Το ότι ο πολύς Michael Gira πίνει νερό στο όνομά του και τον κατατάσσει στο πάνθεον των μεγάλων Αμερικανών τραγουδοποιών έπρεπε να σε προδιαθέτει για το ποιόν του James Jackson Toth aka Wooden Wand. Ένας από τους πλέον παραγωγικούς δημιουργούς της περασμένης δεκαετίας κυκλοφόρησε πέρσι το Death Seat, ίσως τον καλύτερο δίσκο της καριέρας του, μετά από μια παύση δυο χρόνων, με τον Gira στην κονσόλα του παραγωγού. Ο Toth είναι μια ιδιαίτερη προσωπικότητα, με ευαισθησίες που γίνονται εμφανείς στους στίχους του, ο οποίος απεχθάνεται τη μεγάλη πόλη και τον ανταγωνισμό και προτιμά την εξοχή και την ησυχία. Η μουσική του το μεταφέρει άψογα αυτό και το Death Seat δικαιολογεί τους διθυράμβους του Gira. Λίγο πριν την εμφάνισή του στην Αθήνα, τον τραβήξαμε στην άκρη να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις και αυτός το παράκανε.
Του Γιάννη Μπαμπούλια
Σου πήρε δυο χρόνια να γράψεις αυτό το δίσκο, ενώ μέχρι τώρα κυκλοφορούσες περισσότερους από ένα το χρόνο. Τι άλλαξε αυτή τη φορά;
Δεν ήταν το γράψιμο που χρειάστηκε τόσο χρόνο. Τα πιο πολλά τραγούδια ήταν παλιότερα, μερικά ήταν γραμμένα στα ’90s. Το άλμπουμ όμως ηχογραφήθηκε σε διάστημα 7 μηνών και ο Michael δεν ήθελε να κυκλοφορήσω άλλο υλικό εκείνη την περίοδο. Παρόλο που βγήκαν μερικά βινύλια περιορισμένης κυκλοφορίας, προσπάθησα να μην το παρακάνω, για να έχει το Death Seat την προσοχή που του αξίζει.
Ο Michael Gira έχει μιλήσει με πολύ ενθουσιώδη λόγια για σένα, δίνοντάς σου μια θέση στο πάνθεον των μεγάλων Αμερικάνων τραγουδοποιών. Θέλεις να το σχολιάσεις;
Ο Michael είναι πολύ ευγενικός. Αναφέρει τον Dylan και τον Willie Nelson και τόσο σημαντικούς μουσικούς, αλλά δεν είμαι ούτε κατά διάνοια σ’ αυτή την κατηγορία. Αυτού του είδους το μεγαλείο φιλοδοξώ να φτάσω. Κάθε άλμπουμ μου ιδανικά θα ήταν ένα βήμα για να πλησιάσω αυτό το επίπεδο.
Πώς είναι να δουλεύεις με τον Michael Gira ως παραγωγό;
Είναι σπουδαίος. Πολύ επικεντρωμένος σε αυτό που κάνει και η άποψή του είναι απόλυτη. Είναι κάποιος που θαυμάζω και σέβομαι πάρα πολύ. Νομίζω ότι έχει τη φήμη ότι η συμπεριφορά του είναι πολύ έντονη και ότι είναι αυστηρός, κάτι που μπορώ να το επιβεβαιώσω, αλλά κανείς δεν αναφέρει πόσο αστείος μπορεί να γίνει. Έχει ένα σκοτεινό, πολύ μαύρο χιούμορ, χιούμορ πάντως, αναμφισβήτητα.
Ανάφερες σε κάποια συνέντευξή σου ότι είχες πάνω από 150 τραγούδια για να επιλέξεις αυτά που μπήκαν στο Death Seat. Πώς έκανες το ξεκαθάρισμα και κατέληξες στα συγκεκριμένα; Σκέφτεσαι να υπάρχει και συνέχεια του Death Seat σύντομα;
Ο Michael κι εγώ είχαμε να επιλέξουμε από 172 τραγούδια για αυτό το δίσκο. Τα διαλέξαμε μαζί. Υπάρχουν τραγούδια που θα ήθελα πολύ να είχα συμπεριλάβει στο άλμπουμ, αλλά όταν δουλεύεις συλλογικά πρέπει να κάνεις παραχωρήσεις. Έχω ένα καινούργιο άλμπουμ που θα κυκλοφορήσει αργότερα μέσα στο χρόνο για το οποίο είμαι πολύ ενθουσιασμένος. Θα ξενίσει λίγο τους φαν του Wooden Wand αλλά νομίζω ότι δεν θα είναι το πρώτο άλμπουμ μου που το κάνει. Το καινούργιο είναι τόσο δυνατό, όσο ήσυχο ήταν το Death Seat. Υπάρχει μόνο ένα κομμάτι με ακουστική κιθάρα σε ολόκληρο το δίσκο.
