Τις προτάσεις της για τη μεταρρύθμιση της κοινής αλιευτικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ενωση, παρουσιάζει σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υιοθετώντας μια βιώσιμη προσέγγιση για τα αποθέματα ψαριών, και αξιόποιώντας όσο το δυνατόν καλύτερα την ευρωπαϊκή αλιεία.
Και τα αποτελέσματα θα είναι ακόμη καλύτερα, εάν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές σκέφτονταν πριν κάνουν την επιλογή τους. «Ο καταναλωτής έχει μεγάλη σημασία. Όταν ο καταναλωτής πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ και επιλέγει ένα προϊόν, αποφασίζει με το πιρούνι του», τονίζει η αρμόδια επίτροπος της Ε.Ε. για την αλιευτική πολιτική, Μαρία Δαμανάκη.
Σημασία στην προέλευση των ψαριών
Κάθε πρωί ένα φορτηγό σταματά μπροστά στο εστιατόριο θαλασσινών La Maree, στο κέντρο των Βρυξελλών. Η σεφ ελέγχει το προϊόν και, κυρίως, την προέλευση των ψαριών. «Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε από πού προέρχονται τα ψάρια, γιατί οι πελάτες προβληματίζονται ολοένα και περισσότερο για οικολογικά ζητήματα. Θέλουν να γνωρίζουν τι τρώνε και από πού προέρχεται αυτό που τρώνε. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτό σημαίνει κατά πόσον τα ψάρια είναι υγιή και που αλιεύθηκαν», λέει η Τερέζα Άλβες, σεφ του εστιατορίου La Maree.
Όλα τα ψάρια και τα οστρακόδερμα στο μενού της Τερέζα αλιεύθηκαν «υπεύθυνα», δηλαδή κατά τρόπο που υποστηρίζει τη βιώσιμη χρήση των πόρων σε αρμονία με το περιβάλλον. Η Tερέζα προτιμά είδη ψαριών που δεν αποτελούν αντικείμενο υπεραλίευσης και δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει προϊόντα υδατοκαλλιέργειας.
Στην πραγματικότητα, η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών απέναντι στη βιώσιμη αλιεία δεν είναι καθόλου σπάνιο φαινόμενο. Το 88% των ευρωπαίων καταναλωτών θέλουν να καταναλώνουν θαλασσινά προϊόντα από αποθέματα που παράγονται με υπεύθυνο τρόπο. Αυτή είναι η βασική πληροφορία που προκύπτει από έρευνα του WWF, η οποία διενεργήθηκε σε 14 χώρες.
Στη Cedeira, στη βόρεια Ισπανία, οι αλιείς ζουν από την αλιεία μικρής κλίμακας. Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι μέτοχοι μιας μικρομεσαίας επιχείρησης που αναλαμβάνει την πώληση των αλιευμάτων τους.
«Πρέπει να πιάνουμε λιγότερα, αλλά μεγαλύτερα ψάρια. Έτσι, το κέρδος είναι μεγαλύτερο... Όταν είναι μικρά, χρειάζονται 50 ψάρια για να γεμίσει ένα κιβώτιο αξίας 50 ευρώ. Αλλά ένα μεγάλο ψάρι πιάνει μόνο του 50 ευρώ. Αυτή είναι η διαφορά», υποστηρίζει ο Αγκουστίν Περέζ Πέρνας, επικεφαλής της Ένωσης Αλιέων της Cedeira.