Ο Τάσος (ΤΑΖ) Θεοδωρόπουλος αντιμέτωπος με την τρισδιάσταση λαίλαπα, προσπαθεί να επιπλεύσει στη θάλασσα των Κανών, ντυμένος Κλεοπάτρα.
Ναι «Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας» είναι η πιο θεαματική, εμπορικά επιτυχημένη και πολυβραβευμένη ταινία του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι. Ναι, πρόκειται για μια μοναδική και ευτυχή στιγμή συνάντησης του χολιγουντιανού υπερθεάματος με την ευρωπαϊκή ευαισθησία και τον ιστορικό στοχασμό. Σε ένα εκρηκτικό οπτικά και συναισθηματικά, επικό, ιστορικό οσκαρικό κομμάτι κινηματογράφου από το 1987, που το αγαπήσαμε για όλους τους παραπάνω λόγους, και γι αυτούς επίσης το επισκεπτόμαστε ξανά. Για να το απολαύσουμε, όπως γυρίστηκε, όπως το οραματίστηκε ο Μπερτολούτσι κι όπως πέρασε στην ιστορία. Όχι σαν ακόμα ένα view master όπως έχουν αποδειχθεί τα περισσότερα 3D, ειδικά όταν πρόκειται για μετατροπές ταινιών γυρισμένων σε 2D.
Γιατί έτσι πρόκειται να παιχθεί στις Κάνες, στο τμήμα των κλασσικών αποκατεστημένων ταινιών, Cannes Classics. Τρισδιάστατος. Για ποιο λόγο μη με ρωτάς. Μολονότι υποτίθεται όπως λέει το συνοδευτικό σημείωμα, ότι η μετατροπή του σε 3D, έγινε κατόπιν επιθυμίας του ίδιου του Μπερτολούτσι και κάτω από την επίβλεψη του ίδιου, του παραγωγού Τζέρεμι Τόμας και του διευθυντή φωτογραφίας Βιτόριο Στοράρο και μάλιστα στην αρχική κινηματογραφική διάρκεια των 2 ωρών και 43 λεπτών.
Το αναφέρω αυτό γιατί κάποια στιγμή κυκλοφόρησε σε dvd μια υποτιθέμενη director's cut εκδοχή της ταινίας διάρκειας 4 ωρών και 19 λεπτών, που ο ίδιος ο Μπερτολούτσι ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται για director's cut. Aλλά για το τηλεοπτικό μοντάζ του «Τελευταίου Αυτοκράτορα» σε μορφή μίνι σειράς για την ιταλική τηλεόραση. Τονίζοντας πως για τον ίδιο, το τελικό προϊόν που είδαμε στις αίθουσες ήταν και το απόλυτο, επιθυμητό για τον ίδιο, «Director's cut». Aυτό το γράφω για να καταλάβεις το σανό μας ταΐζουν προκειμένου να βγάλουν περισσότερα φράγκα με όλα αυτά τα καινούργια versions κλασσικών ταινιών. Μπίζνα είναι η υπόθεση και τίποτα παραπάνω. Χωρίς αυτό να σημαίνει, γιατί δεν θέλω να είμαι αρνητικός πριν δω το τελικό αποτέλεσμα της 3D μετατροπής, ότι δεν μπορεί, πραγματικά αυτή τη φορά να έχει γίνει το θαύμα. Και το εύχομαι και το ελπίζω. Αλλά με τόσα 3D που έχουν δει τα μάτια μου, κρατάω μικρό καλάθι εφ' όσον ακόμα και η μετατροπή του «Τιτανικού» σε 3D δεν κατάφερε να με πείσει για το κατά πόσο χρειαζόταν και δεν έγινε απλώς για το έξτρα φράγκο.
Έξτρα φράγκο που στην περίπτωση μιας άλλης ταινίας που παρουσιάζεται σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια στο τμήμα Cannes Classics, πήγε σύννεφο, καθιστώντας την πιο ακριβή ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου. Ο λόγος για τη θρυλική «Κλεοπάτρα» του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Την κολοσσιαία παραγωγή που σε σημερινά χρήματα, είχε κοστίσει 323 εκ. δολάρια. Μια ταινία θρύλος τόσο για το επί της οθόνης θέαμα της όσο και για όλους του λάθος λόγους που αφορούν στην οικονομική και κριτική της αποτυχία (παρ' όλο που ήταν η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία εκείνης της χρονιάς στο αμερικάνικο box office!!!) που παραλίγο να κλείσει το στούντιο της Fox. Τη θυελλώδη σχέση του Μπάρτον με την Τέιλορ, την ασυγκράτητη συμπεριφορά ντίβας της τελευταίας που έκανε το γύρισμα μπίλιες, και ένα φορτηγό ατυχιών στη διάρκεια των γυρισμάτων που εκτίναξαν τον προϋπολογισμό στα ύψη.
