Αναμφίβολα η παρουσία του σπουδαίου Τζιμ Τζάρμους ως επίτιμου καλεσμένου στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σκόρπισε ενθουσιασμό στους απανταχού σινεφίλ της χώρας και κυρίως σε όσους θα έχουν την τύχη να τον δουν και να τον γνωρίσουν από κοντά κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ.
Ο γεννημένος στο Οχάιο σκηνοθέτης είναι «ένοχος» για μερικές από τις πιο... σκεπτόμενες ταινίες των τελευταίων δεκαετιών τις οποίες φροντίζει πάντα να εμπλουτίζει με εκπληκτικές μουσικές επιλογές. Ροκ κατά προτίμηση όπως, άλλωστε, είναι και ο ίδιος ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος.
Οι ήρωές του πάντα απολαυστικοί, δυσλειτουρικοί, αλλά καθηλωτικοί, από τον ξεκαρδιστικό Ρομπέρο Μπενίνι στον βλοσυρό Τομ Γουέιτς και από τον συγκλονιστικό Τζόνυ Ντεπ στον επιβλητικό Μπιλ Μάρεϊ.
«Δεν φοβάμαι τον θάνατο. Είναι, νομίζω, το μέρος ενός κύκλου που αενάως συνεχίζεται. Θα ήθελα όμως να παραμείνω λίγο ακόμη στη διαδρομή της περιφέρειάς του... Θέλω ακόμη να ζήσω σ΄ αυτό τον γύρο...».
Σαφής, διαλεκτικός και διαλλακτικός με όλους, ο ανατρεπτικός και ανεξάρτητος Τζιμ Τζάρμους έδωσε πολύ χρόνο και πολύ «τόπο» στις όποιες ερωτήσεις κοινού και δημοσιογράφων κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου με αφορμή την προβολή χθες το βράδυ της ταινίας του ως εναρκτήριας της 54ης διοργάνωσης της Θεσσαλονίκης.
Μίλησε και απάντησε σε όλα- ακόμα και στις λιγοστές διαφωνίες με τη ροκ και «βαμπιρική» τελευταία ταινία του «Μόνον οι εραστές μένουν ζωντανοί» που προβλήθηκε χθες στην κατάμεστη αίθουσα του «Ολύμπιον».
«Δεν είναι ακριβώς μια ταινία για τα βαμπίρ», είπε ο Τζάρμους που «έβαλε» στην τελευταία ταινία του ένα ζευγάρι αιωνόβιων βαμπίρ (έναν περιθωριακό μουσικό και τη μούσα του να επιχειρούν να επιβιώσουν σ΄ έναν σύγχρονο(;) κόσμο όπου οι άνθρωποι έχουν μετατραπεί σε ζόμπι!). Γυρισμένη στην Ταγγέρη και το Ντιτρόιτ η ταινία, «ντυμένη» με ιδανική μουσική, «συστήνει» στο κινηματογραφικό κοινό έναν ακόμη συγγραφέα. Αυτήν τη φορά τον «αναγεννησιακό» Άγγλο Κρίστοφερ Μάρλοου.
«Νοιώθω ιδιαίτερα ευχάριστα αν μέσα από τις ταινίες μου το κοινό γνωρίζει και αναζητά στη συνέχεια τον λόγο των συγγραφέων. Το καλύτερό μου ήταν όταν πολλοί θεατές μού είπαν ότι αναζήτησαν ποιήματα του Γουίλιαμ Μπλέικ τον οποίο "έμαθαν" μέσα από τη ταινία μου» (Τον «Νεκρό» του 1995).
Όσο για τον ίδιο και τα κινηματογραφικά του σχέδια; Ο Τζίμ Τζάρμους παρά τα 60 του χρόνια, παραμένει Ανεξάρτητος... «Αισθάνομαι αμηχανία μπρος στις μεγάλες και ...πομπώδεις κινηματογραφικές παραγωγές» έλεγε χθες. Εξάλλου, τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στο κινηματογραφικό στερέωμα, δεν είναι πολλοί εκείνοι που θα του πρότειναν πια τη συμμετοχή σε μια «υπερπαραγωγή». «Είναι εκτός της αισθητικής μου...» επιμένει.
Ανατρεπτικός, ανεξάρτητος, ροκ (μουσικά και ...ιδεολογικά) ο Τζίμ Τζάρμους από το Οχάιο των ΗΠΑ, απόφοιτος του τμήματος Αμερικανικής και Αγγλικής Λογοτεχνίας του πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, λάτρης της λογοτεχνίας και μεγαλύτερος λάτρης της μουσικής -«έχει μεγαλύτερη αμεσότητα η μουσική, είναι η πιο κοντινή τέχνη σ΄ αυτήν της εικόνας» έλεγε στη σημερινή συνέντευξη Τύπου- ο Τζάρμους εμφανίστηκε στην πρώτη του αυτή επαφή με το ελληνικό κοινό, λιγότερο «ροκ», αλλά περισσότερο ...σοφός.
Σχολιάζοντας -όταν του ζητήθηκε στη σημερινή συνέντευξη- δικές του παλιότερες δηλώσεις σύμφωνα με τις οποίες «στο σινεμά που κάνω, κλέβω από τους πάντες», ο Τζάρμους εξήγησε:
«Δεν ξέρω αν είναι η καλύτερη λέξη -η "κλοπή"- για να περιγράψω αυτό που ακριβώς συμβαίνει» είπε. «Η τέχνη ειδικά, αλλά και γενικά όλες οι τέχνες που συνθέτουν την Τέχνη ως έννοια, απαρτίζεται από πολλά μικρά κύματα που ενώνονται μεταξύ τους και συνθέτουν το μεγάλο, παγκόσμιο διαχρονικό κύμα της Τέχνης».
Για τη δεύτερη, επαναληπτική προβολή της ταινίας τού Τζάρμους απόψε στις 20.00, παρουσία του ίδιου, στο «Ολύμπιον» έχουν ήδη εξαντληθεί τα εισιτήρια.
Οι προβολές των ταινιών συνεχίζονται κανονικά στις τέσσερις αίθουσες του λιμανιού και στην πλατεία Αριστοτέλους. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου ολοκληρώνεται την επόμενη Κυριακή 10 Νοεμβρίου.
Αναλυτικά όλες οι ταινίες του μεγάλου σκηνοθέτη στις οποίες υπογράφει πάντα το σενάριο και ενίοτε και την παραγωγή:
Permanent Vacation
Stranger Than Paradise
Down by Law
Mystery Train
Night on Earth
Dead Man
Ghost Dog: The Way of the Samurai
Coffee and Cigarettes
Broken Flowers
The Limits of Control
Only Lovers Left Alive