Πολύ λεπτές ισορροπίες καλείται να κρατήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων – ένα ζήτημα που αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Η κυβέρνηση καλείται να ρυθμίσει το θέμα των «κόκκινων» δανείων, δίνοντας το «φιλί της ζωής» σε πληθώρα επιχειρήσεων και νοικοκυριών. Την ίδια στιγμή, επιβάλλεται να μην αποδυναμώσει τις τράπεζες, οι οποίες είναι ακόμα εύθραυστες από την περιπέτεια της ανακεφαλαιοποίησής τους.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος στο τέλος Δεκεμβρίου 2012 ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων είχε διαμορφωθεί στο 24,5% έναντι 14,2% που ήταν στο τέλος του 2011. Στα επιχειρηματικά δάνεια οι καθυστερήσεις διαμορφώνονται στο 23,4% έναντι 14,2% ενώ στα στεγαστικά τα «κόκκινα» δάνεια ανέρχονται στο 21% από 14,9% το 2011.
Οπως αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή της Κυριακής», το κυβερνητικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα νέο πλαίσιο για την αντιμετώπιση των προβληματικών στοιχείων και να αξιολογηθούν όλοι οι εναλλακτικοί τρόποι, ως τα μέσα Αυγούστου. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα επιλέξει μία εξειδικευμένη εταιρεία, η οποία θα ενεργήσει ως ανεξάρτητος σύμβουλος γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό.
Για ορισμένους δανειολήπτες, μία κάποιου είδους ελάφρυνση θεωρείται ως επιβεβλημένη. Ωστόσο μέχρι στιγμής, ο όρος «κούρεμα» δεν υπάρχει στο λεξιλόγιο των διαπραγματεύσεων, ενώ θεωρείται και πως δεν θα δρομολογηθεί μία συνολική ελάφρυνση για όλους τους δανειολήπτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ασκεί έντονες πιέσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, γεγονός που επιτείνει την κυβερνητική κινητοποίηση. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, το ΔΝΤ φαίνεται να συζητεί το ενδεχόμενο γενικευμένων ρυθμίσεων που θα μειώνουν το βάρος των οφειλών (επιμήκυνση, μείωση επιτοκίων κ.ά.) χωρίς όμως να περιλαμβάνεται «κούρεμα» δανείων.
Από την πλευρά τους οι τράπεζες προκρίνουν και επεξεργάζονται περισσότερο εξατομικευμένες λύσεις. Οπως σημειώνουν θα πρέπει να γίνει μια επαναξιολόγηση όλων των πελατών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες ώστε να διαπιστωθεί η πραγματική τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση και βάσει αυτής να αναζητηθούν βιώσιμες λύσεις.