Κραυγή απόγνωσης βγάζουν δέκα αντιδήμαρχοι μικρών νησιών, οι οποίοι σε επιστολή τους στον Αντώνη Σαμαρά και τους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς, αναφέρουν πως δεν έχουν νερό, συγκοινωνίες και γιατρό.
Την επιστολή, την υπογράφουν οι αντιδήμαρχοι των νησιών Οθωνοί, Ερεικούσα και Μαθράκι του δήμου Κέρκυρας, Κάλαμος και Καστός του δήμου Λευκάδας, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα και Κουφονήσια του δήμου Νάξου και Αντικύθηρα του δήμου Κυθήρων, οι οποίοι υποστηρίζουν πως τα μικρά νησιά «βρίσκονται ένα στάδιο πριν την εγκατάλειψη».
Στην επιστολή τους, την οποία δημοσίευσε το startmedia, οι αντιδήμαρχοι προτείνουν, μεταξύ άλλων, την ένταξη στο ΕΣΠΑ έργων προσβασιμότητας και τουριστικής ανάπτυξης στα νησιά αυτά, την εφαρμογή του αυτοδιοίκητου των νησιών, την τοποθέτηση αγροτικών γιατρών σε όλα τα μονοθέσια περιφερειακά ιατρεία των νησιών και τη διατήρηση των επιδοτήσεων για τις συγκοινωνίες των άγονων γραμμών.
Η επιστολή εστάλη στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά και στους επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜΑΡ, των Ανεξάρτητων Ελλήνων και του ΚΚΕ.
Ολόκληρη η επιστολή:
«ΘΕΜΑ: 10 ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΙΑ ΕΚΠΕΜΠΟΥΝ SOS!!!
Αξιότιμοι κύριοι,
Είμαστε οι αντιδήμαρχοι των δέκα μικρών νησιών που σύμφωνα με τον Καλλικράτη (Ν. 3852/10) ανήκουμε σε μεγαλύτερους νησιωτικούς δήμους και συγκεκριμένα:
Στο ΔΗΜΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ: Οι Οθωνοί, Η Ερείκουσα, Το Μαθράκι,
Στο ΔΗΜΟ ΛΕΥΚΑΔΑΣ: Ο Κάλαμος, Ο Καστός,
Στο ΔΗΜΟ ΝΑΞΟΥ Η Ηρακλειά, Η Σχοινούσα, Η Δονούσα,Τα Κουφονήσια,
Στο ΔΗΜΟ ΚΥΘΗΡΩΝ Τα Αντικύθηρα.
Η ηθική βάση για μια νησιωτική πολιτική βασίζεται στη ρήση "Treat equals equally and unequals unequally in proportion to their differences" Δηλαδή αποτελεί παραβίαση της αρχής της ισότητας όταν αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο όσοι δεν είναι ίσοι. (Κείμενο εργασίας Υπουργείου Ναυτιλίας, Αιγαίου και νησιωτικής πολιτικής).
Η νομική βάση για την άσκηση νησιωτικής πολιτικής προσδιορίζεται:
Α) Σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τη συνθήκη της Λισσαβόνας όπου στο πλαίσιο της πολιτικής της οικονομικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής καλείται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις αγροτικές περιοχές, στις ζώνες που συντελείται βιομηχανική μετάβαση και τέλος στις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά ή δημογραφικά προβλήματα όπως είναι οι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες περιοχές και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές (άρθρο 174 & 3).
B) Σε εθνικό επίπεδο όπου στην τελευταία τροποποίηση του Συντάγματος υπάρχουν ρητές αναφορές στα νησιά:
- «Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους» (άρθρο 101 & 4).
Από τις παραπάνω διατάξεις προκύπτει ότι το Σύνταγμα και το Ευρωπαϊκό Δίκαιο (Συνθήκη Λισσαβόνας και παλαιότερες αποφάσεις Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων) απαιτούν την λήψη ειδικών νομοθετικών μέτρων και την εφαρμογή ειδικών πολιτικών που να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου.
