Τη στιγμή που ένας εκ των συνιδρυτών της εταιρείας του μοιραίου υποβρυχίου το οποίο καταστράφηκε πηγαίνοντας στον Tιτανικό, μαθαίνει ότι εντοπίστηκαν τα συντρίμμια, κατέγραψε η κάμερα.
Ο Γκυγιέρμο Σένλαϊν , ο οποίος ίδρυσε την OceanGate μαζί με τον Στόκτον Ρας- ένας εκ των επιβατών του μοιραίου υποβρυχίου το 2009, μιλούσε με δημοσιογράφο του BBC όταν του είπαν ότι κάποια συντρίμμια είχαν βρεθεί στον πυθμένα του ωκεανού κατά την διάρκεια της έρευνας για το εξαφανισμένο υποβρύχιο.
Η συνέντευξη διεξάγονταν κανονικά, στο πλαίσιο μιας συζήτησης για το εξαφανισμένο υποβρύχιο. Κάποια στιγμή ομως ο δημοσιογράφος ενημερώθηκε για μια εξέλιξη σχετικά με την έρευνα.
«Συγγνώμη, τι έχει βρεθεί;»
O δημοσιογράφος ανέφερε ότι «μια είδηση έφτασε μόλις τώρα στα αυτιά ότι έχουν βρεθεί κάποια συντρίμμια».
«Συγγνώμη, τι έχει βρεθεί;» ρώτησε γρήγορα ο σοκαρισμένος
Σένλαϊν πριν ο δημοσιογράφος του πει ότι «απ' ό,τι καταλαβαίνω κάτι συντρίμμια έχουν βρεθεί» ζητώντας συγνώμη καθώς δεν γνώριζε να του πει κάτι παραπάνω. Ο Σένλαϊν έδειχνε λαχανιασμένος και αιφνιδιασμένος από την είδηση, η οποία κατά πάσα πιθανότητα επιβεβαίωνε ότι είχε σημειωθεί έκρηξη που κατέστρεψε το σκάφος.
Ο Σένλαϊν, στο άκουσμα της είδησης, είπε: «Οκ, Δεν είμαι σίγουρος [για το τι είναι αυτά τα συντρίμμια] επειδή το ακούω για πρώτη φορά, αλλά γνωρίζω ότι το πρωτόκολλο για χαμένες επικοινωνίες είναι ο πιλότος να βγάλει στην επιφάνεια το υποβρύχιο. Από την αρχή πάντα πίστευα ότι αυτό θα έκανε πιθανότατα ο Στόκτον».
«Σε αυτή την περίπτωση καθίσταται πολύ δύσκολο να βρεθεί το υποβρύχιο επειδή το πλοίο επιφανείας δεν θα γνώριζε ότι αναδύεται και δεν θα ήξερε πού να ψάξει. Ο μεγαλύτερος φόβος μου κατά τη διάρκεια όλης αυτής της ιστορίας, βλέποντας τις επιχειρήσεις να εξελίσσονται, είναι ότι επιπλέουν στην επιφάνεια και είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν», πρόσθεσε.
Αργότερα όμως προέκυψε ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν από το τηλεκατευθυνόμενο μη επανδρωμένο υποβρύχιο όχημα που αναπτύχθηκε από το καναδικό σκάφος Horizon Arctic ήταν όντως τμήματα του υποβρύχιου Titan.
Έγινε κομμάτια το υποβρύχιο
Υπενθυμίζεται ότι ο υποναύαρχος Τζόν Μόγκερ, επικεφαλής της έρευνας, δήλωσε ότι τα «μέρη που βρέθηκαν στα συντρίμμια υποδεικνύουν ότι το υποβρύχιο υπέστη "καταστροφική κατάρρευση" σε κλάσματα δευτερολέπτου 500 περίπου μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού, σκοτώνοντας και τους πέντε επιβαίνοντες».
Η ζοφερή ανακοίνωση έθεσε τέλος σε μια πολυεθνική επιχείρηση έρευνας και διάσωσης που καθήλωσε τον κόσμο από τότε που το μικροσκοπικό τουριστικό σκάφος εξαφανίστηκε στον Βόρειο Ατλαντικό την Κυριακή.
