Το Μεσοπρόθεσμο «γονατίζει» τους δημοσίους υπαλλήλους - iefimerida.gr

Το Μεσοπρόθεσμο «γονατίζει» τους δημοσίους υπαλλήλους

NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η ψήφιση του εκτελεστικού νόμου του μεσοπρόθεσμου οικονομικού πλαισίου θα αλλάξει τα πάντα στον δημόσιο τομέα, καθώς προβλέπει εργασιακή ευελιξία, επιβράδυνση των προσλήψεων και περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση των υπαλλήλων του δημοσίου. Αναλυτικά όλα τα μέτρα.

Επίσης, το νομοσχέδιο εξειδικεύει τις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Δημ. Ρέππα για τις αλλαγές στο δημόσιο.

Συγκεκριμένα, έρχονται τα εξής μέτρα:
- Ο διορισμός των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, για τους οποίους έχουν εκδοθεί οριστικοί πίνακες αποτελεσμάτων μετά την 1η Ιανουαρίου 2009, θα πραγματοποιηθεί με ακόμη βραδύτερους ρυθμούς, καθώς αντί του 2013 η καταληκτική ημερομηνία παρατείνεται έως το τέλος του 2015.

- Από το 2011 έως και το 2015, ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών, μονίμου προσωπικού και προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου θα είναι «ένα προς πέντε» (δηλαδή μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις), ενώ ειδικά για φέτος η αναλογία θα είναι 1 προς 10.

- Για το 2011 το προσωπικό ορισμένου χρόνου και οι συμβασιούχοι έργου περιορίζονται κατά 50% σε σχέση με το 2015 και κατά 10% κατ' έτος για τα επόμενα έτη έως και το 2015. Ο εν λόγω περιορισμός δεν ισχύει για προσλήψεις προσωπικού ορισμένου χρόνου και συμβάσεις έργου που εντάσσονται στο πλαίσιο Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων.

- Η άδεια άνευ αποδοχών επεκτείνεται στα πέντε έτη, από δύο που είναι σήμερα.

- Το τακτικό προσωπικό του δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ μπορεί να ζητήσει μείωση ωρών εργασίας έως και 50% με ανάλογη μείωση των αποδοχών του για χρονική διάρκεια έως και πέντε χρόνια. Με την αίτησή του ο υπάλληλος προσδιορίζει εάν επιθυμεί τη μείωση της ημερήσιας απασχόλησης ή των εργάσιμων ημερών. Ως χρόνος πραγματικής και συντάξιμης δημόσιας υπηρεσίας υπολογίζεται μόνο ο χρόνος πραγματικής απασχόλησης. Ωστόσο, ισχύουν όλοι οι περιορισμοί και τα ασυμβίβαστα του υπαλληλικού κώδικα.

- Το πλεονάζον προσωπικό των ΔΕΚΟ θα εντάσσεται σε πίνακες κατάταξης του ΑΣΕΠ που θα καταρτίζονται με βάση αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια (όπως τυπικά προσόντα, εμπειρία, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, προϋπηρεσία, ειδικές γνώσεις κ.λπ.). Ωστόσο, Προεδρικό Διάταγμα του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα καθορίσει τα αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια, τη διαδικασία κατάρτισης του πίνακα και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

- Το πλεονάζον προσωπικό που θα περνά στους πίνακες του ΑΣΕΠ θα συνεχίζει να λαμβάνει για ένα χρόνο αποδοχές ίσες με το 60% του βασικού μισθού του. Η καταβολή των αποδοχών θα διακόπτεται, εφόσον συναφθεί οποιασδήποτε μορφής εργασιακή σχέση. Με κοινή απόφαση των υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Οικονομικών κι Εργασίας θα καθορίζονται ο φορέας μετάταξης, ο τρόπος καταβολής των αποδοχών και κάθε άλλη λεπτομέρεια.

- Το πλεονάζον προσωπικό που θα περνά από το ΑΣΕΠ μπορεί να μεταφέρεται ύστερα από αίτησή του με την ίδια σχέση εργασίας σε φορείς του δημόσιου τομέα, εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, σε ποσοστό 10% των ετήσιων προσλήψεων, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του προηγούμενου έτους.
Επίσης, θα επιλέγεται ύστερα από αίτησή του κατά προτεραιότητα σε ποσοστό 30% επί του συνόλου των εκάστοτε θέσεων που προκηρύσσονται για απασχόληση προσωπικού ορισμένου χρόνου στο δημόσιο. Ακόμη, θα προηγείται έναντι όλων των λοιπών κατηγοριών για την επιλογή υποψηφίων για μερική απασχόληση, εφόσον υποβάλει αίτηση, ενώ θα μπορεί κατ' εξαίρεση να αποχωρήσει με εθελουσία έξοδο με βάση ειδικό πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.

Οι υπόλοιπες αλλαγές

- Οι υπερωρίες δεν θα υπερβαίνουν τις 20 ώρες ανά μήνα.

- Καθιερώνεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας, η οποία υπολογίζεται σε ποσοστό 2% επί των τακτικών αποδοχών, πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων όλων των υπαλλήλων του δημοσίου, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ.

- Θεσπίζεται ειδική εισφορά, πέραν των προβλεπομένων, υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων, η οποία υπολογίζεται σε ποσοστό 1% επί των τακτικών αποδοχών, πρόσθετων αμοιβών και αποζημιώσεων.

- Το συνολικό ποσό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) της Αυτοδιοίκησης που εγγράφεται στον κρατικό προϋπολογισμό δεν μπορεί να υπερβαίνει κατ' έτος το ποσό των 5,2 δισ.. ευρώ.

