Την εξουσιοδότηση του πρωθυπουργού και των συναδέλφων της να συνεχίσει την προετοιμασία και να προχωρήσει στη διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς απέσπασε χθες στη σύντομης διάρκειας άτυπη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου η Άννα Διαμαντοπούλου, αναφορικά με το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό θα παρουσιάσει και στους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους πρυτάνεις, σε σχετική Σύνοδο στον Βόλο το Σαββατοκύριακο. Λεπτομέρεια; Όσοι υπουργοί φέρονται να διαφωνούν με το να έρθει τώρα ένα τέτοιο νομοσχέδιο στη Βουλή, φοβούμενοι τυχόν 'κάθοδο' και φοιτητών στο δρόμο, είτε έλειπαν, είτε σιώπησαν λόγω ... έλλειψης χρόνου! Πολύ λίγο συζητήθηκαν τα τελευταία επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Χρήστο Παπουτσή να βάζει και πάλι στο στόχαστρο τον ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή μία σκληρή ανακοίνωση της νεολαίας του ΣΥΝ, στην οποία ο πρωθυπουργός περιγράφεται ως 'αρχιστράτηγος των εχθρών' και γίνεται λόγος για 'μανιασμένη καταστολή των δολοφονικών ορδών του ΠΑΣΟΚ' και 'απρόκλητη επίθεση στο οργανωμένο μπλοκ της Νεολαίας Συνασπισμού' κατά τα γεγονότα της Τετάρτης.
Αναφερόμενος στις δύο κρίσιμες ψηφοφορίες για το μεσοπρόθεσμο και τον εφαρμοστικό νόμο στη Βουλή, ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για έναν 'κρίσιμο σταθμό' στη δύσκολη πορεία της χώρας, ενώ αναφέρθηκε στο επικείμενο Eurogroup, εξουσιοδοτώντας τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομικών Εξάγγελο Βενιζέλο (που είχε ήδη δηλώσει πως ενόψει του Eurogroup την Κυριακή θα έχει διμερείς επαφές με όσα υπουργεία χρειαστεί για να δουν τις τελευταίες εκκρεμότητες) να υπογράψει την τέταρτη επικαιροποίηση του μνημονίου. Κυβερνητικές πηγές διαβεβαίωναν αργότερα ότι σύντομα θα έρθει προς συζήτηση και το θέμα της νέας δανειακής σύμβασης της χώρας. Επιμένοντας πως καθήκον της κυβέρνησης είναι να βγάλει τη χώρα από την κρίση το συντομότερο δυνατόν, ο κ.Παπανδρέου προϊδέασε πάντως για 'πολύ δύσκολες και κρίσιμες μάχες' που είναι ακόμα μπροστά, στέλνοντας το μήνυμα στους υπουργούς του πως "δεν υπάρχει ούτε μία μέρα για χάσιμο". Ιδιαίτερο βάρος έδωσε στις 'ιστορικές αλλαγές' στις οποίες 'προχωράμε μπροστά' όπως είπε, με αφορμή και την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Παραδόξως, η χθεσινή άτυπη συνεδρίαση του κυβερνητικού οργάνου διήρκεσε πολύ λίγο, αφού ο πρωθυπουργός έπρεπε να μεταβεί στον Αστέρα Βουλιαγμένης και δείπνο με τα υπόλοιπα μέλη του προεδρείου της Σοσιαλιστικής Διεθνούς. Οι υπουργοί δεν πήραν τον λόγο, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Μπεγλίτης που ζήτησε την επικοινωνιακή υποστήριξη των αλλαγών στην Παιδεία, σημειώνοντας πως αποτελεί σταθμό στις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, οπότε δόθηκε η εξουσιοδότηση στην υπουργό να συνεχίσει την προετοιμασία ως την επόμενη εβδομάδα που θα συγληθεί εκ νέου το υπουργικό συμβούλιο για να εγκρίνει το νομοσχέδιο προτού κατατεθεί στη Βουλή. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κ.κ. Γιάννης Ραγκούσης και Ανδρέας Λοβέρδος που φέρονται να διαφωνούν με το 'τάιμινγκ' του εν λόγω νομοσχεδίου, έλειπαν από τη συνεδρίαση, ενώ ο κ.Βενιζέλος που και εκείνος φέρεται να διαφωνεί, προτίμησε να μην εκφράσει τη διαφοροποίησή του, αν και σε ένα βαθμό το είχαν κάνει στο σχετικό ΚΤΕ του ΠΑΣΟΚ στις αρχές της εβδομάδας οι βουλευτές Κώστας Καρτάλης και Εύα Καϊλή, που θεωρούνται της ευρύτερης επιρροής του.
