Μείωση του ΦΠΑ στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης από 23% σε 13% και διεύρυνση των κριτηρίων καταβολής του επιδόματος θέρμανσης, ζητούν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών από την κυβέρνηση, ενώ προτείνουν, επίσης, η Ελλάδα να διεκδικήσει διετή εξαίρεση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο, κάτω από το ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο που ορίζει η κοινοτική νομοθεσία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης στο πρώτο τετράμηνο του 2013 μειώθηκε κατά 70% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, λόγω κυρίως της δυσκολίας πολλών καταναλωτών να καλύψουν τη δαπάνη αλλά και του περιορισμού του λαθρεμπορίου.
Ο ΣΕΕΠΕ τάσσεται υπέρ της εξίσωσης των φόρων στους δύο τύπους πετρελαίου, κίνησης και θέρμανσης, που εφαρμόστηκε από τον περασμένο Οκτώβριο και ήταν η βασική αιτία της μείωσης του λαθρεμπορίου. Τονίζει ωστόσο ότι η δραματική πτώση της κατανάλωσης αφενός δημιούργησε ατμοσφαιρική ρύπανση αφού οι καταναλωτές στράφηκαν σε εναλλακτικές μεθόδους θέρμανσης και αφετέρου απειλεί με λουκέτο 1000-1500 πρατήρια που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, αλλά και εταιρείες εμπορίας που «στέκονται» σήμερα με δυσκολία.
Πηγές του Συνδέσμου προβλέπουν, μάλιστα, λουκέτα και στο επίπεδο της εμπορίας το επόμενο διάστημα. Ήδη την τελευταία τριετία έχουν κλείσει δύο εταιρείες εμπορίας και πάνω από 2.500 πρατήρια, καθώς καταγράφεται πτώση στο σύνολο της αγοράς και όχι μόνο στη θέρμανση (-13% στις βενζίνες το 2012 σε σχέση με το 2011, -6% στο πετρέλαιο κίνησης, -19% στο μαζούτ).
Οι προτάσεις του ΣΕΕΠΕ προβλέπουν να δοθεί επίδομα θέρμανσης σε όλους τους ανέργους, να αυξηθεί η επιδοτούμενη ποσότητα πετρελαίου, να καταργηθούν τα περιουσιακά κριτήρια που ίσχυσαν εφέτος και να διατηρηθεί μόνο το εισοδηματικό, αυξημένο κατά 50%. Δηλαδή το εισοδηματικό όριο να γίνει 37.500 ευρώ για τους άγαμους (από 25.000 ευρώ σήμερα) και 52.500 για έγγαμους συν 4.500 ευρώ για κάθε παιδί.
Ο ΣΕΕΠΕ επικεντρώνει τα αιτήματά του στην πάταξη των φαινομένων λαθρεμπορίου, παράνομης διακίνησης, νοθείας, πειρατείας και καταδολίευσης αντλιών μέσω της οποίας, όπως αναφέρει, οι καταναλωτές χρεώνονται με 3,5%- 7% μεγαλύτερη ποσότητα από αυτήν που πράγματι παραλαμβάνουν.
Ωστόσο ο Σύνδεσμος τάσσεται κατά της εγκατάστασης συστημάτων ελέγχου εισροών- εκροών (που διασφαλίζουν την ποιότητα και ποσότητα καυσίμου) στα βυτιοφόρα θεωρώντας ότι αρκεί η τοποθέτηση GPS που θα πρέπει σύμφωνα με τη νομοθεσία να έχει ολοκληρωθεί ως τις 31 Ιουλίου 2013.
Ο ΣΕΕΠΕ ζητά επίσης ένταση των ελέγχων από τα ΚΕΔΑΚ και προτείνει να χρηματοδοτήσει την επέκτασή τους σε όλη τη χώρα εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο φορέα η υλοποίηση των ελέγχων στην αγορά.
Το αίτημα, τέλος, του Συνδέσμου να καταργηθεί η προκαταβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης κατά τον εκτελωνισμό των καυσίμων, λόγω έλλειψης ρευστότητας, θα συζητηθεί με τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα τη Δευτέρα 3 Ιουνίου. Η συνάντηση συμφωνήθηκε με παρέμβαση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά χθες το βράδυ σε μη προγραμματισμένη συνάντηση με τα μέλη του ΣΕΕΠΕ στο Ζάππειο.