Ο Τάσος (ΤΑΖ) Θεοδωρόπουλος βλέπει το μέλλον του σινεμά στην τηλεόραση. Και δεν είναι ο μόνος.
Αυτό που εδώ και χρόνια συζητούσαμε με λίγο υπερβολή ομολογουμένως, οι φανατικοί των ξένων τηλεοπτικών σειρών, έχει αρχίσει να μην αποτελεί πλέον την εξαίρεση αλλά τον κανόνα. Η τηλεόραση αποδεικνύει όλο και πιο δυναμικά, όχι μόνο ότι έχει τα κοχόνες να συναγωνιστεί σε ποιότητα και θέαμα τον κινηματογράφο, απευθυνόμενη ταυτόχρονα σε ένα πολύ πιο μαζικό κοινό.
Αλλά και ότι προσελκύει όλο και περισσότερους «παραδοσιακούς» κινηματογραφιστές και άλλους καλλιτέχνες, οι οποίοι βλέπουν στο μέσο μια μεγάλη δημιουργική πρόκληση. Τόσο επειδή το φορμά μιας σειράς πολλών επεισοδίων τους δίνει την ευκαιρία να αναπτύξουν χαρακτήρες και πλοκή έξω από τα δεσμευτικά όρια των δύο κινηματογραφικών ορών. Όσο και επειδή τους προσφέρεται ένα πολύ ευρύτερο πεδίο δημιουργικής ελευθερίας, χωρίς τις παρεμβολές των μεγάλων στούντιο της κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Με τελευταίο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για τα παραπάνω, την απόφαση του βραβευμένου με Όσκαρ Στίβεν Σόντερμπεργκ να εγκαταλείψει τον κινηματογράφο για να ασχοληθεί αποκλειστικά με την τηλεόραση. Με πρώτο δείγμα του νέου του «πάθους», την βιογραφική τηλεταινία για την ερωτική σχέση του Λιμπεράτσε με έναν πολύ νεότερο του άντρα, στο «Behind the Candelebra» με τους Μάικλ Ντάγκλας και Ματ Ντέιμον. Ταινία που αποδεικνύει χαρακτηριστικά τα ασαφή πλέον όρια μεταξύ σινεμά και τηλεόρασης, εφ' όσον μπορεί να στις Η.Π.Α, να προβληθεί από το καλωδιακό κανάλι HBO, είναι όμως κινηματογραφικά γυρισμένη, σε πολλές χώρες του κόσμου θα παιχτεί κανονικά στις αίθουσες ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ των Κανών. Την ώρα που ο σκηνοθέτης, εργάζεται εντατικά πάνω στην μεταφορά σε 12ωρη μίνι σειρά του βιβλίου «The sot-weed factor» του Τζον Μπαρθ. Ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων μεγάλων σκηνοθετών όπως ο Ντέιβιντ Φίντσερ που εντυπωσίασε με την γενική εποπτεία και τη σκηνοθεσία μερικών επεισοδίων του πολιτικού θρίλερ «House of Cards».
Στον ίδιο δρόμο φαίνεται να κινούνται και οι αφοί Κοέν, πανέτοιμοι να μετατρέψουν την μεγάλη τους επιτυχία από το 1996, «Fargo», σε τηλεοπτική σειρά για το FX σε συνεργασία με τον δημιουργό του «Bones», Νόα Χάλει. Αναμφισβήτητα ένα φιλόδοξο σχέδιο, εφ' όσον στηρίζεται σε μία από τις πιο γνωστές και αγαπημένες ταινίες των δύο αδελφών, και ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για την τηλεοπτική σεζόν του 2014. Τόσο επειδή η MGM, έχει επιχειρήσει ξανά να εκμεταλλευτεί τηλεοπτικά από το «Fargo», χωρίς όμως τη συμμετοχή των Κοέν, με έναν τηλεοπτικό πιλότο του 1997, που πήγε άκλαφτος και έμεινε εκεί. Όσο και επειδή το νέο «Fargo» δε θα ακολουθεί τα γεγονότα της ταινίας, αλλά θα εμπνέεται από τη ιδιόμορφη ατμόσφαιρα της πρωτότυπης ταινίας και το αιματοβαμμένο μαύρο χιούμορ, της με μια νέα ιστορία εγκλήματος κι απάτης, και καινούργιους χαρακτήρες.
Εντελώς διαφορετική τηλεοπτική προσέγγιση απέναντι σε μια κλασσική ταινία, από αυτήν που έχει επιλέξει ο μετρ του σύγχρονου νουάρ, συγγραφέας Τζέιμς Ελρόι, δημιουργός αριστουργημάτων όπως το «Λ.Α Εμπιστευτικό» και η «Μαύρη Ντάλια». Με το ιδιαίτερα πολύπλοκο σύμπαν χαρακτήρων του συγγραφέα στα βιβλία του, να ασφυκτιά στο περιορισμένο χρονικό διάστημα μιας ταινίας, όπως απέδειξε η αποτυχημένη κινηματογραφικά «Μαύρη Ντάλια». Και με εξαίρεση στον κανόνα την τεράστια καλλιτεχνική κι εμπορική επιτυχία του «Λ.Α. Εμπιστευτικό το 1997».
