Ο CEO της OceanGate, Στόκτον Ρας, φαίνεται πως δεν έλαβε ποτέ στα σοβαρά τις εκκλήσεις για την ασφάλεια του υποβρυχίου Titan, απορρίπτοντας όλες αυτές τις αιτιάσεις ως «αβάσιμες», απειλώντας ακόμα και νομικά όποιον τον προειδοποιούσε για τους κινδύνους, όπως φαίνεται από τα mail που αντάλλαξε με έναν ειδήμονα του κλάδου.
Ειδικότερα, σε μηνύματα που αντηλλάγησαν μεταξύ του ενός εκ των πέντε επιβαινόντων του μοιραίου βαθυσκάφους με ειδικό στις εξερευνήσεις στο βυθό και εξετάστηκαν από το BBC, ο ειδικός αυτός ονόματι Ρομπ Μακάλουμ είχε προειδοποιήσει τον Ρας πως έβαζε δυνητικά τους πελάτες του σε κίνδυνο και τον παρακίνησε να σταματήσει να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο μέχρι αυτό να ταξινομηθεί σε μια συγκεκριμένη κλάση από ένα ανεξάρτητο σώμα.
Ο Ρας απάντησε πως ήταν «κουρασμένος από τους παίκτες της βιομηχανίας που προσπαθούσαν να σταματήσουν την καινοτομία».
Η ανταλλαγή μηνυμάτων μάλιστα έφτασε στο σημείο κατά το οποίο οι δικηγόροι απείλησαν πως θα κινηθούν νομικά κατά του κυρίου Μακάλουμ, όπως είπε.
«Είναι αβύθιστο»
«Νομίζω πως θέτετε τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε κίνδυνο», είχε γράψει σε mail του με αποδέκτη τον CEO της OceanGate τον Μάρτιο του 2018. «Στην κούρσα σας για τον Τιτανικό αντικατοπτρίζετε τη γνωστή φράση που ειπώθηκε για το πλοίο: "Είναι αβύθιστο"».
Στην κριτική που δεχόταν για τα μέτρα ασφαλείας ο Ρας απαντούσε: «Ακούμε πολύ συχνά τις αναίτιες φωνές πως "θα σκοτώσετε κάποιον". Το εκλαμβάνω ως σοβαρή προσωπική προσβολή».
Ο Μακάλουμ είχε προειδοποιήσει για την ανάγκη το υποβρύχιο να ταξινομηθεί πριν ξεκινούσε τις καταβυθίσεις για τον Τιτανικό: «Μέχρι ένα υποβρύχιο να ταξινομηθεί και να ελεγχθεί, δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιείται για επιχειρήσεις στο βυθό».
«Σας καλώ να λάβετε κάθε μέριμνα στις δοκιμές σας και να είστε πολύ, πολύ προσεκτικός», πρόσθεσε. «Όσο και να εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, βάζετε δυνητικά μια ολόκληρη βιομηχανία σε κίνδυνο».
Ο Ρας απάντησε υπερασπιζόμενος την επιχείρησή του, λέγοντας πως η «εστιασμένη καινοτόμα προσέγγιση στην κατασκευή του Titan αποτελεί μια πρόκληση απέναντι σε οτιδήποτε συμβατικό στον κλάδο κατασκευής, αλλά αυτό είναι η καινοτομία.
Ο Μακάλουμ ήταν μόνο ένας από τους δεκάδες ηγέτες και ειδήμονες του κλάδοτ κατασκευής υποβρυχίων που «έκρουαν» τον «κώδωνα» του κινδύνου ήδη από το 2018, υπογράφοντας μάλιστα και επιστολή με αποδέκτη τον CEO της OceanGate, η οποία είχε περιέλθει στην κατοχή των New York Times.
Γιατί δεν θα έπρεπε το υποβρύχιο Titan να ξεκινήσει τα ταξίδια - Η ανησυχία για το υλικό κατασκευής
Οι κυριότερες ανησυχίες αφορούσαν το υλικό κατασκευής του υποβρυχίου, που ήταν το ανθρακόνημα.
«Για δύο λόγους η βιομηχανία επιχειρούσε να σταματήσει το πρόγραμμα του Στόκτον Ρας» είπε ο Μακάλουμ, που σημειωτέον διαθέτει και τη δική του επιχείρηση εξερεύνησης των ωκεανών:
«Ο ένας είναι πως το ανθρακόνημα δεν είναι αποδεκτό υλικό», ενώ «ο άλλος είναι πως αυτό ήταν το μόνο υποβρύχιο με εμπορικούς σκοπούς που ήταν αταξινόμητο, χωρίς έγκριση από ανεξάρτητη αρχή».
OceanGate: Ο Στόκτον Ρας ήθελε να φαίνεται ως «πιονέρος επιχειρηματίας»
Σε αυτό απαντούσε η OceanGate με ένα blog το 2019, που ανέφερε πως το ότι ο Titan είναι εκτός του αποδεκτού συστήματος «δεν σημαίνει πως δεν τηρεί τα πρότυπα ασφαλείας όπου αυτά εφαρμόζονται».
«Ο Στόκτον παρουσιαζόταν σαν ένας πιονέρος επιχειρηματίας», είπε ο Μακάλουμ. «Του άρεσε να σκέφτεται «έξω από το κουτί», να μην δεσμεύεται από κανόνες. Αλλά υπάρχουν οι κανόνες από τη μία και οι αρχές της μηχανικής και οι νόμοι της φυσικής από την άλλη», πρόσθεσε.
«Κανείς δεν θα έπρεπε να ταξιδέψει με τον Τιτάνα», κατέληξε «και αυτό δεν πρέπει να επιτραπεί να συμβεί ξανά».