Ο Guardian περιγράφει γλαφυρά το τέλος της χλιδής και των πολυτελών αυτοκινήτων στην Ελλάδα - iefimerida.gr

Ο Guardian περιγράφει γλαφυρά το τέλος της χλιδής και των πολυτελών αυτοκινήτων στην Ελλάδα

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Υπήρχε μια εποχή που στην Ελλάδα υπήρχαν περισσότερες Porsche Cayenne από πολίτες που δήλωναν και πλήρωναν φόρους για εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Αυτές οι μέρες πέρασαν. Το αιχμηρό, αλλά δίκαιο άρθρο του Guardian για την Ελλάδα των πολυτελών αυτοκινήτων και του φαίνεσθαι.

«Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί η Αγγελική Καρίτσα έκλεισε το κατάστημα της Ferrari τον Αύγουστο και δεν σκοπεύει να επιστρέψει στη δουλειά πριν από τον Σεπτέμβριο», αναφέρεται στο άρθρο που συνεχίζει: «Ως διευθύντρια μάρκετινγκ στο μοναδικό κατάστημα της Ferrari – του σούπερ αυτοκινήτου για τους σούπερ πλούσιους - στην Ελλάδα η κα. Καρίτσα βιώνει την απογοήτευση. Δεν έχει πουλήσει ούτε ένα αυτοκίνητο εδώ και δύο χρόνια.

«Στις αρχές του 2012 πουλήσαμε μια 458 Spider και τέλος, δήλωσε και πρόσθεσε: «Και όχι δεν κρατάμε αυτοκίνητα στοκ. Ολα έρχονται κατόπιν παραγγελίας».

Η Καρίτσα είναι ίσως η πιο μοναχική πωλήτρια στην Ελλάδα. Σε μια χώρα που έχει σαρωθεί από έξι σερί χρόνια ύφεσης και ανεργίας ρεκόρ, οι πωλήσεις αυτοκινήτων δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα, αφού ακόμα και οι εφοπλιστές ή τα υπόλοιπα μέλη της πλουτοκρατίας είναι διστακτικά στο ενδεχόμενο να τους δουν να επιδεικνύουν τον πλούτο τους.

Η κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτου είναι ενδεικτική του προβλήματος, δεδομένου ότι οι Ελληνες υπόκεινται σε ορισμένα από τα πλέον αυστηρά μέτρα λιτότητας που έχουν εφαρμοστεί ποτέ.

Περίπου τέσσερα χρόνια από την έναρξη της κρίσης και τα νέα οχήματα που δηλώνονται στο υπουργείο Μεταφορών έχουν σημειώσει – μέχρι τον Ιούλιο – πτώση της τάξης του 80% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2008. Το 2008 είχαν δηλωθεί 187.000 νέα οχήματα από τα οποία τα 12 ήταν Ferrari και τα 300 Porsche. Τώρα τα νέα αυτοκίνητα είναι λίγο κάτω από τις 37.000, χωρίς καμία Ferrari και με μόλις μισή ντουζίνα Porsche.

Με το ΑΕΠ της χώρας να έχει συρρικνωθεί κατά 20% σε σχέση με το 2008 – η μεγαλύτερη μείωση στην αναπτυγμένη δυτική οικονομία μετά τη μεγάλη ύφεση στην Αμερική του '30 – ήταν κάτι παραπάνω από προφανές ότι η αγορά των υπερπολυτελών αυτοκινήτων θα καταρρεύσει.

Τη δεκαετία του '80 τα αυτοκίνητα έγιναν το απόλυτο σύμβολο κύρους για τη μεσαία ελληνική τάξη που στερούνταν τη δυνατότητα να τα απολαύσει λόγω υπέρογκων εισφορών. Τα χρόνια της ευκολίας, όμως, όταν η δανειοδότηση ήταν φτηνή και άφθονη η κάθε οικογένεια απέκτησε τουλάχιστον δύο αυτοκίνητα.

