Λίγα χρόνια πριν, το αμερικανικό περιοδικό ΤΙΜΕ, στο περίφημο δεκεμβριανό τεύχος που αναδεικνύει την προσωπικότητα της χρονιάς, είχε βάλει ένα πλαστικό αυτοκόλλητο, όπου καθρεφτιζόταν το πρόσωπο που κοιτούσε το εξώφυλλο. «Πρόσωπο της χρονιάς είσαι ΕΣΥ. Ναι, εσύ. Ελέγχεις την εποχή της πληροφόρησης. Καλώς ήρθες στον κόσμο σου».
Με αυτό τον τρόπο, το ΤΙΜΕ διακήρυττε περίτρανα, ότι οι πολίτες έχουν πλέον την ευκαιρία μέσω της τεχνολογίας, να οικοδομήσουν μία καινούρια παγκόσμια αλληλοκατανόηση, -όχι πολιτικός προς πολιτικό, μεγάλος ηγέτης προς μεγάλο ηγέτη, αλλά πολίτης προς πολίτη και άνθρωπος προς άνθρωπο-. «Το διαδίκτυο είναι ένα μεγάλο κοινωνικό πείραμα. Άλλωστε πιο πολλά μπορείς να μάθεις για το πώς ζουν οι Αμερικάνοι κοιτώντας το μπακράουντ από τα δωμάτια τους που φαίνεται στα βίντεο που ανεβάζουν στο YouTube, παρά βλέποντας 1.000 ώρες καλωδιακής τηλεόρασης» σχολίαζε το περιοδικό.
Η προβληματική εικόνα της Ελλάδας
Η πρόσφατη κρίση μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας και κατ'επέκταση μεταξύ των δύο κοινωνιών, Γερμανών και Ελλήνων, εξ αιτίας της προβληματικής ελληνικής οικονομικής κρατικής διαχείρισης, φέρνουν στο φως γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ των απλών πολιτών, αυτό που θα λέγαμε grassroot πρωτοβουλίες, που εμβολίζουν τα στερεότυπα που τόσο προσεχτικά επιμελούνται τα πρωτοσέλιδα των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, που κερδοσκοπούν επενδύοντας στις βιτριολικές επιθέσεις και τις αλληλοπροσβολές των δύο λαών. Ουδέν κακόν αμιγές καλού έλεγαν όμως οι πρόγονοι μας και ίσως είναι και μία ευκαιρία, Έλληνες και Γερμανοί, να ξανασυστηθούμε.
Ο Καζάκος εργάζεται στη Γερμανία 20 χρόνια
Κάπου εδώ έχουν ενδιαφέρον άνθρωποι που χωρίς να το επιδιώκουν, δρουν ως οι νέοι ευαγγελιστές και ανεπίσημοι πρεσβευτές της Ελλάδας, με κύριο εργαλείο τους έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και το διαδίκτυο, όπως ο Έλληνoγερμανός επιχειρηματίας Βασίλης Καζάκος (Wassilis Kazakos) που ζει και εργάζεται εδώ και 20 χρόνια στη Γερμανία.
Άνθρωποι που διακηρύττουν με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αυτό που στις μέρες μας, ακούγεται στη γηραιά ήπειρο ως παράδοξο: καλά νέα από την Ελλάδα. O Βασίλης ξεκίνησε πρόσφατα ένα γερμανόφωνο blog, με σκοπό να ενημερώνει το γερμανικό κοινό για τη δημιουργικότητα των Ελλήνων επιχειρηματιών, ήτοι, τις {τεχνολογικές} καινοτομίες των ελληνικών επιχειρήσεων. Το μπλογκ του έχει το όνομα Eulen aus Athen, "γλαύκες εξ Αθηνών", δηλαδή, κουκουβάγιες από την Αθήνα (www.eulenausathen.com).
Η έκφραση «γλαύκ' Αθήνας' ήγαγεν» είναι από τις Όρνιθες του Αριστοφάνη και θα μπορούσαμε να την αποδώσουμε ως «έφερε κουκουβάγια στην Αθήνα», μια φράση που χρησιμοποιείται για ανθρώπους που μιλούν για κοινά πράγματα και τα παρουσιάζουν σαν νέα. Συγκεκριμένα, η κουκουβάγια ήταν αθηναϊκό σύμβολο της σοφίας και εικονιζόταν μεταξύ άλλων και στα αργυρά τετράδραχμα τα οποία ονομάζονταν και γλαύκες.
Γλαύκες εξ Αθήνας
Ο Βασίλης Καζάκος, περνάει με τον τρόπο του το μήνυμα, και ίσως θα μπορούσε να πει κανείς ότι «απαντάει» στην ευρωπαϊκή καθοδήγηση, ότι το να δώσεις πλούτο και σοφία στην Αθήνα είναι μάλλον περιττό μιας και η Αθήνα είναι ήδη πλούσια ως προς αυτά. Γι αυτό και κάνει αντιστροφή της φράσης: γλαύκες εξ Αθήνας, δηλαδή κουκουβάγιες από -και όχι προς- την Αθήνα. Καινοτομίες από την Αθήνα.