Είπες ότι το Death Seat είναι ένα τραγούδι του ’97. Γιατί επέλεξες να κυκλοφορήσεις παλιά τραγούδια ;
Περισσότερο από το μισό άλμπουμ έχει υλικό γραμμένο πριν το 2000. Έχω πολύ παλιά αρχεία και ο Michael ενδιαφέρθηκε να ξαναζωντανέψει μερικά από τα παλιά κομμάτια μου. προτιμώ να ηχογραφώ νέα κομμάτια γιατί αντιπροσωπεύουν περισσότερο αυτό που είμαι ως προσωπικότητα τώρα, αλλά έχει πλάκα να πειραματίζομαι με το παλιό υλικό. Για τα περισσότερα αισθανόμουν λες και έκανα διασκευές σε δικά μου υλικό.
Πώς είναι να αφήνεις πίσω σου μια μεγάλη πόλη για να ζήσεις στην εξοχή; Ζεις στο Τενεσί τώρα, σωστά; Έχει επηρεάσει αυτό τον τρόπο που γράφεις τα κομμάτια σου;
Στο Κεντάκι ζω τώρα, αλλά πέρασα πολλά χρόνια στο Τενεσί. Ο τρόπος που επηρεάζει το μέρος που ζω τη μουσική μου αφορά κυρίως την προτίμησή μου να ζω σε ανοιχτά μέρη με άπλα και να δημιουργώ με ηρεμία και ησυχία. Δουλεύω καλύτερα στην εξοχή. Ακόμα κι όταν επισκέπτομαι την πόλη εκνευρίζομαι και μου δημιουργείται ένταση. Νομίζω ότι δεν είμαι φτιαγμένος για μητρόπολη. Αλλά η γεωγραφία με επηρεάζει περισσότερο πρακτικά παρά καλλιτεχνικά, επηρεάζει κυρίως την πνευματική μου υγεία.
Στους στίχους των τραγουδιών σου υπάρχουν θρησκευτικές εικόνες, πολύ οικείες σε ανθρώπους που μεγάλωσαν μακριά από μεγάλες πόλεις. Από πού αντλείς τα θέματά σου;
Μεγάλωσα ως καθολικός και ανακάλυψα το heavy metal πολύ νωρίς, έτσι αυτά τα δύο γέννησαν κατά κάποιον τρόπο τα καλλιτεχνικά μου πάθη. Οι επιρροές δεν είναι τόσο ανόμοιες όσο μπορεί να πιστεύει κάποιος. Σήμερα, όμως, απλά ακούω όσα γίνονται γύρω μου και έχω τις κεραίες μου ανοιχτές, προσπαθώντας να πιάσω τα σήματα. Αποσπάσματα από συζητήσεις, στίχους που δεν πρόλαβα ν’ ακούσω καλά, λογοτεχνία, τη διάλεκτο των πιτσιρικάδων. Τα πάντα μπορούν να με επηρεάσουν.
Το αγαπημένο μου τραγούδι απ’ το άλμπουμ είναι το The Mountain. Θέλεις να μου πεις μερικά πράγματα γι’ αυτό;
Χαίρομαι που σου αρέσει το συγκεκριμένο! Η αυθεντική εκτέλεση είχε κυκλοφορήσει σε ένα single που έβγαλα για το Woodsist. Δεν είμαι βέβαιος αν είχε κάποιο συγκεκριμένο θέμα, ήταν απλά μια ώθηση για ένα συναίσθημα που προσπαθούσα να προκαλέσω. Είμαι σίγουρος ότι «κάτι» υπήρχε όταν το έγραφα, αλλά χάθηκε στο χρόνο. Το προτιμώ, πάντως, όταν οι άνθρωποι προβάλλουν το δικό τους νόημα στα τραγούδια.
Πώς είναι το ιδανικό live για σένα;
Μου αρέσει να παίζω σε ανθρώπους που έχουν έρθει να ακούσουν μουσική και όχι για να «τους δουν» τα υπόλοιπα μέλη της σκηνής. Ένα κοινό γεμάτο από ανθρώπους χωρίς μπλογκ θα ήταν μια χαρά για αλλαγή.
WOODEN WAND + the Noise Figures + Egg Hell @ Six D.O.G.S, Τρίτη 28 Ιουνίου 2011
Ώρα έναρξης: 21.15
Είσοδος: 10 ευρώ
Links:
http://www.woodenwand.org/#!
http://www.myspace.com/woodenwand
http://www.reverbnation.com/georgenikas
http://www.myspace.com/egghell
http://www.myspace.com/artefiasco