Το προσεχές ακαδημαϊκό έτος το υπουργείο Παιδείας είναι έτοιμο να εφαρμόσει αύξηση του υποχρεωτικού ωραρίου και των πανεπιστημιακών, μετά τους καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες των ιδρυμάτων καθώς δεν γίνονται προσλήψεις, ενώ αναμένεται μεγάλο κύμα συνταξιοδοτήσεων από φέτος και τα επόμενα τρία χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Καθημερινή», το υπουργείο Παιδείας μελετά αύξηση κατά δύο με τρεις ώρες του ελάχιστου εβδομαδιαίου υποχρεωτικού διδακτικού ωραρίου των πανεπιστημιακών, από τις έξι που είναι σήμερα. Το μέτρο κρίνεται ως λύση που θα αντιμετωπίσει το «πάγωμα» των νέων διορισμών.
Την ίδια στιγμή, τα πανεπιστήμια αποψιλώνονται, τόσο λόγω των αυτοδίκαιων συνταξιοδοτήσεων όσο και λόγω της φυγής καθηγητών σε ιδρύματα του εξωτερικού. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό θα έχει μειωθεί κατά 17,6% έως το 2016. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του ιδρύματος, σήμερα υπηρετούν 1.903 μέλη ΔΕΠ, εκ των οποίων στο τέλος της τρέχουσας ακαδημαϊκής χρονιάς στις 31 Αυγούστου θα αποχωρήσουν με σύνταξη 82. Αντίστοιχα το 2014 δικαιωματικά θα αποχωρήσουν άλλοι 91 πανεπιστημιακοί, το 2015 άλλοι 82 και το 2016 άλλοι 81. Συνολικά 336 πανεπιστημιακοί στους 1.903.
Για το θέμα η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ έχει ζητήσει στοιχεία από όλα τα ιδρύματα, καθώς, όπως ανέφερε μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος της Στάθης Ευσταθόπουλος, πρόκειται για κρίσιμο ζήτημα ως προς το ακαδημαϊκό έργο και την ποιότητα των ελληνικών πανεπιστημίων, το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί όχι (μόνο) με λογιστικές προσεγγίσεις. «Δεν εστιάζουμε στην αύξηση του εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου των καθηγητών. Εστιάζουμε στην προοπτική να συρρικνωθεί το πρόγραμμα σπουδών, αφού δεν θα υπάρχουν καθηγητές να διδάξουν εξειδικευμένα μαθήματα. Η φύση του έργου των πανεπιστημιακών είναι τελείως διαφορετική από εκείνη των λειτουργών μέσης εκπαίδευσης», τόνισε ο κ. Ευσταθόπουλος.
Η Ευγενία Μπουρνόβα, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του Συμβουλίου του Ιδρύματος προσθέτει: «Δεν έχει νόημα να λέγεται "ας κάνουν οι πανεπιστημιακοί περισσότερες ώρες", γιατί ο ιστορικός δεν μπορεί να διδάξει χημεία ούτε ο οικονομολόγος βιολογία. Το πανεπιστήμιο δεν είναι σχολείο: είναι χώρος παραγωγής γνώσης, διαφορετικά καταρρέει και μετατρέπεται σε εκπαιδευτήριο»...