Ένα ασύλληπτο υπερθέαμα, που δεν χωράει ούτε στη μεγαλύτερη οθόνη, με το παρασκήνιο να έχει πιθανότατα μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τα επί της οθόνης τεκταινόμενα. Τσακωμοί, απολύσεις και επαναπροσλήψεις σκηνοθετών, 65 διαφορετικά κοστούμια για την πρωταγωνίστρια ένα εκ των οποίων ήταν φτιαγμένο από χρυσό 24 καρατίων, και μια αρχική κόπια διάρκειας 6 ωρών (υλικό το οποίο ακόμα ψάχνουν οι ειδικοί με σκοπό να δούμε μια μέρα ολοκληρωμένο το όραμα του Μάνκιεβιτς) με την οποία οι παραγωγοί φρίκαραν από τη διάρκεια. Με αποτέλεσμα να την κυκλοφορήσουν σαν ειδική πρεμιέρα – γεγονός, στη διάρκεια των 4 ωρών και 3 λεπτών που θα δούμε και στις Κάνες, κι αμέσως μετά να την πετσοκόψουν ακόμα περισσότερο σε μια εκδοχή των 3 ωρών και 12 λεπτών για την ευρεία κυκλοφορία της.
Οι υπεύθυνοι για την ψηφιακή «αναπαλαίωση» της ταινίας, που έγινε σε ανάλυση 4Κ μιλάνε για ένα απίστευτο όσον αφορά την ποιότητα εικόνας και ήχου, αποτέλεσμα, που πραγματικά θα «κατεδαφίσει» τις οθόνες των αιθουσών που θα παιχτεί, και νομίζω πως δεν υπερβάλλουν εφ' όσον η προβολή της «Κλεοπάτρας» στις Κάνες, μπορώ να σου πω ότι είναι και το γεγονός που με ενδιαφέρει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο να παρευρεθώ. Σε μια λαμπερή βραδιά, στις 21 Μαΐου την οποία έχει αναλάβει σαν σπόνσορας ο οίκος Bulgari, με έκθεση κοσμημάτων από την προσωπική συλλογή της Τέϊλορ. Παρουσιάστρια την Τζέσικα Τσάστεϊν κι επίτιμους καλεσμένους την κόρη του Μπάρτον και τον γιο της Τέιλορ. Και την συγκεκριμένη κόπια της ταινίας, να κυκλοφορεί την ίδια μέρα σε συλλεκτικό Blu-Ray
Αν και μαντεύω ήδη τα ειρωνικά σχόλια συναδέλφων, για τις παλιομοδίτικες camp εμμονές μου, προτιμώ να κατοχυρωθώ ως γραφικός εγκλωβισμένος μέσα σε αυτές, γιατί αυτές είναι όλη η μυθολογία του σινεμά, παρά να τρέχω να εκφέρω άποψη για το ταινιάκι της κάθε χαροκαμένης από τη Μολδοβλαχία. Ειλικρινά όμως. Και το κομμάτι των Cannes Classics, φέτος, είναι γεμάτο από τέτοιες μυθολογικές στιγμές. Με ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες και μοναδική εμπειρία θέασης, ταινιών όπως: «Χιροσίμα Αγάπη μου» (Αλέν Ρενέ 1959), «Η Ωραία και το Τέρας» (Ζαν Κοκτό 1946), «Ο Στρατηγός» (Μπάστερ Κίτον 1926), «Οι Ομπρέλες του Χερβούργου» (Ζακ Ντεμί 1964) και ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου (Άλφρεντ Χίτσκοκ 1958) με την παρουσία στις Κάνες ειδικά για το γεγονός, της θρυλικής πρωταγωνίστριας Κιμ Νόβακ.
Σε μια μοναδική κινηματογραφική γιορτή, το 66ο φεστιβάλ Κανών που ξεκινάει στις 15 Μαΐου που το iefimerida, θα καλύπτει καθημερινά από τον τόπο του εγκλήματος έχοντας στείλει στη γαλλική κοσμική λουτρόπολη, τον πλέον ακατάλληλο cinetroll άνθρωπο, ντυμένο με σαγιονάρες παραλλαγής.
*** ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο www.facebook.com/tazthebuzz ή στο www.twitter.com/klarinabourana. Κάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του fb www.facebook.com/SigaikaProductions για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.