Η απέλπιδα προσπάθεια εντοπισμού του εξαφανισμένου υποβρυχίου που ταξίδευε στον βυθό, στο ναυάγιο του Τιτανικού, οδήγησε σε τραγική κατάληξη το βράδυ της Πέμπτης, όταν οι Αρχές βρήκαν τα συντρίμμια του.
Ο εντοπισμός σε βάθος άνω των 3 χλμ. κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού Ωκεανού έφερε ένα τραγικό τέλος σε μια τεράστια, πολυήμερη αποστολή την οποία ανέλαβαν σωστικά μέσα και μονάδες διάφορων χωρών, συμπεριλαμβανομένου του πιο προηγμένου υποβρύχιου εξοπλισμού έρευνας στον κόσμο.
Το υποβρύχιο Titan, το οποίο κατασκευάστηκε και λειτούργησε από την OceanGate, εξαφανίστηκε το πρωί της Κυριακής, λίγο αφότου ξεκίνησε το ταξίδι του προς το ναυάγιο του Τιτανικού και τα συντρίμμια του εντοπίστηκαν σε απόσταση περίπου 500 μέτρων από τον Τιτανικό.
Και οι πέντε επιβάτες του πιστεύεται ότι πέθαναν σχεδόν ακαριαία, αφού το σκάφος υπέκυψε στην τεράστια πίεση του νερού και υπέστη ενδόρρηξη. Τα θύματα είναι ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Στόκτον Ρας, ο βετεράνος του γαλλικού ναυτικού Πολ-Ανρί Ναρζολέ, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του Σουλεϊμάν, ο οποίος ήταν μόλις 19 ετών.
Θα βρεθούν τα πτώματα των επιβατών;
Η φύση της καταστροφής και η τοποθεσία όπου εντοπίστηκε ο «Τιτάνας» -σχεδόν 3.200 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού- οδηγούν στο οδυνηρό συμπέρασμα ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να βρεθούν τα πτώματα των μελών του πληρώματος.
Mε όρους bar -μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται για την ποσοτικοποίηση της πίεσης συγκρίνοντάς την με την πίεση στο επίπεδο της επιφάνειας της θάλασσας (1.01325 bar)- η πίεση του νερού στο σημείο του ναυαγίου του Τιτανικού είναι περίπου 405 bar, ή 400 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνηθίσει, γράφει η Daily Mail.
Ο Πολ Χάνκιν, ειδικός σε θέματα βαθέων υδάτων που συμμετέχει στις έρευνες, δήλωσε: «Πρόκειται για ένα απίστευτα ανελέητο περιβάλλον εκεί κάτω. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε και να ψάχνουμε την περιοχή εκεί κάτω».
Οι ομάδες έρευνας «δεν έχουν απάντηση» για το αν θα ανασυρθούν τα πτώματα, ξεκαθάρισε.
Είναι πιθανό να πέθαναν ακαριαία, αφού το υποβρύχιο δεν μπόρεσε να αντέξει την τεράστια πίεση. Έσπασε σε πολλά κομμάτια, επιβεβαίωσε η αμερικανική Ακτοφυλακή, ενώ καταστράφηκε και ο θάλαμος στον οποίο βρισκόταν το πλήρωμα.
Ο επικεφαλής ερευνητής Στιβ Σομλιόντι, με έδρα τη Φλόριντα, προέβη σε μια σχεδόν πανομοιότυπη εκτίμηση την Πέμπτη, λέγοντας στο Fox News πως οι επιβάτες «δεν θα κατάλαβαν καν ότι συνέβη», αναφερόμενος στο πόσο γρήγορα συνέβη η καταστροφή.
Θα ανασυρθούν τα συντρίμμια του «Τιτάνα»;
Η αμερικανική Ακτοφυλακή δεν έχει δηλώσει αν θα ανασυρθούν τα συντρίμμια του υποβρύχιου σκάφους.
