθιστη σκηνή στον κοινό τάφο τους, μια τοιχογραφία που διατηρήθηκε σχεδόν ανέπαφη με τα ζωντανά χρώματα της.
Ο τάφος, στην περιοχή Σακκάρα όπου θάφτηκε το ζευγάρι, τα παιδιά τους και ενδεχομένως και τα εγγόνια τους, μελετήθηκε πρόσφατα από ερευνητές στο Αυστραλιανό Κέντρο Αιγυπτιολογίας του Πανεπιστημίου Μακουάιρι. Ανάμεσα στις εντυπωσιακές τοιχογραφίες που διασώζονται σχεδόν ανέπαφες, βρίσκεται μία συγκλονιστική αναπαράσταση που δείχνει το ζευγάρι να κοιτάζεται στα μάτια και η Μερετίτη να έχει το δεξί της χέρι στον δεξί ώμο του Καχάι.
«Μια τέτοια ένδειξη αγάπης ήταν μοναδική και σπάνια για την κοινωνία της Αιγύπτου την εποχή των Πυραμίδων. Ελάχιστα παραδείγματα τοιχογραφιών με τα ζευγάρια να κοιτάζονται πρόσωπο με πρόσωπο και να αγκαλιάζονται, έχουν επιβιώσει από την περίοδο του Παλαιού Βασιλείου (2649 π.Χ. έως το 2150 π.Χ.) την περίοδο δηλαδή που έζησε και το ζευγάρι.» εξηγεί ο Μιράλ Λασιέν, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Μακουάιρι, μιλώντας στο Live Science.
Αυτή η σκηνή, μαζί με άλλα έργα τέχνης που καταγράφονται στον τάφο, δείχνουν ότι οι γυναίκες στην Αρχαία Αίγυπτο απολάμβαναν ένα υψηλότερο επίπεδο ισότητας από ότι πίστευαν ορισμένοι μελετητές. «Ο τάφος της Μερετίτης και του Καχάι είναι ένα παράδειγμα της σημαντικότητας των γυναικών στην κοινωνία» εξηγεί ο Λασιέν «η συχνότητα των αναπαραστάσεων τους και ο σχεδιασμός τους, σε ίσο μέγεθος με τους συζύγους ή τους αδελφούς τους, δείχνουν το ισότιμο καθεστώς της εποχής.»
Στην τοιχογραφία ο Καχάι φοράει μια περούκα, ένα κολάρο πάνω από τους ώμους του, φόρεμα, βραχιόλια και δέρμα λεοπάρδαλης. Επίσης, κρατά σκήπτρο, που αποτελεί σύμβολο εξουσίας και της ευθύνης, πιθανόν να σχετίζεται με την θέση του ως διασκεδαστής του Φαραώ. Οσο για την Μερετίτη, φοράει μια μεγάλη περούκα, σφικτό και ευρύ γιακά, βραχιόλια και ένα μακρύ, στενό φόρεμα με τιράντες που φαίνεται να αφήνει το ένα στήθος εκτεθειμένο.
«Αυτό το είδος της αγκαλιάς ωστόσο δεν περιοριζόταν μόνο στη ρομαντική αγάπη, αφού στο παρελθόν έχουν καταγραφεί τοιχογραφίες με αντίστοιχη αγκαλιά από την Αρχαία Αίγυπτο, που απεικόνιζε δύο άνδρες οι οποίοι ήταν δίδυμα αδέλφια» σημειώνει ο Λασιέν.
Ο τάφος τους ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1966 και τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν το 1971 σε ασπρόμαυρες εικόνες. Οι επιστήμονες, ωστόσο, ξεκίνησαν τα τελευταία χρόνια μία νέα έρευνα στον τάφο για να μελετήσουν και να τεκμηριώσουν τα έργα τέχνης της σε πλήρες χρώμα και πρόσφατα δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της έρευνας τους.
Ο Λασιέν στο βιβλίο του «Ο τάφος του Καχάι και της οικογένειας του», το οποίο δημοσιεύθηκε πρόσφατα από το Αυστραλιανό Κέντρο Αιγυπτιολογίας, αναφέρει ότι «ο τάφος είναι ένα από τα πιο πολύχρωμα παραδείγματα τέχνης του Παλαιού Βασιλείου και σίγουρα αξίζει μια έγχρωμη έκδοση»
Αρχαιολογικά και καλλιτεχνικά στοιχεία δείχνουν ότι ο τάφος χτίστηκε κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά από τη Βασιλεία του Φαραώ Νιουσέρε (2420 π.Χ. - 2389 π.Χ.), ο οποίος κατασκεύασε τη δική του πυραμίδα ακριβώς στα νοτιοανατολικά των πυραμίδων της Γκίζας σε μια τοποθεσία που αναφέρεται τώρα ως Αμπουσίρ.