Η συντήρησή τους τα χρόνια της κρίσης μόνο εύκολη δεν είναι. Είτε για τους ιδιοκτήτες είτε για το κράτος. Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δηλώνουν πως σχεδόν τα μισά από τα 5,5 εκατ. αυτοκίνητα που βρίσκονται σε κυκλοφορία (συμπεριλαμβανομένων των 700.000 κρατικών αυτοκινήτων) παραμένουν ανασφάλιστα ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ τα τελευταία τρία χρόνια.

Ενας ολοένας και αυξανόμενος αριθμός Ελλήνων σε μια απελπισμένη προσπάθεια να γλιτώσουν από τους φόρους και τα έξοδα κίνησης που αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά την είσοδο της Ελλάδας στο μηχανισμό στήριξης του ΔΝΤ, προσπαθούν να ξεφορτωθούν τα ακριβά τους αυτοκίνητα πουλώντας τα στο εξωτερικό. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων από τα 3.035 κομμάτια το 2010, έφτασαν τα 22.053 κομμάτια το 2012. Τα περισσότερα από αυτά θεωρείται πως καταλήγουν στην Αλβανία που λογίζεται ως παράδεισος για αγορά μεταχειρισμένων, αλλά και στη Γεωργία.

«Αυτοί που νόμιζαν πως είναι πλούσιοι και αγόραζαν Porsche Cayenne με 60.000 ευρώ, τώρα τις πουλάνε για 16.000 ευρώ σε χώρες όπως η Γεωργία» λέει ο Χρήστος Σαββίδης που όταν έχασε τη δουλειά του ως ηλεκτρονικός έγινε οδηγός ταξί και προσθέτει: «Τώρα ανακάλυψαν πως τέτοια αυτοκίνητα έχουν αρκετά υψηλά έξοδα συντήρησης. Πλέον ούτε οι τράπεζες δεν θέλουν να επανακτήσουν την κυριότητα των αυτοκινήτων, διότι δεν αντέχουν να πληρώνουν χώρους φύλαξης των κατασχεμένων».

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Δημήτρης Πάτσιος, πάντως απορρίπτει την εικόνα της Ελλάδας με τα πάρα πολλά υπερπολυτελή αυτοκίνητα και θεωρεί πως αυτή η εικόνα δημιουργήθηκε επειδή σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν υπήρχαν καλά δίκτυα μέσων μεταφοράς κι ο κόσμος μετακινούνταν με τα αυτοκίνητά του. «Οι πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ακόμα και στην περίοδο ακμής της ήταν κάτω από το μέσο όρο της Ευρώπης», είπε σχετικά. Οι ιστορίες με τους φοροφυγάδες που αγόραζαν τα καλύτερα αυτοκίνητα της αγοράς, όμως παραμένουν θρυλικές.

Λίγο μετά την εκδήλωση της κρίσης χρέους στα τέλη του 2009 οι πολιτικοί κύκλοι γέμισαν με φήμες που έλεγαν πως η Λάρισα μια αγροτική πόλη 250.000 κατοίκων είναι τα περισσότερα κατά κεφαλήν Porsche Cayenne στην Ευρώπη.

Ο καθηγητής Ηρακλής Πολυμαρχάκης, ένας πρώην σύμβουλος του πρωθυπουργού και οικονομικός λέκτορας στο πανεπιστήμιο Γουόργουικ το πήγε ακόμα πιο μακριά λέγοντας πως υπήρχαν περισσότερα Cayenne στην Ελλάδα παρά άτομα που δηλώνουν εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ ετησίως. «Η Λάρισα είχε διπλάσια κατά κεφαλήν Cayenne από οποιαδήποτε άλλη χώρα του ΟΟΣΑ», είπε.

Πίσω στο κατάστημα Ferrari η Καρίτσα αρνείται να αποκαλύψει τα στοιχεία του αγοραστή της 458 Spider. Οι φήμες λένε πως ήταν Βρετανός, ο οποίος θέλησε να αποφύγει τις μεγάλες λίστες αναμονής στη Μεγάλη Βρετανία που είναι η μεγαλύτερη αγορά Ferrari στην Ευρώπη».

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