«Το όραμα για το άμεσο μέλλον της Αθήνας διαμορφώνει» η πρόταση του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας-Αττικής 2021 «και υπό το πρίσμα της κρίσιμης οικονομικής συγκυρίας και των δεδομένων της κλιματικής αλλαγής οφείλει να ορίσει με βιώσιμο τρόπο την κατεύθυνση για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη», τόνισε κατά τη σημερινή παρουσίαση του νέου Ρυθμιστικού, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γ. Παπακωνσταντίνου.
Διευκρίνισε, παράλληλα, ότι (σσ. η πρόταση) δεν υποδεικνύει ακριβώς τις δράσεις και τα έργα, αλλά αποτελεί το πλαίσιο το οποίο καθοδηγεί το πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα ζητήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της.
Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας τίθεται από αύριο ως την 1η Νοεμβρίου σε διαβούλευση, ώστε να διαμορφωθεί το οριστικό κείμενο του Νομοσχεδίου, που προβλέπεται να κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση πριν το τέλος του έτους.
Το νέο Ρυθμιστικό προωθεί το μοντέλο της συνεκτικής πόλης με έμφαση στην ανάδειξη του πολιτιστικού και τουριστικού προφίλ της πόλης. Η Αθήνα και ο Πειραιάς αντιμετωπίζονται ως ένα ενιαίο σύνολο και προωθείται η στροφή της πόλης προς τη θάλασσα, αναδεικνύοντας το θαλάσσιο μέτωπό της.
Προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο της αστικής διάχυσης, προβλέπει τη μείωση των επεκτάσεων της Αττικής οδού και την κατάργηση της σήραγγας, που συνδέει τα Μεσόγεια με την παραλιακή Ποσειδώνος, ενώ παράλληλα δίνει έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς και στην υλοποίηση της γραμμής 4 του Μετρό, που ξεκινάει από τον Περισσό.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται και ο περιορισμός τής εκτός σχεδίου δόμησης και η σταδιακή κατάργηση των παρεκκλίσεων. Επιπλέον, προβλέπεται η προστασία της αγροτικής γης της Αττικής, προκειμένου να αποφευχθεί η αλλαγή χρήσεων και να αντιμετωπιστούν οι ισχυρές οικιστικές πιέσεις, που οδηγούν στη συρρίκνωσή της.
Δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην ανακύκλωση γης και οικοδομής στην Αθήνα. Δηλαδή, στην επανάχρηση κτιρίων και αστικές αναπλάσεις μέσω της θεσμοθέτησης ειδικών εργαλείων, τα οποία θα δρομολογηθούν για την αγορά δικαιωμάτων γης. Βάσει αυτού του σχεδίου, προβλέπεται η παροχή οικονομικών και όχι πολεοδομικών κινήτρων για την επιστροφή των κατοίκων στο κέντρο. «Στόχος της παρέμβασης είναι όχι η εκδίωξη των οικονομικών μεταναστών από το κέντρο της πόλης, αλλά η συνύπαρξή τους, ώστε να μειωθεί η εγκληματικότητα και να προχωρήσουν τα προγράμματα αστικών αναπλάσεων, που ξεκινούν από το Γεράνι και την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου», επισήμανε στο περιθώριο της παρέμβασης η Γενική Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Μ. Καλτσά.
Σε ό,τι αφορά το παραλιακό μέτωπο, ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Ν. Σηφουνάκης, τόνισε ότι «αθροιστικά, από το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έως το ΣΕΦ, δημιουργείται χώρος πρασίνου 4,5 χιλιάδων στρεμμάτων». Οι προβλέψεις του υπουργείου σχετικά με την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου δημιουργούν, σύμφωνα με τον υπουργό Γ. Παπακωνσταντίνου, τις προϋποθέσεις, ώστε να καλυφθούν οι απαιτήσεις όλων των εν δυνάμει επενδυτών. Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην αξιοποίηση των λιμανιών, με πρώτη προτεραιότητα την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ώστε να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της πόλης και το τουριστικό της προφίλ.
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων θα επιτρέπεται σε νόμιμα υφιστάμενα κτίρια και στέγαστρα, εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων, με την προϋπόθεση ότι η χρήση των εγκαταστάσεων αυτών επιτρέπεται από τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις. Προτείνεται, επιπλέον, η δυνατότητα εγκατάστασης σε οικόπεδα εντός ή εκτός σχεδίου, τα οποία βρίσκονται μέσα σε επιχειρηματικές ζώνες και σε εμπορευματικά πάρκα, καθώς και σε εγκαταστάσεις αεροδρομίων και μεγάλων σιδηροδρομικών σταθμών, λιμανιών και γενικά επί εγκαταστάσεων συγκοινωνιακών υποδομών. Δεν θα επιτρέπεται στις ζώνες προστασίας ορεινών όγκων, ρεμάτων και ευαίσθητων περιοχών, στις δασικές εκτάσεις και στη γεωργική γη Α' προτεραιότητας.
Τα εμπορικά κέντρα θα εγκρίνονται μετά από άδεια χωροθέτησης, θα χωροθετούνται εντός του αστικού ιστού στα κέντρα των πόλεων και θα ενθαρρύνεται η επανάχρηση υφιστάμενων κτηρίων. Στο πλαίσιο προγραμμάτων αστικής ανασυγκρότησης θα μπορούν να χωροθετούνται, πάντοτε εντός του αστικού ιστού, αλλά, εκτός των ήδη διαμορφωμένων πολεοδομικών κέντρων, σε υποβαθμισμένες περιοχές όπου θα λειτουργούν ως καταλύτης για την αναβάθμισή τους με απαραίτητη προϋπόθεση την εξυπηρέτηση τους από μέσα σταθερής τροχιάς.
Στην περιοχή του Ελαιώνα προβλέπεται επιστημονικό και τεχνολογικό πάρκο με κύριο προσανατολισμό στους τομείς τροφίμων, γεωργίας και βιοτεχνολογίας σε δικτύωση με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και τα ΤΕΙ.
Συνολικά, το νέο Ρυθμιστικό δίνει έμφαση στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, μέσω της αύξησης της προσπελασιμότητας όλων των περιοχών, με στόχευση στα μέσα σταθερής τροχιάς και την προσιτή σε όλους δημόσια συγκοινωνία.