Από τα παραπάνω όμως προκύπτει το εξής ερώτημα:
Ελήφθησαν όλα αυτά υπόψη και κυρίως η αρχή της ισότητας όταν σύμφωνα με τον Καλλικράτη εξαιρέθηκαν τα νησιά μας, από το «κάθε νησί και Δήμος»;
Έχουμε την τιμή να εκπροσωπούμε μικρονησιώτες, υπερήφανους ανθρώπους που υποφέρουν εδώ και αρκετά χρόνια από τις οριζόντιες αντινησιωτικές πολιτικές που εφαρμόζει η Πολιτεία για αυτούς.
Άνθρωποι του μόχθου, ναυτικοί και μετανάστες στη πλειοψηφία τους δεν συνηθίζουν να μπαίνουν στα πολιτικά γραφεία των κομμάτων.
Δεν έχουμε βίλλες με γκαζόν, πισίνες και τζαγκούζι. Στις πλατείες και στους δρόμους μας δεν θα συναντήσετε Πόρσε, Καγιέν , Μερσεντές και Φερράρι. Το 10% των χρημάτων που κατασπαταλήθηκαν σε άστοχες επιδοτήσεις και σε υπερτιμημένα έργα αν πήγαιναν σε μία ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, αυτή τη στιγμή θα είχαμε σωθεί.
Ο νεοπλουτισμός δεν μας άγγιξε και δεν τον θέλουμε.
Ο μικρός πληθυσμός μας δεν ήταν αρκετός για να συγκινήσει την Κεντρική Εξουσία και να φτάσει η φωνή μας μέχρι τα αυτιά των αρμοδίων.
Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ακούμε τον υπουργό Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικότητας να μιλάει για «ρήτρα νησιωτικότητας» στις αποφάσεις που θα λαμβάνονται από εδώ και πέρα. Δεν αρκεί όμως αυτό.
Τα νησιά μας βρίσκονται ένα στάδιο πριν από την εγκατάλειψη.
Τα περισσότερα νησιά αντιμετωπίζουν πρόβλημα υδροδότησης, όπως π.χ. οι Μικρές Κυκλάδες.
Οι συγκοινωνίες είναι ελλιπείς. Τα λιμάνια στα περισσότερα νησιά είναι προβληματικά. Στα Διαπόντια νησιά (Οθωνοί, Ερείκουσα, Μαθράκι) αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκοινωνία.
Στα περισσότερα νησιά δεν υπάρχει αγροτικός γιατρός.
Οι συμπολίτες μας στενάζουν από την έλλειψη του Κράτους.
Για να μεταβεί ο συμπολίτης μας στις υπηρεσίες που βρίσκονται στο μεγαλύτερο νησί περνάει μια «Οδύσσεια» και το κόστος μετάβασης και επιστροφής στη δύσκολη εποχή που ζούμε, είναι τσουχτερό.
Οι περιουσίες μας προϊόν σκληρής εργασίας, απαξιώνονται, ενώ το κόστος οικοδομής λόγω του αυξημένου κόστους μεταφοράς είναι διπλάσιο έως και τριπλάσιο από την ίδια οικοδομή σε οποιαδήποτε πόλη ή χωριό της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Οι προτάσεις μας χάνονται μέσα στα επιχειρησιακά σχέδια των μεγάλων δήμων και των Περιφερειών.
Οι διαχειριστικές αρχές λαμβάνουν τις αποφάσεις τους με βάση το κριτήριο της ωρίμανσης. Ένα έργο όμως για να ωριμάσει σε ένα μικρό νησί (να πάρει τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις), είναι πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο. Π.χ. Για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ο υποθαλάσσιος αγωγός ύδρευσης Καλάμου – Καστού ποσού 550.000 Ευρώ, έχουν περάσει δύο χρόνια από την ολοκλήρωση της μελέτης και ακόμα δεν έχουμε τελειώσει με τις αδειοδοτήσεις! Πενήντα Υπηρεσίες περίπου πρέπει να μας δώσουν την έγκρισή τους!
Το σύνηθες είναι να «ωριμάσει» ένα έργο δευτερεύουσας σημασίας ενός μεγαλύτερου νησιού της Περιφέρειας.
ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΑΛΛΟ.
Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να σώσουμε τα νησιά μας και σας θέλουμε δίπλα μας.
Ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί ο σκοπός μας είναι :
ΕΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΣΩΤΗΡΙΑΣ ΤΩΝ 10 ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ
Γιατί όσο πολιτικά βλέπουμε το θέμα με πληθυσμιακά κριτήρια θα χάνουμε το μεγάλο ατού που έχουμε σαν χώρα και αυτό είναι τα νησιά μας, μικρά και μεγάλα.
Κάποια νησιά ορίζουν ΑΟΖ , άλλα υφαλοκρηπίδα.
ΟΛΑ ΟΜΩΣ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ ΜΙΚΡΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΑ ΟΡΙΖΟΥΝ ΠΑΤΡΙΔΑ.
«ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ» είπε ο Περικλής, έγραψε ο Θουκυδίδης και μας το θυμίσατε στη τελευταία σας ομιλία κύριε Πρωθυπουργέ.
Αυτό είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Ελλάδας.
Αυτό πρέπει να γίνει και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα και όχι μειονέκτημα όπως θέλουν να το βλέπουν κάποιοι.
Κοστοβόρα δεν είναι τα νησιά μας.
Κοστοβόρα είναι η εργασία που κάνουν αυτοί οι υψηλόμισθοι υπάλληλοι και καταστροφική για το τόπο μας αφού χαρακτηρίζουν τα νησιά μας δαπανηρά.
Εμείς όλοι μαζί μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο που να συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα, τα μεγάλα και τα μικρά νησιά μεταξύ τους, προς το συμφέρον όλων μας.
Εκπροσωπούμε δέκα νησάκια μοναδικής ομορφιάς, με ιδιαίτερο φυσικό πλούτο, ευαίσθητα οικοσυστήματα στη στεριά και στη θάλασσα που χρήζουν προστασίας, μνήμες ιστορίας και πολιτισμού αιώνων και χιλιετιών. Εκπροσωπούμε δέκα μικρές κουκίδες, χαμένες στο χάρτη, άγνωστες για τον πολύ κόσμο, παράδεισος όμως για τους λίγους τυχερούς που τα επισκέπτονται.
Ως πότε όμως θα μπορούν και εκείνοι να τα επισκέπτονται;
Ως πότε αυτά θα είναι δικά μας, ελληνικά και όχι διακαής πόθος για αγορά μιας κακομαθημένης κόρης ενός Άραβα Κροίσου ή ενός Ρώσου νεόπλουτου μεγιστάνα;
ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΕΣΑΣ ΚΥΡΙΕ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΕ ΚΑΙ ΣΕ ΕΣΑΣ ΚΥΡΙΟΙ ΑΡΧΗΓΟΙ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑΤΙ ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΌΤΙ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΑΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑ!!!
Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους συμπολίτες μας σας προτείνουμε τα εξής:
Α) Στο ΕΣΠΑ:
Το ΣΧΕΔΙΟ ΣΩΤΗΡΙΑΣ να ξεκινήσει από το τρέχον ΕΣΠΑ 2007-2013 (όσο προλαβαίνουμε) και να ολοκληρωθεί με το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΙ ΙΚΑΝΗ ΣΥΝΘΗΚΗ να επιτευχθεί ο στόχος μας είναι να εφαρμοστούν τα εξής:
1) Δέσμευση ποσού κεντρικά και όχι από τις Περιφέρειες για τα 10 Μικρά Νησιά.
2) Προτεραιότητα στο ΚΡΙΣΙΜΟ αντί του ΩΡΙΜΟΥ από τις Διαχειριστικές Αρχές.
3) Μία ευέλικτη διαχειριστική ομάδα που θα ασχοληθεί με τα Μικρά Νησιά κεντρικά στην Αθήνα ή στον Πειραιά.
