Το iefimerida.gr βρέθηκε στη Χίο για τα γυρίσματα της σειράς «Φλόγα και Άνεμος» και συνομίλησε με τους πρωταγωνιστές.
Χίος 1920: Η θρυλική ηθοποιός Κυβέλη φτάνει στο νησί του βορείου Αιγαίου έπειτα από μια μεγάλη περιοδεία που κάνει μαζί με το θίασο έχοντας στο πλευρό της τον δεύτερο σύζυγο της, Κώστα Θεοδωρίδη. Στο νησί, γενικός διοικητής είναι ο Γεώργιος Παπανδρέου, μετέπειτα Πρωθυπουργός της Ελλάδας, όπου ζει μαζί με την σύζυγο του, Σοφία Μινέικο και το μωρό τους, Ανδρέα. Όταν η εμβληματική πρωταγωνίστρια του θεάτρου και ο πολιτικός συναντηθούν, μετά το τέλος της παράστασης της, η ζωή τους θα πάρει άλλη τροπή αλλάζοντας τα δεδομένα μέσα από μια θυελλώδη σχέση που θα τους οδηγήσει να ανέβουν τα σκαλιά της εκκλησίας και να δημιουργήσουν τη δική τους οικογένειας κλείνοντας ερμητικά τα αυτιά στην κοινωνία. Πάνω απ όλα θα πολεμήσουν με τις ίδιες τους τις ζωές, καθώς πρέπει να δώσουν τέλος στους γάμους τους και όλα αυτά την περίοδο που εκείνος κάνει τα βήματα του στο χώρο της πολιτικής και εκείνη έχει ήδη ένα διαζύγιο από τον Μήτσο Μυράτ, όταν τον άφησε όπως και τα δύο τους παιδιά, για να ακολουθήσει στο Παρίσι τον μετέπειτα (δεύτερο) σύζυγο της.
Έναν αιώνα μετά την πρώτη γνωριμία της εμβληματικής ηθοποιού με τον τρεις φορές πρωθυπουργό της Ελλάδας, η ιστορία τους μεταφέρεται στη μικρή οθόνη με τον τίτλο «Φλόγα και άνεμος», το οποίο βασίζεται στο μυθιστόρημα του Στέφανου Δάνδολου (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός) και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα δούμε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως «Κυβέλη», τον Άρη Λεμπεσόπουλο ως «Γεώργιο Παπανδρέου» και ένα εκλεκτό καστ πρωταγωνιστών, ενώ την σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Ρέινα Εσκενάζυ. Η τηλεοπτική σειρά των 12 επεισοδίων, με επίκεντρο την σχέση αυτών των δύο σημαντικών προσωπικοτήτων, θα παιχτεί την επόμενη σεζόν από την κρατική τηλεόραση και τα γυρίσματα θα γίνουν σε φυσικούς χώρους αρχίζοντας από την Χίο, το νησί που γνωρίστηκαν και ερωτεύτηκαν.
Το γύρισμα στη παραλία
Μία ημέρα πριν το πρώτο γύρισμα, το iefimerida.gr συνάντησε στη Χίο και συνομίλησε με τους δύο πρωταγωνιστές και την σκηνοθέτρια δίνοντας μας περισσότερες πληροφορίες για την σειρά που από την στιγμή που ανακοινώθηκε έχει συζητηθεί έντονα τόσο για το περιεχόμενο που διαπραγματεύεται όσο και για τους ηθοποιούς όπου θα κρατήσουν βασικούς ρόλους και κάποιους που θα κάνουν κάποια guest εμφανίσεις.
Όπως αποκάλυψε η Ρέινα Εσκενάζυ η πρώτη λήψη θα γίνει στους ανεμόμυλους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά τοπία της Χίου, όπου θα δούμε τους ηθοποιούς σε ένα μπάνιο εποχής με τα μαγιό της δεκαετίας του 1920, ενώ την νεαρή Κυβέλη Ανδριανού, που μόλις έχει φτάσει νυσταγμένη στη παραλία μιας και το προηγούμενο βράδυ ήταν με τον Γεώργιο Παπανδρέου, υποδύεται η Μαρία Παπαφωτίου. Τα γυρίσματα στο νησί της Χίου θα κρατήσουν 6 ημέρες και σειρά έχουν τα γυρίσματα που θα πραγματοποιηθούν στην Αθήνα. Η σειρά ξεκινάει από το 1920, το έτος, που οι δύο εμβληματικές προσωπικότητες συναντήθηκαν για πρώτη φορά και φτάνει μέχρι 8 δεκαετίας, όπου ολοκληρώνεται με τον θάνατο της Κυβέλης, σε ηλικία 90 ετών, η οποία «έφυγε» δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του έρωτα της ζωής της, Γεωργίου Παπανδρέου.
