Χαμηλότερες του στόχου του προϋπολογισμού κατά 1,7 δισ. ευρώ (ή 7% ) διαμορφώθηκε το σύνολο των δαπανών των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης, το πρώτο εξάμηνο του 2013, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών.
Πιο... σπάταλα αποδείχθηκαν τα υπουργεία Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών καθώς και η Βουλή και οι αποκεντρωμένες διοικήσεις,τα οποία κατέγραψαν αποκλίσεις από τους στόχους δαπανών που είχαν τεθεί και οι οποίες, όπως σημειώνεται, οφείλονται σε «μεμονωμένους, συγκυριακούς αλλά και λογιστικούς λόγους που δεν έχουν χαρακτηριστικά διατηρησιμότητας»,
«Η προσπάθεια για την εδραίωση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης συνεχίζεται σταθερά, ενδυναμώνοντας και εμπλουτίζοντας το θεσμικό πλαίσιο άσκησης της δημοσιονομικής πολιτικής με νέα εργαλεία και πρακτικές που θα διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητά της», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούας αναφερόμενος στα συγκεκριμένα στοιχεία.
Αναλυτικά τα στοιχεία για τα «σπάταλα» υπουργεία έχουν ως εξής:
- Υπουργείο Εσωτερικών
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται οριακά πιο πάνω από το στόχο που έχει τεθεί. Συγκεκριμένα στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 3,9 εκατ. ευρώ ή 0,2% ως αποτέλεσμα των αυξημένων πληρωμών του ΠΔΕ, της μείωσης των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 19,6 εκατ. ευρώ και της συγκράτησης των δαπανών για αποδοχές προσωπικού.
- Υπουργείο Δικαιοσύνης
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινήθηκαν σημαντικά πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς στο διάστημα αυτό καταβλήθηκαν τα αναδρομικά των μισθολογικών δαπανών στους δικαστικούς λειτουργούς ύψους 93,7 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, μείωση παρουσίασαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 2,8 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική υπέρβαση από το στόχο του εξαμήνου να διαμορφώνεται τελικά στα 82,0 εκατ. ευρώ ή 32,9%.
- Υπουργείο Οικονομικών
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις του φορέα υπερβαίνουν το στόχο όπως έχει τεθεί κατά 43,1 εκατ. ευρώ ή 13,3%. Αυτό οφείλεται:
Στην καταβολή της προβλεπόμενης από το ν.4093/2012 δ΄ δόσης της έκτακτης παροχής σε εν ενεργεία δικαστικούς υπαλλήλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ποσό ύψους 9,5 εκατ. ευρώ) και στην πληρωμή ποσού 21,1 εκατ. ευρώ το οποίο αφορά επιστροφές Ε.Φ.Κ. σε δικαιούχους μέσω των Τελωνείων.
Οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζουν αύξηση κατά 20,3 εκατ. ευρώ σε σχέση τις αντίστοιχες της 31.12.2012 λόγω του χαμηλού ρυθμού των πληρωμών κατά το α' εξάμηνο.
- Βουλή των Ελλήνων
Οι συνολικές πληρωμές κινούνται πιο πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί κατά 4 εκατ. ευρώ ή κατά 6,7% και προέρχονται κυρίως από λειτουργικές δαπάνες.
- Αποκεντρωμένες Διοικήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές κινούνται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Αντιθέτως, μειώθηκαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 332,5 εκατ. ευρώ ή 396,2%.
Αναλυτικά τα στοιχεία για τα υπουργεία που κινήθηκαν εντός στόχων
- Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 35,8 εκατ. ευρώ ή -59,2%.
Η υποεκτέλεση του ΠΔΕ οφείλεται στο γεγονός της μετάθεσης πληρωμών των έργων στο β΄ εξάμηνο.
- Υπουργείο Εξωτερικών
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 98,6 εκατ. ευρώ ή -55,9% που προκύπτει από τη μείωση των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 56,2 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως εισφορές της χώρας σε Διεθνείς Οργανισμούς και των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου κατά 38,9 εκατ. ευρώ. Η υποεκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στις λειτουργικές δαπάνες των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας που πληρώνονται από τις προξενικές εισπράξεις.
- Υπουργείο Εθνικής Αμυνας
Παρατηρείται σημαντική υποεκτέλεση του προϋπολογισμού κατά 208,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε απόκλιση ύψους -16,8% από το στόχο που τέθηκε για το α΄ εξάμηνο 2013. Οι πληρωμές για «Αποδοχές και Συντάξεις» υπερέβησαν το στόχο κατά 5,5 εκατ. ή 0,6%, ενώ υποεκτέλεση παρουσιάζουν οι λειτουργικές δαπάνες κατά 88,5 εκατ. ευρώ ή -34,1%. Στα ποσά αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι πληρωμές για εξοπλιστικά προγράμματα οι οποίες παρουσιάζονται μειωμένες κατά 344,7 εκατ. ευρώ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 105,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 130,7 εκατ. ευρώ.