Εξερχόμενη, η κ.Διαμαντοπούλου,που νωρίτερα είχε υμνήσει τη συμβολή του πρώην υφυπουργού Παιδείας Γιάννη Πανάρετου, χαρακτήρισε την ανώτατη εκπαίδευση ως 'ατμομηχανή του έθνους', με την προϋπόθεση ότι θα απελευθερωθούν εγκλωβισμένες δυνάμεις, σημειώνοντας για την αλλαγή που προτείνει το υπουργείο, ότι έχει ως στόχο "ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό στον κόσμο και στην κοινωνία, με υψηλή ποιότητα σπουδών και αξιοκρατία". Αναφέρθηκε δε στην ενίσχυση του αυτοδιοικήτου των Ιδρυμάτων, στη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το υπουργείο σε αυτά και στην ταυτόχρονη λειτουργία θεσμών λογοδοσίας και ελέγχου. Πανεπιστημιακοί πάντως φέρονται να μιλούν για 'κατάργηση του ασύλου', όπως το ξέραμε ως σήμερα, καθώς διαβάζοντας κανείς το νομοσχέδιο, διαπιστώνει την 'αναδιατύπωσή' του από 'κοινωνικό' σε 'ακαδημαϊκό' (για καθηγητές και φοιτητές), χωρίς χωροταξικό προσδιορισμό, για την προστασία αυστηρά της διδασκαλίας, της έρευνας και της ελεύθερης διακίνησης ιδεών.
Εντωμεταξύ, λίγες ώρες μετά την ψήφιση του μεσοπρόθεσμου και του εφαρμοστικού νόμου, ο κ.Παπανδρέου απέστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, εκτιμώντας ότι η Ελλάδα εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της και προσδοκώντας τώρα την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την εκταμίευση της πέμπτης δόσης του δανείου και την έγκριση του νέου προγράμματος. Παραθέτοντας προτάσεις για την ανάκαμψη της Ελλάδας, ζητά την ενεργοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, την επιτάχυνση της απορρόφησης πόρων από τα ταμεία της ΕΕ σε συνδυασμό με τον αναπροσανατολισμό των έργων,την αύξηση της συμμετοχής της ΕΕ στην χρηματοδότηση και ει δυνατόν την αναστολή προσωρινά ή οριστικά της εθνικής συμμετοχής για το διάστημα 2011-2013. Ο κ.Παπανδρέου επικεντρώνει στην ανάγκη οικονομικής συνεργασίας και τεχνικής βοήθειας των κρατών μελών προς την χώρα μας,ενώ αναφέρεται και στην συμμετοχή των ιδιωτών.
"Οι ριζικές αλλαγές που προτείνονται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, η οποία χρηματοδοτεί τα Ιδρύματα και εμπιστεύεται τα παιδιά της", δήλωσε σήμερα η υπουργός Παιδείας.
Η κ. Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για “ένα πανεπιστήμιο και ΤΕΙ ανοιχτό, που να λειτουργεί και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας, αλλά και στις ανάγκες της οικονομίας. Ένα πανεπιστήμιο και ΤΕΙ που να συνδέεται με όλο τον κόσμο" και τόνισε:
"Οι σημερινές αλλαγές έχουν στόχο αυτό το πανεπιστήμιο και αυτό το ΤΕΙ. Με καθηγητές οι οποίοι αξιολογούνται και είναι κοντά στα παιδιά. Με Πανεπιστήμια που αξιολογούνται και χρηματοδοτούνται με βάση τους στόχους και την επιτυχία τους. Με διοικήσεις οι οποίες λογοδοτούν και κρίνονται. Με κέντρα αριστείας, που θα βοηθήσουν την οικονομία της χώρας και την επιστήμη”.
“Τα Πανεπιστήμια και τα Τεχνολογικά Ιδρύματα που θέλουμε πρέπει να απαντούν επίσης στις ανάγκες των φοιτητών, γιατί φοιτητής σημαίνει ότι δίνουμε στη νεολαία μας τη δυνατότητα στην πραγματική γνώση και ένα πτυχίο με πραγματικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας”, κατέληξε η υπουργός.