Οι ρόλοι είναι απαιτητικοί, καθώς πρόκειται για δύο ισχυρές προσωπικότητες εκείνης της εποχής που μέχρι σήμερα έχουν αφήσει το αντίκτυπο τους η καθεμία στο χώρο της. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη έψαξε όλο το υλικό που είχε διαθέσιμο για να πάρει όσο στοιχεία παραπάνω μπορούσε για την «Κυβέλη», ενώ σημαντική βοήθεια πρόσφερε η δισέγγονη της, η οποία μεταξύ άλλων θα δώσει στη παραγωγή τα αυθεντικά κοστούμια της γιαγιάς της. Από την άλλη, ο Άρης Λεμπεσόπουλος προσέγγισε τον «Γεώργιο Παπανδρέου» μέσα από την προσωπικότητα του γιου του, Ανδρέα.
Για ακόμα μια φορά καταπιάνεστε με μια αληθινή ηρωίδα. Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον σας στο ρόλο της Κυβέλης όπου η κεντρική ιστορία βασίζεται στο μυθιστόρημα «Φλόγα και άνεμος»;
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Καταρχάς είναι μεγάλη τιμή, για μένα και τον Άρη Λεμπεσόπουλο, που υποδυόμαστε αυτές τις δύο συγκλονιστικές προσωπικότητες που έχουν σημαδέψει την ιστορία της Ελλάδας στο χώρο της πολιτικής, η δε Κυβέλη στο χώρο του πολιτισμού.
Πρόκειται για δύο εκρηκτικές προσωπικότητες που συναντήθηκαν σχετικά αργά στη ζωή τους, σε ηλικία 32 ετών καθώς ήταν συνομήλικοι, στη Χίο το 1920 και άλλωστε είναι ο λόγος που ξεκινάμε από εδώ τα γυρίσματα.
Μετά από την πετυχημένη της περιοδεία η Κυβέλη ήρθε στη Χίο με τον ιμπρεσάριο της, τον παραγωγό Κώστα Θεοδωρίδη, ο οποίος είναι ο δεύτερος σύζυγος της. Ο Παπανδρέου βρισκόταν στη Χίο μαζί με την πρώτη του γυναίκα, την Σοφία Μινέικο και το ενός έτους μωρό τους, τον Ανδρέα. Εκείνο το βράδυ, η Μινέικο έκανε το μεγαλύτερο λάθος της ζωής της, αφού μια παιδική αρρώστια του γιου τους την κράτησε στο πλευρό του με αποτέλεσμα να τον αφήσει μόνο του να δει την παράσταση. Ο έρωτας του με την Κυβέλη ήταν κεραυνοβόλος και η σχέση τους είχε πολλά σκαμπανεβάσματα, άλλωστε ήταν και οι δύο παντρεμένοι σε μια διαφορετική εποχή.
Η Κυβέλη κουβαλούσε ήδη ένα σκάνδαλο, καθώς είχε παρατήσει τον πρώτο της σύζυγο, κλέφτηκε με τον Θεοδωρίδη έχοντας δύο μωρά όπου τα εγκατέλειψε για να ακολουθήσει τον μετέπειτα σύζυγο της. Όπως έχει δηλώσει η ίδια πολλές φορές στην οικογένεια της αν δεν είχε γνωρίσει τον Γεώργιο Παπανδρέου δεν θα ήξερε τι σήμαινε έρωτας. Η σειρά τους παρακολουθεί στην πολυτάραχη ζωή τους μέχρι το 1978 όπου τελειώνει με τον θάνατο της Κυβέλης. Αυτοί οι δύο άνθρωποι είχαν γεννηθεί για να είναι μαζί. Άφηναν τους συζύγους τους πήγαιναν βόλτες όπου συζητούσαν τα πάντα μέχρι τα χαράματα στους δρόμους. Μιλούσαν για ποίηση θέατρο, τη ζωή και ασκούσε τρομερή γοητεία ο ένας στον άλλον.Ήταν αμοιβαίο και ακαριαίο το συναίσθημα τους.
