Το κύρος των εκπαιδευτικών είναι υψηλότερο στην Ελλάδα, σε σύγκριση με τη Φινλανδία, τη Γερμανία, την Ελβετία, την Ολλανδία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με μια νέα έρευνα.Το εύρημα αυτό περιλαμβάνεται στον Παγκόσμιο Δείκτη Κύρους των Εκπαιδευτικών του ιδρύματος Varkey GEMS, που αποτελεί την πρώτη προσπάθεια σύγκρισης της στάσης απέναντι στους εκπαιδευτικούς σε 21 χώρες. Η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση, μεταξύ των 21 χωρών, στις οποίες αναφέρεται ο δείκτης. Αυτή η εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς βρίσκεται σε αντιπαράθεση με την έλλειψη εμπιστοσύνης προς το εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του, κάτι που εξηγείται ενδεχομένως από τα αποτελέσματα του PISA της Ελλάδος, τα οποία είναι κάτω από τον μέσο όρο για τα μαθηματικά, την ανάγνωση και τις φυσικές επιστήμες.
Ο Παγκόσμιος Δείκτης Κύρους των Εκπαιδευτικών έχει εκπονηθεί από τον Peter Dolton, καθηγητή οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Σάσσεξ και τον δρα Oscar Marcenaro-Gutierrez, επίκουρο καθηγητή στο τμήμα στατιστικής και οικονομετρίας του Πανεπιστημίου της Μάλαγας και βασίζεται σε εκτενή δημοσκόπηση κοινού που διενήργησε η εταιρεία Populus σε 21 χώρες. Στη συνέχεια, έγινε κατάταξη των χωρών σε κατάλογο, με βάση αυτά τα αποτελέσματα. Η έρευνα συμπεριέλαβε χίλιους ερωτώμενους, σε κάθε μία από τις εξής χώρες: Αίγυπτο, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ελβετία, Ελλάδα, Η.Β., Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ιαπωνία, Ισραήλ, Ιταλία, Ισπανία, Κίνα, Νότια Κορέα, Νέα Ζηλανδία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Σιγκαπούρη, Τουρκία, και Φινλανδία.
Σύμφωνα με το δείκτη, οι εκπαιδευτικοί έχουν το υψηλότερο κύρος στην Κίνα και το χαμηλότερο κύρος στο Ισραήλ. Υποδεικνύεται, επίσης, ότι στην Αίγυπτο, την Ελλάδα, την Κίνα, την Νότια Κορέα και την Τουρκία ο σεβασμός για τους εκπαιδευτικούς είναι μεγαλύτερος από όλες τις άλλες ευρωπαϊκές και αγγλοσαξονικές χώρες.
Παρά το γεγονός, ότι το κύρος των εκπαιδευτικών είναι πολύ υψηλό στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον δείκτη, όταν ερωτήθηκαν πόσο καλό είναι το εκπαιδευτικό τους σύστημα, οι Ελληνες ερωτώμενοι έδωσαν τον βαθμό τέσσερα, σε μια κλίμακα από το ένα έως το δέκα. Η βαθμολογία αυτή είναι χαμηλότερη από την αντίστοιχη βαθμολογία σε κάθε άλλη χώρα, εκτός από την Αίγυπτο.
Στο κοινό αυτών των 21 χωρών τέθηκαν ερωτήσεις, σχετικά με το πώς κρίνεται το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, σε σχέση με άλλα επαγγέλματα, εάν οι μισθοί των εκπαιδευτικών θεωρούνται δίκαιοι, εάν οι γονείς θα ενθάρρυναν τα παιδιά τους να γίνουν εκπαιδευτικοί, και σε ποιο βαθμό θεωρείται ότι οι μαθητές σέβονται τους εκπαιδευτικούς. Επίσης υπήρχαν ερωτήσεις, σχετικά με τη σύγκριση της στάσης απέναντι σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διευθυντές σχολείων, καθώς και για τη γενική στάση του κοινού προς το εκπαιδευτικό σύστημα. Τέλος, οι ερωτώμενοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερώτηση, σχετικά με το αν οι επαγγελματικές ενώσεις των εκπαιδευτικών έχουν υπερβολικά μεγάλη δύναμη, όσον αφορά την αμοιβή και τους όρους εργασίας τους.
Έχουν ήδη υπάρξει πολλές διεθνείς συγκριτικές μελέτες για την εκπαίδευση, όπως το Πρόγραμμα Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA) και η ετήσια έκθεση με τον τίτλο «Εκπαίδευση με μια ματιά» του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Ωστόσο, αυτή είναι η πρώτη φορά που διενεργήθηκε συγκριτική μελέτη του κύρους των εκπαιδευτικών σε παγκόσμιο επίπεδο.
ΒΑΣΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ – ΕΛΛΑΔΑ:
1. Η βαθμολογία κύρους των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι υψηλότερη, σε σύγκριση με κάθε άλλη χώρα που συμμετείχε στη μελέτη, εκτός από την Κίνα.
2. Όταν ερωτήθηκαν πόσο καλό είναι το εκπαιδευτικό τους σύστημα, οι έλληνες ερωτώμενοι έδωσαν τον βαθμό τέσσερα, σε μια κλίμακα από το ένα έως το δέκα. Η βαθμολογία αυτή είναι χαμηλότερη από την αντίστοιχη βαθμολογία σε κάθε άλλη χώρα, εκτός από την Αίγυπτο.
3. Πάνω από το 40% των κατοίκων της Ελλάδας θα ενθάρρυναν μάλλον ή σίγουρα τα παιδιά τους να γίνουν εκπαιδευτικοί. Αυτό το ποσοστό είναι υψηλότερο από τα αντίστοιχα δεδομένα σε κάθε άλλη χώρα της Ευρώπης και χαμηλότερο μόνο σε σύγκριση με την Νότια Κορέα και την Κίνα, μεταξύ όλων των χωρών που συμμετείχαν στη μελέτη.
4. Κατά συντριπτική πλειοψηφία, τα άτομα στην Ελλάδα θεωρούν ότι το επάγγελμα που μοιάζει περισσότερο με εκείνο του εκπαιδευτικού είναι το επάγγελμα του κοινωνικού λειτουργού. Σχεδόν το 50% των Ελλήνων συνέκριναν τους εκπαιδευτικούς με τους κοινωνικούς λειτουργούς. Αυτό το ποσοστό ήταν κατά πολύ υψηλότερο από κάθε άλλη χώρα που συμμετείχε στη μελέτη.
5. Στην Ελλάδα, ο κόσμος έδειξε μεγαλύτερο σκεπτικισμό όσον αφορά την επιρροή που ασκούν οι επαγγελματικές ενώσεις, σε θέματα αμοιβής και όρων εργασίας, σε σύγκριση με κάθε άλλη χώρα εκτός από την Ιαπωνία. Σχεδόν το πενήντα τοις εκατό των ερωτηθέντων δήλωσαν, ότι οι ενώσεις των εκπαιδευτικών έχουν υπερβολική επιρροή σε θέματα αμοιβής και όρων εργασίας.
6. Στην Ελλάδα, όταν ερωτήθηκαν ποιος θα ήταν ένας δίκαιος μισθός για τους εκπαιδευτικούς, το ποσό που έδωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν πολύ κοντά στους πραγματικούς μισθούς των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, το κοινό στην Ελλάδα έτεινε να νομίζει, ότι οι μισθοί των εκπαιδευτικών είναι υψηλότεροι από αυτό που είναι πραγματικά.
7. Το 70% των ελλήνων ερωτηθέντων υποστήριξαν το ενδεχόμενο αμοιβής των εκπαιδευτικών ανάλογα με την απόδοσή τους
ΔΙΕΘΝΗ ΒΑΣΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ:
1. Και στις 21 χώρες που συμμετείχαν στη μελέτη, υπάρχει μεγάλη υποστήριξη για την άποψη, ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να αμείβονται σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μαθητών τους. Πάνω από το 59% του πληθυσμού της κάθε χώρας υποστήριξε την αμοιβή βάσει της απόδοσης.
