Ένας τεράστιος όγκος εγγράφων που είδαν το φως της δημοσιότητας αυτές τις ημέρες αποκαλύπτει πως η Uber είχε προσπαθήσει να στήσει λόμπι υπέρ των συμφερόντων της σε ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία και αλλού.
Τα έγγραφα, σύμφωνα με τον «Guardian», την εφημερίδα που τα δημοσίευσε πρώτη, λαμβάνοντάς τα από ανώνυμη πηγή, αφορούν την πενταετή περίοδο 2013-2017, κατά την οποία ο συνιδρυτής της εταιρείας Τράβις Κάλανικ προσπάθησε να επιβάλει την παρουσία της σε πόλεις του κόσμου, επιδιώκοντας να παρακάμψει τις ανά τόπους νομοθεσίες σχετικά με τον αθέμιτο ανταγωνισμό και με τη φορολογία.
Ο «Guardian» επικαλείται διάφορα αποσπάσματα συνομιλιών μεταξύ στελεχών, στα οποία σχολιάζουν ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για τις δραστηριότητες της Uber.
«Κάποιες φορές έχουμε προβλήματα διότι είμαστε εντελώς εκτός νόμου», είχε γράψει η διευθύντρια επικοινωνίας της Uber, Νάιρι Χουρνταζιάν, στους συναδέλφους της το 2014, όταν απειλούνταν η ύπαρξη της εταιρείας στην Ταϊλάνδη και την Ινδία.
Η Uber αρχικά χρειάστηκε να δώσει μάχη για να γίνει αποδεκτή από τους καταναλωτές.
Παράλληλα, η Uber πρόσφερε μετοχές της σε πολιτικές προσωπικότητες στη Ρωσία και τη Γερμανία και πλήρωσε σε ερευνητές «εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για να δημοσιεύσουν έρευνες για τα οφέλη του οικονομικού της μοντέλου», αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.
Η συνάντηση με τον Τζο Μπάιντεν στο Νταβός
Σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, όταν ο Τζο Μπάιντεν συνάντησε τον Κάλανικ στο Νταβός, ως αντιπρόεδρος των ΗΠΑ τότε, φάνηκε έτοιμος να του κάνει όλες τις παραχωρήσεις. Μολονότι ο νυν Αμερικανός πρόεδρος γνώριζε καλά για το ζήτημα της μη σταθερής μισθοδοσίας των οδηγών της Uber, πράγμα που παραβιάζει τη νομοθεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, ο ίδιος φαίνεται να είχε δηλώσει λίγο μετά τη συνάντησή τους πως πρόκειται για έναν επιχειρηματία και μία επιχείρηση που «θα δώσει στους εργαζομένους την ελευθερία να δουλεύουν όσες ώρες θέλουν, να κανονίζουν τη ζωή τους όπως θέλουν εκείνοι».
Από τη μεριά του, ο Κάλανικ, η επιρροή του οποίου είχε ήδη εδραιωθεί την εποχή εκείνη, καθώς η Uber είχε αρχίσει να κατακτά τη Silicon Valley, φαίνεται πως έβλεπε με σχετική περιφρόνηση ακόμα και παράγοντες του βεληνεκούς του Τζο Μπάιντεν. Όταν ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, ο Κάλανικ έστειλε μήνυμα σε έναν συνάδελφό του, λέγοντας: «Έχω βάλει τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου».
Ο Σολτς τους απώθησε, εκείνοι τον έβριζαν ως «κωμικό»
Οταν ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, ο οποίος ήταν δήμαρχος του Αμβούργου εκείνη την εποχή, απώθησε τους λομπίστες της Uber και επέμεινε να πληρώνουν στους οδηγούς έναν κατώτατο μισθό, ένα στέλεχος είπε στους συναδέλφους του ότι επρόκειτο για έναν «πραγματικό κωμικό».
Γαλλία: Οι διευκολύνσεις Μακρόν
Πάγια τακτική της εταιρείας κατά την υπό διερεύνηση πενταετία φαίνεται, σύμφωνα πάντοτε με τα αρχεία που εξετάζει ο «Guardian» και η Διεθνής Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ), πως αποτέλεσε η παράκαμψη δημάρχων και υπουργών Μεταφορών και η επικοινωνία κατευθείαν με τα «κεφάλια»: τους υπουργούς Οικονομίας, τους προέδρους και τους πρωθυπουργούς.
Αυτό εφαρμόστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, με κρυφή προσωπική συνάντηση με τον τότε υπουργό Οικονομικών Τζορτζ Όσμπορν, στο Ισραήλ με συνάντηση με τον Μπενιαμίν Νετανιάχου, στην Ιταλία, την Ιρλανδία και αλλού.
Στη Γαλλία, σάλος έχει ξεσπάσει από χθες, όταν δημοσιεύματα της «Le Monde», που επικαλούνται τα αρχεία που διέρρευσαν, αποκαλύπτουν πως ο Εμανουέλ Μακρόν, τότε υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Ολάντ, είχε προσωπικές συναντήσεις με τον CEO της Uber, τον οποίον είχε υποσχεθεί να βοηθήσει.
Βασιζόμενη στις μαρτυρίες διαφόρων προσώπων και σε ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS, η «Le Monde» συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική «συμφωνία» ανάμεσα στην Uber και τον κ. Μακρόν στο Μπερσί. Η εφημερίδα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του υπουργού και για πολλές συζητήσεις (σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικών κλήσεων, μέσω SMS) ανάμεσα στην Uber και τον Εμανουέλ Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.
Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία, για παράδειγμα η υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες που έλειπε μόνο μία υπογραφή.
Επιπλέον, ο νυν Γάλλος πρόεδρος φαίνεται πως πήγε την εξυπηρέτησή του ένα βήμα παραπέρα, βεβαιώνοντας τους υπεύθυνους της Uber μέσω mail πως είχε συμφωνήσει μέχρι και με βουλευτές τις αντιπολίτευσης προκειμένου να βοηθήσει την επιχείρηση.
Οι αντιδράσεις
Η εδραίωση της Uber ανά τον κόσμο είχε αποτέλεσμα της επιθετικές, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και δολοφονικές επιθέσεις εναντίον σε οδηγούς της εταιρείας από επαγγελματίες που ένιωσαν ότι χάνουν τη δουλειά τους.
Το φαινόμενο έγινε ορατό και στη χώρα μας, με αντιδράσεις και συμπλοκές οδηγών ταξί με εκείνους της Uber.
Η θέση της Uber
Πλέον, ο εκπρόσωπος της εταιρείας λέει πως «τα μίντια εστιάζουν με λάθος τρόπο στις τακτικές της εταιρείας» και πως «προσπαθούν να δείξουν ότι κάναμε κάτι παράνομο σε μία εποχή που δεν υπήρχαν πουθενά στον κόσμο νομοθεσίες για μία εφαρμογή σαν τη δική μας».
Στη χθεσινή της ανακοίνωση η Uber υπενθυμίζει ότι τα μέσα ενημέρωσης είχαν καλύψει επαρκώς τα «λάθη» της εταιρείας πριν από το 2017.
«Σήμερα η Uber (…) αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας 100 εκατομμυρίων ανθρώπων», τόνισε η Χεϊζελμπέικερ. «Περάσαμε από μια εποχή αντιπαράθεσης σε μια εποχή συνεργασίας».