Η έκφραση χρησιμοποιείται και στη γερμανική καθομιλουμένη, με την ίδια χρήση, για να τονίσει το "περιττό", χωρίς όμως οι Γερμανοί να συνειδητοποιούν την ελληνικότητα της.
Στην Ελλάδα με επιχειρηματίες
Ο Βασίλης βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα, την οποία και επισκέπτεται συχνά μιας και οι γονείς (Γερμανίδα μητέρα και Έλληνας πατέρας) και συγγενείς του μένουν εδώ. Μεταξύ άλλων, πήρε την πρωτοβουλία να οργανώσει μία συνάντηση με νέους Έλληνες επιχειρηματίες με τους οποίους είχε έρθει σε επαφή μέσω του διαδικτύου, στην προσπάθεια του να καταγράψει και να παρουσιάσει ελληνικές καινοτόμες επιχειρήσεις.
Στους χώρους του αθηναϊκού συνεργατικού χώρου 123P, περίπου είκοσι νέοι επιχειρηματίες ήρθαν με σκοπό να τον γνωρίσουν και δια ζώσης και να συζητήσουν πώς θα μπορούσαν να συνεργαστούν, Έλληνες και Γερμανοί startupper.
Η παρακάτω φωτογραφία με τους Ελληνες επιχειρηματίες
O Βασίλης Καζάκος, πρώτος από πάνω αριστερά στην φωτογραφία παρακάτω εμφανίζεται μαζί με τους Έλληνες επιχειρηματίες Νίκο Τσάμη, Ιωάννη Σκλάβο, Δημήτρη Τσιρίκο, Χριστίνα Τσάκωνα (δικηγόρος), Αλέξανδρο Τρίμη, Νίκο Αναγνώστου, Γιώργο Γιαννακέα, Γρηγόρη Ζωντανό, Κώστα Αρκαδά, Απόστολο Αποστολάκη, Νεκτάριο Συλλιγαρδάκη, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, Γιώργο Τερζάκη , Ελίνα Μακρή (η δημοσιογράφος που έγραψε το παρόν άρθρο).
Ασύνδετα η καινοτομία και η Ελλάδα
Για το Βασίλη το όλο εγχείρημα ξεκίνησε ως χόμπι. «Σκεφτόμουν πώς θα συνδυάσω αυτά που ακούγονται ως ασύνδετα: την καινοτομία και την Ελλάδα. Όταν κάποιος Γερμανός σκέφτεται την Ελλάδα, συνδέει όλες τις γνωστές εκδοχές, αρχαίες αναφορές, τη χώρα των διακοπών, το ούζο, χαρωπούς ανθρώπους αλλά και την επικαιρότητα και την απροθυμία των Ελλήνων να βάλουν σε τάξη τα του οίκου τους.
Μα είναι πραγματικά τόσο χάλια η κατάσταση στην Ελλάδα;» σκέφτηκε αρχικά, όμως η πεποίθηση του ότι υπάρχει και μία άλλη Ελλάδα που έχει υπερκαλυφθεί από τα μέσα ενημέρωσης, τον οδήγησε στη δική του προσφορά.
«Τα μέσα ενημέρωσης έχουν την τάση να διογκώνουν τα κακώς κείμενα για να πουλήσουν, και έτσι όταν έχεις μία προκατάληψη, ψάχνεις εν αγωνιωδώς την επιβεβαίωση της θεωρίας σου. Κάπως έτσι συμβαίνει και με την Ελλάδα στη Γερμανία» συμπληρώνει.
Το άρθρο του ΤΙΜΕ ξεκίναγε με τη "θεωρία του μεγάλου ηγέτη" του Σκοτσέζου φιλόσοφου Thomas Carlyle, σύμφωνα με την οποία, η ιστορία του κόσμου δεν είναι παρά η βιογραφία των μεγάλων ανδρών, «οι λίγοι, οι δυνατοί και οι διάσημοι καθορίζουν το συλλογικό μας πεπρωμένο ως είδος, όμως αυτή η θεωρία δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα από το διαδίκτυο». Άνθρωποι όπως ο Βασίλης φροντίζουν να το θυμίζουν αυτό και με το δικό τους τρόπο κάνουν πράξη τη γνωστή «αποδιοργάνωση» στον κυβερνοχώρο, παρεμβαίνοντας στο hashtag του Twitter #Griechenland με τα κατεβατά των tweets για τα ζοφερά οικονομικά της Ελλάδας και θυμίζει στους Γερμανούς την ελληνική καινοτομία.
Τη λέξη «disruptive» που ενδέχεται να χαρακτηρίσει μία ολόκληρη τεχνολογική εποχή και γενιά, ο επιχειρηματίας και μπλόγκερ, τη χρησιμοποιεί για μη επιχειρηματικό σκοπό αλλά προς όφελος των ανθρωπίνων σχέσεων. Πηγή Dialoggers Πρώτο ελληνο-γερμανικο εργαστηρι δημοσιογραφιας — του ιδρυματος Konrad Adenauer