Πώς θα προσεγγίσετε τον Γεώργιο Παπανδρέου;
Άρης Λεμπεσόπουλος: Είναι το άγαλμα του Παπανδρέου πέφτει ο ήλιος από πάνω και βλέπουμε μια σκιά, εγώ είμαι αυτή η σκιά, αλλά με πολλή αγάπη. Για μένα αυτός ο άνθρωπος ήταν η φωτογραφία ενός πρωθυπουργού που ανέβασε την σημαία της απελευθέρωσης της Αθήνας. Εκεί είχα μείνει όσο αφορά τον Γεώργιο Παπανδρέου. Βέβαια, ως νέος, με είχε γοητεύσει ο γιος του, ο Ανδρέας. Προσωπικά δεν άνηκα σε αριστερή οικογένεια. Οπότε όταν ήμουν στα νιάτα μου και ήρθε αυτή η μορφή νόμισα πως ήταν ο Τσε Γκεβάρα. Τελικά σκέφτηκα πως τον Γεώργιο Παπανδρέου τον πλησιάζω μέσα από τον Ανδρέα. Γιατί για μένα, αυτή η ορμή που είχε ο Ανδρέας, άσχετα αν αργότερα κατάλαβα και άλλα πράγματα, με γοήτευσε τόσο πολύ που μπορώ να υποψιαστώ πόσο γοητευτικός ήταν και ο πατέρας του. Επιπλέον, αγαπούσα πάντα την προπολεμική εποχή, την περίοδο του πολέμου και το μετά, ήταν μια αφορμή και ένα δώρο να έρθω σε επαφή με αυτές τις περιόδους προσεγγίζοντας τες με αγάπη. Κάτι άλλο που με εντυπωσίασε ήταν το γεγονός πως και ο Γεώργιος Παπανδρέου δεν γνώρισε μητέρα καθώς εκείνη έφυγε από τη ζωή όταν ήταν μηνών. Όταν το διάβασε με σημάδεψε μέσα μου.
Ήταν τολμηρό για την εποχή του ένας πολιτικός να εγκαταλείψει την οικογένεια του για έναν έρωτα;
Άρης Λεμπεσόπουλος: Φυσικά και ήταν τολμηρό. Η Σοφία Μινέικο, η οποία αφοσιώθηκε στο παιδί της, τον Αντρέα, τον περίμενε μέχρι το τέλος της ζωής του. Όταν έμαθε πως πέθανε είπε «τώρα ξέρω πως δεν θα έρθει». Κι αυτή η γυναίκα είναι μια τραγική φιγούρα.
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Έζησαν τολμηρά για την εποχή τους. Μάλιστα, ο Γεώργιος Παπανδρέου ήταν ένας αυτοδημιούργητος άνθρωπος. Με την Κυβέλη τους σημάδεψε η αγάπη τους για την ποίηση και τα γράμματα που αντάλλασσαν μεταξύ τους ήταν σε ποιητικό ύφος.
Ψάξατε να βρείτε υλικό για να γνωρίσετε καλύτερα την Κυβέλη;
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Έχω εντρυφήσει στη προσωπικότητα της Κυβέλης βλέποντας ό,τι υλικό υπάρχει, ντοκιμαντέρ, την ταινία «Η άγνωστος». Μάλιστα, είχε παίξει μαζί με την μεγάλη της αντίπαλο, την Μαρίκα Κοτοπούλη στη πρώτη ομιλούσα ταινία ελληνικής παραγωγής. Άκουσα από το ραδιόφωνο τις θεατρικές παραστάσεις «Η τρελή του Σαγιόρ», «Το μυστικό της Κοντέσας Βαλέρια» και έχω στα αυτιά μου το ηχόχρωμα της. Εκείνα τα χρόνια υπήρχε μια άλλη αισθητική στην υποκριτική, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα είναι μια τεράστια παράδοση. Η κοινωνία προχωράει κι εξελίσσεται.. Από την άλλη, μας βοήθησε πάρα πολύ η κυρία Βαλεντίνη Ποταμιάνου, η δισέγγονη της Κυβέλης, η οποία μας έδωσε πολύ υλικό, πληροφορίες, ρούχα εποχής. Στη σειρά θα δείτε και αυθεντικά κοστούμια της.