4) Τεχνικός σύμβουλος για τα ΔΕΚΑ ΝΗΣΙΑ στην εκπόνηση μελετών μέχρι και την οριστική ένταξη των έργων και δυνατότητα απευθείας σύμβασης των Δήμων με Α.Ε.Ι. (Πολυτεχνείο, Πανεπιστήμιο) για εξειδικευμένες μελέτες σε προγράμματα επιμόρφωσης των κατοίκων, ανάπτυξης και προβολής των νησιών μας.
5) Να γίνει κατανοητό ότι στα Μικρά Νησιά η ανάπτυξη περνάει από την προσβασιμότητα (Λιμάνια, Συγκοινωνίες, Τουριστικά Αγκυροβόλια, Ελικοδρόμια, Υδατοδρόμια).
6) Εξειδικευμένα προγράμματα τύπου LEADER για τουριστικές υποδομές (καταλύματα φιλικά με το περιβάλλον) και για αξιοποίηση του φυσικού πλούτου των νησιών μας.
7) Ειδικό χωροταξικό στα Μικρά Νησιά για τη στεριά και τη θάλασσα (πιστεύουμε ότι δεν ταιριάζουν στα νησιά μας ξενοδοχειακές μονάδες μεγάλης κλίμακας, ογκώδεις κατασκευές, ιχθυοτροφεία και κάθε τι που επηρεάζει αρνητικά τα ευαίσθητα οικοσυστήματά τους).
8) Αν είναι δυνατόν ένας εκπρόσωπός μας να αποσπαστεί στην Αθήνα και να ασχοληθεί με το ΣΧΕΔΙΟ.
Β) Στις δημοτικές εκλογές που έρχονται πρέπει να ενισχυθεί η εκπροσώπησή μας και το Αυτοδιοίκητο των νησιών μας.
Προτείνουμε να εφαρμοσθεί το «κάθε νησί και δήμος» με την έννοια της Συμπολιτείας.
Επειδή δεν είναι δυνατόν τα μικρά νησιά να έχουν διαχειριστική επάρκεια και όλες τις υπηρεσίες που απαιτεί ο Καλλικράτης, πολιτικοί προϊστάμενοι των υπαλλήλων του Δήμου που θα είναι στο μεγαλύτερο νησί να είναι ο Δήμαρχος του μεγαλύτερου νησιού αλλά και οι Δήμαρχοι των μικρότερων νησιών.
Να δημιουργηθεί μια νησιωτική επιτροπή Δημάρχων η οποία θα ασκεί τη διοίκηση.
Να μη χρειάζονται προγραμματικές συμβάσεις που θα πηγαίνουν πίσω τα μικρότερα νησιά και θα ευνοούν τα μεγαλύτερα.
Η Τεχνολογία (ηλεκτρονική επικοινωνία, τηλεδιασκέψεις) λύνει το πρόβλημα και η Διεύθυνση Πληροφορικής των Δήμων των μεγαλύτερων νησιών πρέπει να στελεχωθεί με το κατάλληλο προσωπικό και να έχει την ευθύνη της επικοινωνίας.
Δεν είναι δυνατόν η Αυτοδιοίκηση στην πολυνησιωτική Ελλάδα να ασκείται με πληθυσμιακά κριτήρια.
Η θάλασσα που μας χωρίζει από τα υπόλοιπα νησιά και από την ηπειρωτική ενδοχώρα δεν πρέπει να είναι εμπόδιο, αλλά ευκαιρία για την ανάπτυξή όλων μας.
Τα νησιά είναι όπως τα καράβια. Χρειάζονται κυβερνήτη και νησιωτικές πολιτικές.
Δεν ταξιδεύουν με τηλεκοντρόλ.
Πρέπει να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης και να διορθωθεί ΘΕΣΜΙΚΑ η αδικία που υφίστανται τα μικρότερα από το μεγαλύτερα νησιά.
Επιζητούμε μία συνάντηση με τους αρμοδίους στο Υπουργείο Εσωτερικών για την επίτευξη διεξοδικών ΛΥΣΕΩΝ.
Γ) Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την έλλειψη αγροτικών γιατρών στα μονοθέσια περιφερειακά ιατρεία των νησιών μας. Στείλαμε επιστολές και κάναμε δεκάδες τηλεφωνήματα στα οποία και ζητήσαμε συνάντηση με τον Υπουργό Υγείας κύριο Λυκουρέντζο και με τον Γενικό Γραμματέα κύριο Καλλίρη αλλά δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν είχαμε κανένα αποτέλεσμα.