Στην τεράστια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συμμετείχαν πλοία που είναι εξοπλισμένα για ένα τέτοιο έργο - αλλά ήταν σε ετοιμότητα και σε περίπτωση που ο «Τιτάνας» βρισκόταν άθικτος, με σκοπό να σωθούν οι επιβαίνοντες.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ανέπτυξε το Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS), το οποίο είναι ένα φορητό σύστημα ανέλκυσης που μπορεί να ανυψώσει φορτία από τον πυθμένα του ωκεανού.
Η ικανότητα ανύψωσης του FADOSS θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάκτηση των μερών του «Τιτάνα».
Θα μπορούσαν οι οικογένειες να καταθέσουν αγωγές εναντίον της OceanGate;
Οι νομικοί είναι διχασμένοι ως προς το αν οι οικογένειες των θυμάτων θα μπορούσαν να μηνύσουν την OceanGate μετά την καταστροφική βλάβη του σκάφους.
Το πλήρωμα αναγκάστηκε να υπογράψει μια δήλωση που αναγνώριζε τους κινδύνους που ενέχει η αποστολή - συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας θανάτου. Υπήρξαν όμως και ισχυρισμοί ότι η OceanGate αγνόησε τους φόβους του προσωπικού της για την ασφάλεια και δεν είχε επιθεωρήσει το υποβρύχιο ανεξάρτητη αρχή. Δεν είναι σαφές αν το πλήρωμα γνώριζε ότι είχαν εκφραστεί ανησυχίες στο παρελθόν.
Ο Μιγκέλ Κουστόντιο, δικηγόρος από το Λος Άντζελες, είχε δηλώσει στην Daily Mail ότι οι οικογένειες των αγνοουμένων θα δυσκολευτούν να αποδείξουν τους ισχυρισμούς τους στο δικαστήριο αν το περιστατικό κατέληγε σε τραγωδία.
Ο ίδιος δήλωσε: «Όλοι στο πλοίο γνώριζαν ότι δεν επρόκειτο για διακοπές ή περιήγηση στα αξιοθέατα, ότι ήταν πραγματικά μια εξερεύνηση στο άγνωστο σε ένα από τα βαθύτερα σημεία του πλανήτη».
«Η ίδια η τιμή αποτελεί μια σαφή ένδειξη πως πρόκειται για κάτι μεγάλο και σοβαρό. Το ίδιο το ταξίδι ήταν επικίνδυνο και υπήρχε πραγματική πιθανότητα τα πράγματα να μην έχουν αίσιο τέλος», διευκρίνισε.
«Δεν βλέπω πολλά περιθώρια να προσφύγουν αυτές οι οικογένειες στο δικαστήριο, εκτός αν αποκαλυφθεί ότι κάποιος από το πλήρωμα του πλοίου που το ήλεγχε ήταν αμελής στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε και αυτό προκάλεσε την καταστροφή», υπογράμμισε ο δικηγόρος.
Αυτό είναι το τέλος του υποβρύχιου τουρισμού στον Τιτανικό;
Η OceanGate ήταν η μόνη εταιρεία στον κόσμο που πωλούσε εισιτήρια για ταξίδι στα συντρίμμια του Τιτανικού.
Ενώ τα συντρίμμια του ιστορικού πλοίου έχουν ερευνήσει επανδρωμένα υποβρύχια αρκετές δεκάδες φορές από τη δεκαετία του 1980, όλα τα ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με ερευνητικά σκάφη.
Αυτά είναι ειδικά σχεδιασμένα για τη συλλογή πληροφοριών και την παρατήρηση. Ο «Τιτάνας» της OceanGate χρησιμοποίησε «καινοτόμες» τεχνολογίες που σχεδιάστηκαν για να επιτρέψουν την επίσκεψη τουριστών.
Αλλά η καταστροφή του «Τιτάνα» θα μπορούσε να αποτρέψει άλλους ταξιδιώτες με παρόμοιες προσδοκίες. Ίσως από δω και στο εξής όλες οι μελλοντικές επισκέψεις στο ιστορικό ναυάγιο να αφορούν μόνο την έρευνα.