Η Κυβέλη πέρα από μια εξαιρετική ηθοποιός ήταν μια πολύ τολμηρή γυναίκα για την εποχή της. Διεκδικούσε το δικαίωμα στην ελευθερία, στην αυτοδιάθεση της, άνοιξε το δρόμο στο δικαίωμα της επιλογής.
Πήρατε βοήθεια από την οικογένεια Παπανδρέου;
Άρης Λεμπεσόπουλος: Καμία, μόνο από ότι βιβλίο βρήκα. Με βοήθησε ένα βιβλίο που είχε βγάλει ο Νίκος Παπανδρέου και μου έδωσε πολύ την αίσθηση αυτής της οικογένειας… Βασικά είναι ο Αντρέας και το λέω αληθινά. Ήμουν 17-18 ετών, προερχόμενος από οικογένεια με δεξιές καταβολές, όταν ξαφνικά το 1981 έρχεται ο Αντρέας και αισθάνθηκα πως ήταν επαναστάτης. Είχα φανταστεί πως είναι αυτός και ξαφνικά άρχισε να μου έρχεται η φωνή του. Δεν μας παρέσυρε άλλος πολιτικός, άσχετα αν αργότερα είπα «τι μεγάλος ηθοποιός». Ωστόσο ακόμα και η αριστερά έχει παραδεχτεί πως την πρώτη τετραετία έκανε πράγματα. Οπότε θα επαναλάβω ξανά ο ήχος που μου άνοιξε την πορτούλα ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου και προσέγγισα τον πατέρα του.
Ο Ανδρέας συγχώρεσε ποτέ τον πατέρα του που άφησε την μητέρα του και δημιούργησε μια άλλη οικογένεια;
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Κατά πάση πιθανότητα ο Ανδρέας δεν τον συγχώρεσε ποτέ. Επίσης, είναι πολύ γνωστό πως ο Αντρέας λάτρευε την μητέρα του και είχαν μια εξαιρετική σχέση. Πολλές φορές στη διάρκεια της πορείας τους υπήρχαν μεγάλες συγκρούσεις. Υπήρχε και πολιτικό κόστος για τον Γεώργιο Παπανδρέου εξαιτίας της έντονης σύγκρουσης ανάμεσα σε πατέρα και γιο που ξεκινάει από κάτι οικογενειακό και φτάνει να έχει αντίκτυπο στην πολιτική ζωή της χώρας.
Άρης Λεμπεσόπουος. Θα συμφωνήσω με την Καρυοφυλλιά πως δεν πρέπει ποτέ να τον συγχώρεσε ο Αντρέας τον πατέρα του που τους εγκατέλειψε όταν ήταν ακόμα μωρό.
Είχατε δεύτερες σκέψεις για να υποδυθείτε αυτές τις δύο σημαντικές προσωπικότητες;
Άρης Λεμπεσόπουλος: Μου είναι πιο δύσκολο όταν πρέπει να ερμηνεύσω Άμλετ γιατί μου είναι τόσο ξένος και απόμακρος αυτός ο τύπος. Σ΄ αυτή την σειρά έχω να κάνω με τον τόπο μου, με μνήμες από την κατοχή που κουβαλάω από τους γονείς μου που περνούσαν τα βράδια οι Γερμανοί στο Φάληρο βάραγαν δυνατά τα πόδια τους και τραγουδούσαν το «Έρρικα». Όπως ξανά είπα μου άρεσε να διαβάζω για αυτή την εποχή και μπορώ να πω πως αυτόν τον άνθρωπο τον έχω μέσα μου. Ούτε επαναστάτης ήμουν, αλλά αισθάνομαι ότι τον έχω μέσα με αγάπη από απόσταση και κοντά με τον δικό μου τρόπο.
Ρέινα Εσκενάζυ: Δεν κυνηγάμε να αντιγράψουμε, ούτε καν να προσομοιάσουμε. Θέλουμε να τσιμπήσουμε την αύρα τους και την ατμόσφαιρα αυτών των δύο ανθρώπων. Πώς η μία αύρα μπήκε στην άλλη.