Αν και ο ίδιος δεν είχε συμμετάσχει στη σεναριακή διασκευή του διάσημου βιβλίου του για το σινεμά, αποφάσισε να επισκεφτεί ξανά τον καταραμένα γοητευτικό κόσμο των παρανόμων, των μοιραίων γυναικών και των αστυνομικών της δεκαετίας του 50 στο Λος Άντζελες, έχοντας ήδη γράψε ένα σίκουελ για τους χαρακτήρες και την ιστορία που ήδη ξέρουμε, όχι σαν βιβλίο αλλά κατευθείαν σαν σενάριο τηλεοπτικής σειράς. Όπως και με το «Fargo» έτσι και το «Λ.Α. Εμπιστευτικό» επιχειρήθηκε στο παρελθόν, αποτυχημένα να μεταφερθεί στην τηλεόραση, το 2003, με τον Κίφερ Σάδερλαντ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Αν και μέχρι στιγμής, το ολοκληρωμένο σενάριο του Τζέιμς Ελρόι δεν έχει ακόμα πωληθεί σε κάποιο κανάλι, θεωρείται και δικαίως, ένα από τα πιο καυτά «χειρόγραφα» που κυκλοφορούν στους τηλεοπτικούς σταθμούς. Και ένα από τα πιο αναμενόμενα τηλεοπτικά σχέδια, δεδομένου της μυθικής εποχής που καταγράφει και την όπως σε όλες τις δουλειές του Ελρόι, συναρπαστική πλοκή. Ικανότητα που δεν περιορίζεται μόνο σε αστυνομικά μυστήρια , σκοτεινές ίντριγκες και συναρπαστικά ψυχογραφήματα, όπως αποδεικνύει το τελευταίο του βιβλίο «Shakedown».
Το πρώτο του βιβλίο, που αν και φανατικός Λουδίτης, επέλεξε να εκδοθεί ηλεκτρονικά. Ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα που ενώ χρησιμοποιεί σαν φόντο την αγαπημένη του εποχή, αυτή του Λος Άντζελες της δεκαετίας του 50, εστιάζει στο χώρο της κίτρινης δημοσιογραφίας, χρησιμοποιώντας έναν υπαρκτό ήρωα που έπαιξε μεγάλο ρόλο σαν έμπνευση και στο «Λ.Α Εμπιστευτικό». Τον Φρέντι Ότας, πρώην διεφθαρμένο αστυνομικό και μετέπειτα εκβιαστή, νταβαντζή και εκδότη του σκανδαλοθηρικού περιοδικού «Εμπιστευτικό» στο Λος Άντζελες της εποχής, μέσα στις σελίδες του οποίου πρωταγωνιστούσαν όλα τα σκάνδαλα και τα μυστικά των πλούσιων και διάσημων. Με τη διαφορά ότι στο βιβλίο, ο Ότας είναι νεκρός και βρίσκεται στο Καθαρτήριο, περιμένοντας την θεϊκή απόφαση για τη μεταβίβαση του στην κόλαση ή στον παράδεισο, ετοιμάζοντας την απολογία του. Κάτι για το οποίο ζητάει βοήθεια από τον ίδιο τον συγγραφέα Ελρόι, επιτυγχάνοντας μια παραψυχολογική σύνδεση μαζί του, προκειμένου ο τελευταίος να αφηγηθεί την ιστορία του. Ένα πραγματικά ντελιριακό και σαρκαστικό μεταμυθοπλαστικό κείμενο, γεμάτο από «ζουμέρές» αναφορές σε διάσημα σκάνδαλα: Της Μέριλιν Μονρό με τον Κένεντι, του Τζο Γουέιν,της Ελίζαμπεθ Τέιλορ, του Τζέιμς Ντιν, της εξομολόγησης του Ροκ Χάντσον, για την ομοφυλοφιλία του στη γυναίκα του (συνομιλία που φημολογείται ότι ο όντως ο Ότας είχε ηχογραφήσει και κρατούσε στα αρχεία του) και άλλων. Σκάνδαλα τα οποία ο νεκρός Ότας αφηγείται από το Καθαρτήριο στον Ελρόι προκειμένου να δικαιολογήσει τα δημοσιεύματα του περιοδικού του.
Σε ένα απολαυστικό κείμενο, που ναι, προορίζεται κι αυτό να γίνει ακόμα μία «καυτή» σειρά, για το FX, εφ' όσον ο ίδιος ο Ελρόι έχει αναλάβει και δουλεύει πάνω στην τηλεοπτική μεταφορά του για το κανάλι. Μετατρέποντας, όπως και οι Κοέν, και ο Σόντερμπεργκ, κι ο Σκορτζέσε, κι ο Φίντσερ και πολλοί άλλοι, την τηλεοπτική μας συσκευή σε απολαυστικό, έργο τέχνης και πραγματική πηγή ηδονής. Εκτός κι αν εσύ εξακολουθείς να ανησυχείς για το τι θα απογίνει η Φατμαγκιούλ η βιασμένη, οπότε τσάμπα μπήκες στον κόπο να διαβάσεις ως εδώ.
*** ακολουθήστε τον ΤΑΖ στο www.facebook.com/tazthebuzz ή στο www.twitter.com/klarinabourana. Κάντε LIKE στην επίσημη σελίδα του fb www.facebook.com/SigaikaProductions για να μαθαίνετε όσα χρειάζεστε, προκειμένου να καίτε τον εγκέφαλο (των άλλων) ή επικοινωνήστε με το terra_gelida@hotmail.com για μέιλ και υποθέσεις προσωπικής εκδίκησης.