Ήρθαμε στην Αθήνα δύο φορές, με γραπτές προτάσεις τη δεύτερη φορά και ζητήσαμε συνάντηση με τον κύριο Γενικό, δυστυχώς όμως δεν καταφέραμε να τον συναντήσουμε.
Η ύπαρξη αγροτικού γιατρού στα μονοθέσια περιφερειακά ιατρεία των νησιών μας, είναι ζήτημα ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ. Το Υπουργείο οφείλει να δώσει προτεραιότητα στο αίτημά μας.
Ένα περιστατικό ρουτίνας μπορεί να αποβεί μοιραίο για κάποιον συμπατριώτη μας.
Δ) Μέγιστο πρόβλημα οι συγκοινωνίες από και προς τα νησιά μας.
Στα Διαπόντια νησιά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκοινωνία, λόγω πρόσχωσης των λιμανιών από φερτά υλικά και επειδή λόγω του χαρακτηρισμού «ορφανά» λιμάνια, κανείς δεν έχει την αρμοδιότητα να παρέμβει. Στα υπόλοιπα νησιά είναι προβληματικές.
Πρέπει να διατηρηθούν οι επιδοτήσεις των άγονων γραμμών. Να υπάρξει όμως παράλληλα και ένα σχέδιο που να βοηθάει στην ανάπτυξη των νησιών μας.
Χρειάζονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.
Ζητάμε συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό κύριο Μουσουρούλη γιατί κάθε νησί αντιμετωπίζει διαφορετικά προβλήματα.
Άλλωστε η ονομασία του Υπουργείου (Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικότητας) και οι επίσημες θέσεις του κυρίου Υπουργού για τα μικρά νησιά, μας δίνουν θάρρος και αισιοδοξία.
Ε) Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την έλλειψη νερού, στα περισσότερα νησιά, είτε λόγω προβλημάτων στις εγκαταστάσεις των δικτύων (όπου υπάρχουν) είτε λόγω της μη επάρκειας. Στις Μικρές Κυκλάδες (Δονούσα, Σχοινούσα, Κουφονήσια, Ηρακλειά) το πρόβλημα είναι τεράστιο λόγω της παλαιότητας και μη συντήρησης των εγκαταστάσεων αφαλάτωσης και λόγω του κόστους της μεταφοράς του νερού με υδροφόρα πλοία.
ΣΤ) Θέλουμε τα νησιά μας να προβληθούν. Να γίνουν γνωστά στον κόσμο.
Να αυξηθεί η δυνατότητα προσβασιμότητας και κατ' επέκταση επισκεψιμότητας στα λιμάνια μας, στους Έλληνες, στους Ευρωπαίους και στους τουρίστες από τη Ρωσία, τη Κίνα και τις άλλες χώρες που επιθυμούν να επισκεφθούν τη χώρα μας και τα νησιά μας γενικότερα.
Υπάρχουν πολλά σημαντικά θέματα ακόμα που μας απασχολούν και μας προβληματίζουν και θα θέλαμε να σας τα αναπτύξουμε αλλά πιστεύουμε ότι δεν χωράνε σε μία επιστολή.
Εμείς με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους ανθρώπους που ζουν γύρω μας κάνουμε ότι μπορούμε για να βιώνουν τη καθημερινότητά τους με αξιοπρέπεια.
Αλλά οι δυνάμεις μας δεν αρκούν...
ΠΡΟΤΟΥ ΒΥΘΙΣΤΟΥΝ ΑΠΌ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΔΕΚΑ ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΙΑ, ΔΕΚΑ ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΑ ΚΑΡΑΒΙΑ, ΜΕ ΓΕΡΑΣΜΕΝΟ ΑΛΛΑ ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΟ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΛΗΡΩΜΑ,
ΕΚΠΕΜΠΟΥΝ S.O.S.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων
ΟΙ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΙ»