Ο ιδρυτής της εταιρείας Amazon Τζεφ Μπέζος, ο οποίος πρόσφατα αγόρασε την αμερικανική εφημερίδα Washington Post, δήλωσε την Τετάρτη ότι μια μέρα οι έντυπες εφημερίδες μπορεί να γίνουν ένα «προϊόν πολυτελείας» και συνέκρινε την τύχη τους με αυτήν των αλόγων ως μέσο μεταφοράς.
«Μια μέρα, δεν ξέρω σε πόσα χρόνια, μπορεί να είναι δεκαετίες, οι εφημερίδες που θα τυπώνονται σε πραγματικό χαρτί μπορεί να είναι ένα προϊόν πολυτελείας», απάντησε ο Μπέζος σε έναν δημοσιογράφο του τηλεοπτικού δικτύου NBC, ο οποίος τον ρώτησε αν υπάρχει το ενδεχόμενο μια μέρα οι εφημερίδες να πάψουν να κυκλοφορούν στην έντυπη μορφή τους.
Είναι «κάπως σαν κι αυτό: οι άνθρωποι εξακολουθούν να έχουν άλογα, αλλά (το άλογο) δεν είναι το κύριο μεταφορικό τους μέσο για να πάνε στο γραφείο», πρόσθεσε.
Ο Τζεφ Μπέζος προκάλεσε μεγάλη έκπληξη ανακοινώνοντας στις αρχές Αυγούστου την αγορά έναντι 250 εκατομμυρίων δολαρίων της Washington Post, η οποία είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη αποκαλύπτοντας το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ τη δεκαετία του '70, αλλά σήμερα βρίσκεται αντιμέτωπη, όπως και ο υπόλοιπος έντυπος Τύπος, με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό της ενημέρωσης στο Internet.
Δική του ιδέα η Amazon
Η Amazon ήταν μια ιδέα που ο Μπέζος συνέλαβε εν πτήσει. Σε ένα ταξίδι από το Σιάτλ στη Νέα Υόρκη το 1995, κατέγραψε τους βασικούς άξονες ενός επιχειρηματικού σχεδίου για εταιρεία που θα πουλάει βιβλία μέσω ίντερνετ. Με δάνεια από συγγενείς και φίλους, την έκανε πράξη απογειώνοντας την προσωπική του περιουσία στα 10 δις δολάρια το 1999. Αν και ο μισθός του παραμένει εδώ και χρόνια σταθερός στα 80 χιλιάδες δολάρια ετησίως, το μετοχικό του κεφάλαιο στην Amazon τον κράτησε για μια δεκαπενταετία στη λίστα των πιο πλούσιων ανθρώπων στη γη.
Το 2001 ήταν η χρονιά της ανώμαλης προσγείωσης. Η φούσκα του dotcom έσκασε με εκκωφαντικό θόρυβο, ρίχνοντας το Μπέζο από την 24η θέση της παγκόσμιας κατάταξης στη 234η και τα προσωπικά του έσοδα από τα 10 στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Όπως, όμως, ο Μπέζος επέζησε του ατυχήματος του 2003, επέζησε και τη κατάρρευση του αμερικάνικου χρηματιστηρίου.
Όσοι αναλυτές έχουν παρακολουθήσει την Amazon από τα γεννοφάσκια της, έμειναν έκπληκτοι. Μετά το 2001 και τη στιγμή που μια πλειάδα εταιρειών είχαν τις ιστοσελίδες τους έτοιμες για να τα βάλουν με το γίγαντα, το μερίδιο αγοράς της Amazon ξεκίνησε μια σταθερά ανοδική πορεία υποσκελίζοντας όλους τους υπόλοιπους ανταγωνιστές στην πορεία. Σήμερα κατέχει το 6% της αγοράς των ΗΠΑ -από 5% το 2005- με αύξηση της ρευστότητας της την ίδια περίοδο κατά 140%.