Τους στόχους της κυβέρνησης για την συνεισφορά της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στην εθνική οικονομία παρουσίασαν χθες το απόγευμα ο Γιάννης Στουρνάρας, το ΙΟΒΕ, ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης και ο υπουργός ναυτιλίας Κώστας Μουσουρούλης.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης του ΙΟΒΕ η δυνητική συνεισφορά της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας σε όρους εγχώριας προστιθέμενης αξίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 26 δισ. ευρώ, κατά 12,7 δισ. ευρώ υψηλότερη σε σχέση με την καταγεγραμμένη προστιθέμενη αξία, ήτοι επιπλέον ΑΕΠ της τάξης του 5,8% ετησίως εφόσον προσελκυσθούν εδώ όσο περισσότερες διαχειρίστριες ελληνόκτητων ποντοπόρων γίνεται.
Εάν κάτι τέτοιο καταστεί δυνατό τότε δημιουργούνται δυνητικά περίπου μισό εκατομμύριο επιπλέον θέσεις εργασίας και η ανεργία θα μπορούσε να μειωθεί έτσι κατά 35%, εκτιμά το ΙΟΒΕ.
Ωστόσο ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (EEE), αν και δήλωσε εκ μέρους των επιχειρηματιών της ναυτιλίας παρών στην προσπάθεια ανάταξης της εθνικής οικονομίας, ήταν ιδιαίτερα επικριτικός για την αδυναμία των κομμάτων της συγκυβέρνησης να περάσουν νομοθετικές προβλέψεις όπως το άρθρο 19 του πολυνομοσχεδίου του Ναυτιλίας που θα μπορούσαν να απελευθερώσουν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας για Έλληνες ανέργους κάνοντας λόγο για μικροπολιτικές σκοπιμότητες.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ ήταν καταπέλτης κατά του ΣΥΡΙΖΑ που μίλησε για «δωρεές με το αζημίωτο και έναντι ανταλλαγμάτων» επ' ευκαιρία της δωρεάς δύο ταχυπλόων στο Λιμενικό από την Ένωση υπενθυμίζοντας για παράδειγμα ότι η ΕΕΕ έχει χρηματοδοτήσει την συντήρηση σε μάχιμη κατάσταση άλλων 65 σκαφών του λιμενικού πριν λίγους μήνες.
Το ΙΟΒΕ στη μελέτη του αποτυπώνει ποσοτικά και χειροπιαστά την τρέχουσα αλλά και τη δυνητική συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, τόσο σε όρους προστιθέμενης αξίας, όσο και σε όρους απασχόλησης.
Οι αριθμοί που παρουσίασαν ΙΟΒΕ και Στουρνάρας κρίνονται εντυπωσιακοί. Όπως σημειώθηκε «η ανεκμετάλλευτη δεξαμενή ανθρώπινου δυναμικού των περίπου 370 χιλιάδων θέσεων εργασίας (άμεσα και έμμεσα συσχετιζόμενων με την ποντοπόρο ναυτιλία), ειδικότερα σήμερα όπου η κοινωνία μαστίζεται από την ανεργία, δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες για ένα καλύτερο μέλλον».
Ως προς τη διάσταση της ενίσχυσης της παραγωγής εγχώριου προϊόντος, και εδώ τα δυνητικά αποτελέσματα είναι αξιοσημείωτα. Μελλοντικά και πάντα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, κατά τους Στουρνάρα και ΙΟΒΕ το προϊόν της χώρας μπορεί να ενισχυθεί ακόμα και κατά 12,5 δισ. ευρώ, ήτοι επιπλέον ΑΕΠ της τάξης του 5,8%.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ περιλαμβάνει σειρά από προτάσεις πολιτικής για επέκταση των εργασιών της ναυτιλίας με την εφαρμογή των οποίων η δυνητική συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας σε όρους εγχώριας προστιθέμενης μπορεί να πλησιάσει το 10% του ΑΕΠ ετησίως ενώ η δυνητική απασχόληση μπορεί να ξεπεράσει τις 550 χιλ. θέσεις εργασίας.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης στην συζήτηση που ακολούθησε επεσήμανε ότι χρειάζεται σταθερό φορολογικό και θεσμικό πλαίσιο καθιστώντας σαφές ότι απαιτείται ακόμα πολύ δουλειά για να μπορέσει η Ελλάδα να φέρει εδώ όλα τα ελληνόκτητα πλοία και τις διαχειρίστριές τους ναυτιλιακές, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για να επιτευχθούν οι στόχοι που ανακοίνωσαν ΙΟΒΕ και υπουργός οικονομικών. Πηγή capital.gr