Οταν ο χαριτωμένος πιτσιρικάς διέταζε το πορτατίφ του «Φως άναψε!», σε διαφήμιση γνωστού αυτοκινήτου, δεν μπορούσε να φανταστεί πως κάτι τέτοιο θα συμβαίνει σύντομα στους δρόμους. Κατά κάποιο τρόπο τουλάχιστον. Γιατί οι «έξυπνες» λάμπες θα παίρνουν «εντολή» από την εμφάνιση ανθρώπου ή οχήματος προκειμένου να φωτίσουν, απαλλάσσοντας τον πλανήτη από περιττά έξοδα και ρύπους που προκαλούνται όταν φωτίζονται χωρίς λόγο οι δρόμοι.
Πρόκειται την ιδέα του Ολλανδού σχεδιαστή Τσίνταν Σαχ, ο οποίος ταξιδεύοντας στο εξωτερικό άρχισε να παρατηρεί πως οι λάμπες των πόλεων φώτιζαν όλο το βράδυ, ενώ κανείς δεν περνούσε από τους άδειους δρόμους.
«Αρχισα την έρευνα. Αναρωτιόμουν γιατί γίνονταν αυτό και πόσο κοστίζει», διηγείται στο CNN. Τα αποτελέσματα που αντίκρισε, ήταν ένα πολύ καλό κίνητρο για να αρχίσει τη δουλειά. Μόνο η Ευρώπη ξοδεύει περισσότερα από 10 δισ. ευρώ το χρόνο για το φωτισμό των δρόμων, περίπου το 40% του κόστους των κυβερνήσεων για την ενέργεια. Παράλληλα όμως η χρήση τους συνεπάγεται και εκπομπές 40 εκατ. τόνων διοξειδίων τους άνθρακα ετησίως, που ισοδυναμεί με τη λειτουργία 20 εκατ. αυτοκινήτων στο ίδιο διάστημα.
Διαπιστώνοντας όλα αυτά λοιπόν, σχεδίασε ένα έξυπνο σύστημα φωτισμού, που χρησιμοποιεί ασύρματους αισθητήρες. Ετσι λειτουργεί μόνο όταν αντιλαμβάνεται την παρουσία ανθρώπου, ποδηλάτου ή οχήματος και παραμένει σβηστή την υπόλοιπη ώρα. Μάλιστα φρόντισε ώστε να γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα στους ανθρώπους και τα μικρά ζώα, όπως γάτες και ποντίκια, προκειμένου να περιορίσει την πιθανότητα περιττής λειτουργίας.
Οταν το παρουσίασε στο πανεπιστήμιο που φοιτούσε, κέρδισε ένα διαγωνισμό και του έδωσαν τα μέσα που χρειαζόταν προκειμένου να εγκαταστήσει το σύστημά του στους χώρους του εκπαιδευτικού ιδρύματος. Από τότε, τέσσερις δήμοι στην Ολλανδία και ένας στην Ιρλανδία ζήτησαν τη συνδρομή του και ακολουθούν περισσότεροι.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του με το σύστημά του μειώνονται στο 80% οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα και στο 50% το κόστος συντήρησης, αφού χάρη στο σχεδιασμό το σύστημα ενημερώνει το κέντρο ελέγχου για το πότε πρέπει να γίνει σέρβις.