2. Στα δύο τρίτα των χωρών της μελέτης, το επαγγελματικό κύρος των εκπαιδευτικών θεωρείται πολύ παρόμοιο με το κύρος των κοινωνικών λειτουργών. Ωστόσο, στις Η.Π.Α., τη Βραζιλία και την Τουρκία, οι εκπαιδευτικοί θεωρούνται περισσότερο παρόμοιοι με τους βιβλιοθηκάριους. Μόνο στην Κίνα οι εκπαιδευτικοί θεωρούνται ισάξιοι με τους γιατρούς.
3. Υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ των χωρών όπου έγινε δημοσκόπηση, σχετικά με το αν οι γονείς θα ενθάρρυναν τα παιδιά τους να γίνουν εκπαιδευτικοί. Ενώ στην Κίνα το πενήντα τοις εκατό των γονέων θα παρείχε θετική ενθάρρυνση, στο Ισραήλ μόνο το οχτώ τοις εκατό των γονέων θα ενθάρρυναν τα παιδιά τους σε αυτή τη σταδιοδρομία. Γενικά, οι γονείς είναι πιθανότερο να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα σε εκείνες τις χώρες, όπου ο σεβασμός προς τους εκπαιδευτικούς είναι μεγαλύτερος.
4. Σε σύγκριση με την Ασία και τη Μέση Ανατολή, στην Ευρώπη υπάρχει μεγαλύτερη απαισιοδοξία όσον αφορά το σεβασμό που έχουν οι μαθητές για τους εκπαιδευτικούς. Στις περισσότερες από τις ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν στη μελέτη, οι ερωτηθέντες που θεωρούν ότι οι μαθητές δεν σέβονται τους καθηγητές ήταν περισσότεροι από εκείνους που έχουν αντίθετη άποψη. Αντίθετα, στην Κίνα, το 75% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι οι μαθητές σέβονται τους καθηγητές.
5. Ικανοποιητικές ή θετικές βαθμολογίες εμπιστοσύνης δίδονται στους εκπαιδευτικούς σε κάθε χώρα, όπου έγινε δημοσκόπηση. Η μέση βαθμολογία για την εμπιστοσύνη είναι 6,3 με άριστα το 10, ενώ σε καμία χώρα η βαθμολογία δεν είναι χαμηλότερη από 5. Το υψηλότερο επίπεδο εμπιστοσύνης προς τους εκπαιδευτικούς έχουν η Φινλανδία και η Βραζιλία, ενώ το Ισραήλ, η Νότια Κορέα, η Αίγυπτος και η Ιαπωνία έχουν το χαμηλότερο επίπεδο. Δεν υπάρχει στατιστική σχέση ανάμεσα στο πόσο καλό είναι κάποιο εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του PISA και πόση εμπιστοσύνη έχει ο αντίστοιχος λαός στους εκπαιδευτικούς του.
6. Οι γνώμες διχάστηκαν στις 21 χώρες σχετικά με το αν οι ενώσεις των εκπαιδευτικών έχουν παρά πολύ μεγάλη ή πάρα πολύ μικρή επιρροή, σε θέματα αμοιβής και όρων εργασίας των εκπαιδευτικών. Στο Η.Β. και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, περισσότερα άτομα υποστηρίζουν την άποψη ότι οι ενώσεις θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερη επιρροή όσον αφορά την αμοιβή και τους όρους εργασίας τους από τα άτομα που πιστεύουν το αντίθετο. Ωστόσο, οι χώρες με πρόσφατο ιστορικό δυσαρέσκειας των εκπαιδευτικών, όπως η Ιαπωνία, η Ελλάδα, η Γαλλία και οι Η.Π.Α., έχουν το υψηλότερο ποσοστό ατόμων που πιστεύουν ότι οι ενώσεις των εκπαιδευτικών έχουν περισσότερη επιρροή από όσο θα έπρεπε.
