Και ενώ ολόκληρη η Ισπανία θρηνεί το χαμό των 80 επιβατών του τρένου ανατριχίλα προκαλούν οι λεπτομέρειες για τη μανία που είχε με την ταχύτητα ο οδηγός της αμαξοστοιχίας του θανάτου αλλά και αυτά που έλεγε την ώρα του δυστυχήματος.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ενδείξεις, το τρένο πήγαινε υπερβολικά γρήγορα και αυτή ήταν και η αιτία της πλέον θανατηφόρας σιδηροδρομικής τραγωδίας εδώ και δεκαετίες. Το ερώτημα, όμως, είναι γιατί το τρένο έτρεχε με τέτοια ταχύτητα.
Απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά αναμένεται να δώσουν τόσο το μαύρο κουτί του τρένου όσο και τα όσα θα καταθέσει ο μηχανοδηγός στον αρμόδιο εισαγγελέα. Παράλληλα, θα ελεγχθούν και τα εσωτερικά κυκλώματα του τρένου για τον εντοπισμό πιθανής βλάβης στο σύστημα αυτόματης τροχοπέδης. Οι ειδικοί λένε ότι το σφάλμα έγκειται πιθανότατα και σε βλάβη και στον ανθρώπιν παράγοντα.
Ενας αμερικανός επιβάτης του τρένου δήλωσε στο πρακτορείο Associated Press ότι είδε την ένδειξη ταχύτητας στην μοιραία στροφή πριν από τον εκτροχιασμό να γράφει 194 χιλιόμετρα/ώρα, δηλαδή παραπάνω από το διπλάσιο αυτού που θεωρείται όριο ταχύτητας, μόλις τα 80 χιλιόμετρα/ώρα.
Λίγα λεπτά, μετά τον εκτροχιασμό του τρένου, που κινούνταν με ταχύτητα 200 χιλιομέτρων στην περιοχή Σαντιάγο ντε Κομποστέλα το βράδυ της Τετάρτης, ακούγεται στο μαύρο κουτί, ο μηχανοδηγός να ζητάει βοήθεια μέσω ασυρμάτου στο κέντρο ελέγχου, λέγοντας: «Τα σκάτωσα, θέλω να πεθάνω».
Στο υλικό του μαύρου κουτιού, ακούγεται ο Garzon να κάνει απελπισμένες εκκλήσεις στο κέντρο ελέγχου της, μόλις συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της ισπανικής εφημερίδας «El Mundo».
«Eχω εκτροχιαστεί», είναι το μήνυμά του προς το κέντρο της εταιρείας, την ώρα που σκόνη υπήρχε παντού, γύρω από τα συντρίμμια. «Τι μπορώ να κάνω; Τι υποτίθεται ότι πρέπει να κάνω; Τα σκάτωσα. Θέλω να πεθάνω».
Το σύστημα ασφαλείας που θα μπορούσε να είχε αποτρέψει την τραγωδία
Αν τα ισπανίκά τρένα διέθεταν ένα πιο προηγμένο σύστημα ασφαλίας, όπως τα αντίστοιχα γαλλικά τρένα, ο 52χρονος οδηγός θα είχε ειδοποιηθεί αυτόματα ότι έχει υπερβεί κατά πολύ το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής.
Μάλιστα, ειδικοί επισήμαναν ότι εάν υπήρχε αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να σταματήσει το συρμό ακόμη και μόνο του σε περίπτωση που το τρένο ανέπτυσσε υπερβολική ταχύτητα.
Με το σύστημα ασφαλείας που διέθετε το συγκεκριμένο τρένο το μόνο το οποίο συνέβη ήταν ότι άναψε ο συναγερμός στο σύστημα οργάνων, «κάτι το οποίο αναγνώρισε και ο ίδιος» ο Garzon, που «προσπάθησε να φρενάρει, χωρίς να μπορέσει να αποτρέψει την τραγωδία», όπως αναφέρει η El Pais.
Το σύστημα ασφαλείας που είναι εγκαταστημένο στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, το ASFA , είναι «ένα σύστημα που εξαρτάται περισσότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα», επισήμανε ο Χουάν Χεσούς Γκαρθία Φράιλε, γενικός γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών, σύμφωνα με την εφημερίδα.