Αντιμέτωπος με την πρόκληση της μεταρρύθμισης των αστικών συγκοινωνιών βρίσκεται πλέον ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης. Εδώ και μία εβδομάδα, από τότε δηλαδή που ανέλαβε το νέο του χαρτοφυλάκιο, ο κ. Ραγκούσης περνά ολόκληρη την ημέρα στο κτίριο του Παπάγου και ενημερώνεται διαρκώς από τα υπηρεσιακά στελέχη του υπουργείου για τα ανοιχτά θέματα και τις εκκρεμότητες του υπουργείου.

ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ - ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ
Ο ανασχηματισμός φαίνεται ότι ανατρέπει το χρονοδιάγραμμα της εφαρμογής του νόμου για τις αστικές συγκοινωνίες, καθώς οι μετακινήσεις αρκετών υπουργών καθιστούν υποχρεωτική την εκ νέου υπογραφή κοινών υπουργικών αποφάσεων για τις μετατάξεις εκατοντάδων υπαλλήλων των μεταφορικών ΔΕΚΟ σε άλλους φορείς του Δημοσίου.

Fast track μετατάξεις
Είναι ενδεικτικό ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ετοίμασε έναν μηχανισμό Fast track, με εννέα υπηρεσιακούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα αναλάβουν τη μεταφορά των φακέλων των μετατάξεων από υπουργείο σε υπουργείο, προκειμένου να υπογραφούν γρήγορα!

Ο νόμος για τις αστικές συγκοινωνίες προέβλεπε 1.440 μετατάξεις από τις μεταφορικές ΔΕΚΟ σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Ωστόσο, περί τους 500 εργαζομένους αποχώρησαν λόγω συνταξιοδοτήσεων, άρα απέμειναν 940 άτομα προς μετάταξη, εκ των οποίων ήδη έχουν μεταφερθεί 260. Ετσι, απομένουν προς εκτέλεση 680 μετατάξεις και αυτό σε πρώτη φάση.

Εν τω μεταξύ, στις 29 Ιουνίου ξεκινά και τυπικά η διαδικασία μετασχηματισμού των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής, καθώς τα χρέη τους, αλλά και η ακίνητη περιουσία τους θα περάσουν στο Δημόσιο, ενώ ξεκινά η σύνταξη των νέων οργανογραμμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ. Οταν ολοκληρωθεί η εν λόγω διαδικασία, θα υπάρξει και δεύτερη φάση μετατάξεων, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.

Περικοπές κι ελλείμματα
Στόχος του υπουργείου Υποδομών, που αποτελεί και δέσμευση της κυβέρνησης προς την Τρόικα, είναι ο μηδενισμός των ελλειμμάτων των αστικών συγκοινωνιών. Ωστόσο, υπό τις παρούσες συνθήκες αυτό είναι αδύνατον, καθώς, αν και τα έξοδα τηρούν τα προβλεπόμενα του επιχειρησιακού σχεδίου, τα έσοδα έχουν βρει τη διαχρονική «οροφή» των μεταφορικών ΔΕΚΟ των 25 εκατ. ευρώ ανά μήνα, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί σημαντική απόκλιση.

Είναι ενδεικτικό ότι το business plan των αστικών συγκοινωνιών προέβλεπε για το 2011 έλλειμμα της τάξεως των 150 εκατ. ευρώ, για το οποίο, σύμφωνα με τον σχετικό νόμο, η κρατική κάλυψη θα ήταν περί τα 60 εκατ. ευρώ. Αυτά θεωρητικά. Γιατί, πρακτικά, προκειμένου να μειωθούν και άλλο τα κόστη, το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει την κατάργηση λεωφορειακών γραμμών, εστιάζοντας στη σύνδεση των οδικών μέσων με τους σταθμούς του μετρό και των ΗΣΑΠ. Από αυτό τον σχεδιασμό ενδέχεται να προκύψουν και υπεράριθμοι υπάλληλοι την τύχη των οποίων φαίνεται ότι θα κρίνει το ΑΣΕΠ.

Οι προσδοκίες για έσοδα είναι καλύτερες το 2012, καθώς θα έχουν παραδοθεί επτά νέοι σταθμοί μετρό, ίσως να έχει προχωρήσει η επέκταση του τραμ, ενώ η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις μελέτες και τα δημόσια έργα, θα δώσει πολεοδομικό «μπόνους» στα συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ, προκειμένου να κατασκευάζουν εμπορικά εκμεταλλεύσιμους χώρους. Υψηλές είναι και οι προσδοκίες από τη διαφημιστική εκμετάλλευση των υποδομών, τους χώρους στάθμευσης, αλλά κυρίως από το real estate, καθώς σημαντική ακίνητη περιουσία, ειδικά των ΗΣΑΠ και της ΑΜΕΛ, είναι ανεκμετάλλευτη.

Ελπίδες για έσοδα και από τα πρόστιμα
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, αυξήθηκε κατά 24% η επιβολή προστίμων στους λαθρεπιβάτες. Ωστόσο, αυτά τα χρήματα αργούν να φτάσουν στα ταμεία των επιχειρήσεων, καθώς η πλειονότητα των παραβατών πιστώνεται το πρόστιμο μέσω των εφοριών. Το επιχειρησιακό σχέδιο των αστικών συγκοινωνιών προβλέπει έσοδα από τα πρόστιμα 5 εκατ. το 2011, 10 εκατ. το 2012 και 15 εκατ. το 2013, επιδόσεις ιδιαίτερα φιλόδοξες.
Πηγή: Το Βήμα

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