7. Παγκοσμίως, υπάρχουν σημαντικές διαφορές όσον αφορά το κύρος των εκπαιδευτικών. Ωστόσο δεν υπάρχει σαφής συσχέτιση μεταξύ του κύρους του εκπαιδευτικού, όπως μετριέται από τον δείκτη, και των αποτελεσμάτων των μαθητών σε κάποια χώρα, παρόλο που έχει εντοπιστεί κάποια σχέση ανάμεσα στην αμοιβή των εκπαιδευτικών και τα αποτελέσματα των μαθητών
Ο Sunny Varkey, ιδρυτής του Ιδρύματος Varkey GEMS, δήλωσε:
«Φιλοδοξία μου είναι οι εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίζονται με τον ίδιο σεβασμό, όπως οι γιατροί. Δυστυχώς, σε πολλές χώρες στον κόσμο, οι εκπαιδευτικοί δεν απολαμβάνουν πλέον το ανώτερο κύρος που συνηθίζαμε να θεωρούμε δεδομένο. Με το πέρασμα του χρόνου, η μείωση του σεβασμού για τους εκπαιδευτικούς θα αποδυναμώσει τη διδασκαλία και τη μάθηση, θα ζημιώσει τις μαθησιακές ευκαιρίες για εκατομμύρια ανθρώπους και τελικά θα εξασθενίσει τις κοινωνίες παντού στον κόσμο».
Ο Peter Dolton, καθηγητής των οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Σάσσεξ, δήλωσε:
«Βρίσκουμε ότι υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ των χωρών, ως προς τον τρόπο με τον οποίο το κοινό κρίνει τους εκπαιδευτικούς. Τα δεδομένα αυτά μας πληροφορούν σχετικά με το ποιοί αποφασίζουν να γίνουν εκπαιδευτικοί σε κάθε χώρα, κατά πόσο αντιμετωπίζονται με σεβασμό και πώς ανταμείβονται οικονομικά. Σε τελική ανάλυση, αυτά επηρεάζουν το βαθμό της επιτυχίας τους στη διδασκαλία των παιδιών μας».
Ο πρώην Υπουργός Παιδείας και ομότιμο μέλος του κόμματος των Εργατικών στην Αγγλία, Andrew Adonis, δήλωσε:
«Για την προσέλκυση των εξυπνότερων και καλύτερων υποψηφίων, το επάγγελμα του εκπαιδευτικού θα πρέπει να έχει υψηλό κύρος, ενώ χρειάζεται να κατανοήσουμε καλύτερα τους παράγοντες που συμβάλλουν στην κοινωνική θέση των εκπαιδευτικών. Αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο είναι τόσο σημαντικός ο νέος Δείκτης Κύρους των Εκπαιδευτικών του Varkey GEMS.
Ο δείκτης Varkey GEMS θα αποδειχθεί εξαιρετικά πολύτιμος, ως μέσο αναζωογόνησης του διαλόγου για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ακριβώς, όπως, έκαναν και τα δεδομένα PISA κατά την πρώτη τους δημοσίευση στα τέλη του αιώνα. Για αυτό το λόγο, ο δείκτης Varkey GEMS αξίζει να προκαλέσει μεγάλο αντίκτυπο.»
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ :
Το ίδρυμα Varkey GEMS είναι ο μη κερδοσκοπικός κλάδος του οργανισμού GEMS Education που ιδρύθηκε με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου παιδείας των μη προνομιούχων παιδιών.
Ο Παγκόσμιος Δείκτης Κύρους των Εκπαιδευτικών έχει συνταχθεί από τον καθηγητή Peter Dolton και τον δρα Oscar Marcenaro-Gutierrez, μαζί με τους Sunny Varkey, Vikas Pota, Marc Boxser και Ash Pajpani.