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Έχουμε συνηθίσει στις υπέροχες χολιγουντιανές παραγωγές όπου ηθοποιοί υποδύονται ιστορικά πρόσωπα. Εκεί έχουν όλο τον τρόπο με τους coaches, τους μακιγιέζ, με ότι προσθετικό χρειάζεται με άπειρο χρόνο και πάρα πολλά χρήματα. Εμείς στη φτωχή Ελλάδα δεν έχουμε όλα αυτά τα εργαλεία. Δεν θα προσομοιάσουμε, δεν είναι αυτός ο στόχος μας. Απλά θέλουμε να αφηγηθούμε την ιστορία αυτών των ανθρώπων. Η σειρά θα επικεντρωθεί στη σχέση τους.
Οι σειρές εποχής έχουν πολλές δυσκολίες να γυριστούν σήμερα, όμως συνεχίζετε να τις κάνετε. Στη συγκεκριμένη σειρά τι είδους δυσκολίες υπάρχουν;
Ρέινα Εσκενάζυ: Γενικότερα αυτό το είδος σειρών που καταπιάνονται με τη ζωή αληθινών προσωπικοτήτων, το έχω ξανακάνει, όπως στην «Τελευταία παράσταση» με την Έλλη Λαμπέτη, και αγαπάω πολύ την έρευνα. Μου αρέσει όταν κάνω μια τηλεοπτική ή κινηματογραφική δουλειά ματιά να μπορώ να μαθαίνω γιατί μου δίνει πολλά πράγματα,, όπως και τα ερεθίσματα για να πλησιάσω τέτοιες προσωπικότητες. Θέλω να τα νιώσω πριν τα κινηματογραφήσω. Προσωπικό δουλεύω ενάμισι χρόνο πάνω σ΄ αυτό το project.
Οι δυσκολίες είναι πάρα πολλές. Κυκλοφορούμε με μπογιές για να βάφουμε τα γκράφιτι στους τοίχους, έχουμε χώμα να ρίχνουμε στους δρόμους γιατί τότε δεν υπήρχε άσφαλτος, κάνουμε ξύλινες τις κολώνες, σβήνουμε τα κλιματιστικά και γενικότερα προσπαθούμε να βρούμε όσο πιο αγνούς χώρους γίνεται χωρίς να είναι πάντα εύκολο. Για παράδειγμα, το υπαίθριο θέατρο που γνωρίστηκε η Κυβέλη με τον Παπανδρέου δεν υπάρχει πια οπότε για να το προσομοιάσουμε θα το στήσουμε στη πλατεία των Μεστών και οι σύλλογοι με τις παραδοσιακές φορεσιές θα μας βοηθήσουν πάρα πολύ. Οι θεατρικές παραστάσεις παίζονταν απόγευμα γιατί δεν υπήρχε ηλεκτρικό οπότε όλο αυτό πρέπει να το αποδώσουμε όσο πιο σωστά γίνεται.
Ο Γεώργιος Παπανδρέου και η Κυβέλη όντως αγαπήθηκαν πολύ και ήταν δεδομένο πως πρέπει να είναι μαζί;
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Βέβαια. Ο καθένας το πολέμησε από την πλευρά του για να είναι μαζί και θυσιάσαν πράγματα. Η Κυβέλη γέννησε τον καρπό του έρωτα τους, στην Ελβετία, σε μια κλινική και επειδή ακόμα δεν είχαν παντρευτεί ο Παπανδρέου δήλωσε ως μάνα του την Σοφία Μινέικο. Όταν το αντιλήφθηκε η Κυβέλη έγινε έξαλλη γιατί δεν άντεχε το παιδί που λάτρευε, το οποίο ήταν του μεγαλύτερου έρωτα της να φαίνεται ως γιος μιας άλλης γυναίκας. Αναγκάστηκαν να κάνουν υπερβάσεις για να είναι μαζί και παντρεύτηκαν μετά από 10 χρόνια. Τον στήριξε ακόμα και στην πολιτική του καριέρα, αλλά στο μπαλκόνι δεν μπορούσε να βγει μπροστά γιατί ήταν η ερωμένη του και όχι η σύζυγος τους. Ακόμα και αν ήξεραν όλοι το δεσμό τους.