- Υπουργείο Υγείας
Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας, προκύπτει σημαντική υποεκτέλεση, που φτάνει σε ποσοστό -6,9% ή 185,8 εκατ. ευρώ, σε σχέση προς τους στόχους που είχαν τεθεί από το φορέα.
Ειδικότερα, από τη διαμορφωθείσα εικόνα εκτέλεσης του προϋπολογισμού προκύπτει ότι το σύνολο των πληρωμών και απλήρωτων υποχρεώσεων ανήλθε στα 2.520,2 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 2.705,9 εκατ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις ως προς τους στόχους εμφανίζονται στις δαπάνες για αποδοχές, καθώς και στις δαπάνες για μεταβιβαστικές πληρωμές.
- Υπουργείο Παιδείας
Οι πληρωμές κινούνται πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί σε απόλυτα μεγέθη κατά 227,3 εκατ. ευρώ ή ποσοστό -7,8%. Συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη απόκλιση παρουσιάζεται στις δαπάνες για εισοδηματικές ενισχύσεις, στις δαπάνες για λοιπές παροχές λόγω σημαντικών καθυστερήσεων πληρωμών από τις περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου, από τη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων και στις δαπάνες εκτέλεσης του ΠΔΕ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 13,2 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 32,3 εκατ. ευρώ.
- Υπουργείο Τουρισμού
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 15,0 εκατ. ευρώ ή -58,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού -έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κυρίως λόγω μη καταβολής στο διάστημα αυτό της επιχορήγησης στον ΕΟΤ.
- Υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης
Οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται κάτω από τους στόχους κατά 1,1 εκατ. ευρώ ή -33,1%.
- Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Οι συνολικές πληρωμές κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Συνολικά παρατηρείται υποεκτέλεση κατά 341,9 εκατ. ευρώ ή -55,8%.
Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμών για επιδοτήσεις γεωργίας λόγω μη έγκαιρης έκδοσης των αντίστοιχων Κ.Υ.Α. των προγραμμάτων γεωργίας. Επιπλέον δεν έχουν εκταμιευθεί τα ποσά που αφορούν την υλοποίηση προγραμμάτων όπως της Εξισωτικής Αποζημίωσης, την υλοποίηση του προγράμματος Γεωργοπεριβαλλοντικής ενίσχυσης, κ.λπ.
- Υπουργείο Περιβάλλοντος
Οι συνολικές πληρωμές και απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί κατά 16,9 εκατ. ευρώ ή -11,4%, κυρίως λόγω της υποεκτέλεσης που παρουσιάζει το ΠΔΕ.
- Υπουργείο Εργασίας
Οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, βρίσκονται σε συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επεν-δύσεων του Υπουργείου παρουσιάζεται υποεκτέλεση της τάξης των 58,6 εκατ. ευρώ ή -0,9%.
- Υπουργείο Ανάπτυξης
Οι συνολικές πληρωμές, συμπεριλαμβανομένης και της μεταβολής των απλήρωτων υποχρεώσεων, κινούνται χαμηλότερα από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 493,7 εκατ. ευρώ ή -29,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού ρυθμού πληρωμών των δαπανών ενώ αντίθετα αύξηση παρουσιάζουν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 64,5 εκατ. ευ-ρώ.
Ειδικότερα επισημαίνεται:
Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στη μη πληρωμή εισφορών σε Διεθνείς Οργανισμούς, στην καθυστέρηση καταβολής επιχορηγήσεων σε φορείς του Υπουργείου λόγω της νέας υποχρέωσης που προέκυψε από την ψήφιση του ν.4110/2013, αλλά και στην καθυστερημένη πληρωμή ανειλημμένων υποχρεώσεων. Ο χαμηλός ρυθμός πληρωμών του ΠΔΕ οφείλεται στο χαμηλό ρυθμό εκτέλεσής του.
- Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου
Οι συνολκές πληρωμές κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επεν-δύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης του -24,5%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού - έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κατά 41,4 εκατ. ευρώ. Αντίθετα παρατηρείται αύξηση του όγκου των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι επίσης αυξημένες κατά 5,7 εκατ. ευρώ.
Η χαμηλή απορροφητικότητα στις λειτουργικές δαπάνες οφείλεται κυρίως στο ότι αφενός δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την εκτέλεση του προγράμματος προμηθειών και, αφετέρου, στις χαμηλότερες των στόχων δαπάνες για επιδοτήσεις άγονων γραμμών.
- Υπουργείο Δημόσιας Τάξης
Ο τακτικός προϋπολογισμός και ο προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου παρουσιάζει υποεκτέλεση κατά -8,2% ή 76,3 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμής των προγραμματισμένων καταναλωτικών δαπανών κατά 83 εκατ. ευρώ, ενώ αντίθετα το ΠΔΕ κινείται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί.
- Γενικές κρατικές δαπάνες
Η υστέρηση των πληρωμών εξαμήνου των Γενικών Κρατικών Δαπανών, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, ανέρχεται σε 346 εκατ. ευρώ ή -7,3% έναντι των αρχικών τιθέμενων στόχων, και οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος στις λειτουργικές δαπάνες.