Ο υπονάυαρχος δήλωσε ότι πρώτα βρέθηκαν τμήματα του κώνου της ουράς και του πλαισίου προσγείωσης του Τιτάνα. Οι αρχές δήλωσαν ότι αργότερα έμαθαν ότι τα κομμάτια που ανακαλύφθηκαν περιλάμβαναν επίσης το μπροστινό και το πίσω άκρο του κύτους, καθώς και το παράθυρο από το οποίο θα κοίταζε ένας από τους μοιραίους επιβάτες.
Ο καθηγητής Ρόντρικ Σμίθ, από το Imperial College του Λονδίνου, δήλωσε ότι η τεράστια δύναμη της «καταστροφικής έκρηξης» σημαίνει ότι θα ήταν δύσκολο να δημιουργηθεί ένα χρονοδιάγραμμα του τι συνέβη.
Παραμένει η ανάγκη ανάκτησης των συντριμμιών για την έρευνα
«Εξ ου και η ανάγκη ανάκτησης και σχολαστικής εξέτασης αν καταστεί δυνατόν», είπε.
Τα συντρίμμια θα εξεταστούν αναλυτικά και οι ειδικοί θα προσπαθήσουν να βρουν τυχόν σπασίματα στη δομή των ανθρακονημάτων, τα οποία θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να εντοπίσουν το ακριβές σημείο στο οποίο έλαβε χώρα η θραύση.
Ο Μπόμπι Τσέικον, συνταξιούχος ειδικός πράκτορας του FBI και πρώην επικεφαλής της ομάδας καταδύσεων του FBI, δήλωσε στο CNN ότι θα ήταν αδύνατο να μάθουμε τι συνέβη «αν δεν ανακτήσουμε το μεγαλύτερο μέρος του σκάφους».
«Όσο πιο γρήγορα το κάνουν αυτό, τόσο το καλύτερο, επειδή ο ωκεανός αλλάζει τα πράγματα συνεχώς. Οι παλίρροιες και τα ρεύματα και οι πιέσεις του ωκεανού μετακινούν τα πράγματα», είπε.
Ο Σόνλαϊν, ο οποίος έφυγε από την OceanGate πριν από 10 χρόνια, δήλωσε ότι δεν θα είχε ενεργήσει διαφορετικά από τον Rush.
Είπε: «Αν μη τι άλλο, νομίζω ότι πρέπει να γυρίσουμε πίσω και να μάθουμε από αυτό που συμβαίνει, να μάθουμε τι συνέβη, να πάρουμε αυτά τα μαθήματα και να τα προχωρήσουμε μπροστά».
«Απαρχαιωμένοι» οι κανονισμοί για τα υποβρύχια λέει ο συνιδρυτής της Oceangate
Ο ίδιος δήλωσε ότι υπάρχουν κανονισμοί σχετικά με τα υποβρύχια σκάφη, αλλά είναι «λιγοστοί» και «απαρχαιωμένοι», καθώς υπερασπίστηκε την εταιρεία από τους επικριτές της.
Ο Σόνλαϊν ο οποίος δεν εργάζεται πλέον για την εταιρεία, συνέχισε: «Γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι ήμασταν εξαιρετικά αφοσιωμένοι στην ασφάλεια και ο περιορισμός των κινδύνων αποτελούσε βασικό μέρος της εταιρικής κουλτούρας».
Πρόσθεσε δε, ότι «οποιοσδήποτε δραστηριοποιείται σε αυτό το βάθος του ωκεανού, είτε πρόκειται για υποβρύχια με ανθρώπινο σκάφος είτε για ρομποτικά υποβρύχια, γνωρίζει τους κινδύνους που ενέχει η λειτουργία υπό τέτοια πίεση και ότι ανά πάσα στιγμή, σε οποιαδήποτε αποστολή, με οποιοδήποτε σκάφος, διατρέχεις τον κίνδυνο αυτού του είδους της κατάρρευσης».