Ο υποψήφιος στις προεδρικές εκλογές της Ταϊβάν, ο οποίος αποδοκιμάσθηκε από την Κίνα που τον χαρακτήρισε «σοβαρό κίνδυνο» εξαιτίας των θέσεών του υπέρ της ανεξαρτησίας, έρχεται πρώτος στην ψηφοφορία, σύμφωνα με τα επίσημα μερικά αποτελέσματα.
Τις πρώτες βραδινές ώρες (τοπική ώρα), ο απερχόμενος αντιπρόεδρος Λάι Τσινγκ-τε, του Δημοκρατικού Προοδευτικού Κόμματος (DPP), που ήταν και το φαβορί της αναμέτρησης, συγκέντρωνε το 41,6% των ψήφων, σύμφωνα με αυτά τα επίσημα αποτελέσματα, που αφορούν πάνω από το 60% των εκλογικών τμημάτων.
Παραδέχθηκε την ήττα του ο κύριος υποψήφιος της αντιπολίτευσης
Ο κύριος αντίπαλός του, ο Χου Γιου-ιχ, υποψήφιος του Κουομιντάνγκ (KMT), ο οποίος υποστηρίζει την προσέγγιση με το Πεκίνο, συγκέντρωνε το 33,2% των ψήφων, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Και λίγη ώρα αργότερα, αφού ανακοινώθηκε ότι αντίπαλός του ήταν ο πρώτος που έφθασε τα πέντε εκατομμύρια ψήφους και βαδίζει προς τη νίκη, παραδέχθηκε την ήττα του και συνεχάρη τον Λάι για τη νίκη του.
Γιατί είναι κρίσιμες οι εκλογές στην Ταϊβάν
Όποιος και αν εκλεγεί επόμενος πρόεδρος της Ταϊβάν, θα διαμορφώσει τις σχέσεις τόσο με το Πεκίνο όσο και με την Ουάσιγκτον.
H αυτόνομη νήσος είναι ένα βασικό σημείο ανάφλεξης στη διαμάχη ισχύος Κίνας-ΗΠΑ σε αυτή την περιοχή. Το Πεκίνο διεκδικεί εδώ και καιρό την Ταϊβάν, αλλά οι σχέσεις Πεκίνου-Ταϊπέι έχουν επιδεινωθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια υπό τον Πρόεδρο Τσάι Ινγκ-γουέν και το Δημοκρατικό Προοδευτικό Κόμμα.
Η Κίνα έχει ασκήσει στρατιωτικές πιέσεις στην Ταϊβάν τον περασμένο χρόνο με ρεκόρ παραβιάσεων και οποιαδήποτε κλιμάκωση ενέχει τον κίνδυνο να πυροδοτήσει μεγάλη και επικίνδυνη κρίση. Οι ΗΠΑ έχουν μεγάλη ναυτική παρουσία στην περιοχή, ενώ η Αυστραλία και η Ιαπωνία διαθέτουν επίσης βάσεις γύρω από το νησί. Ένας πόλεμος στην Ταϊβάν θα ήταν καταστροφικός τόσο όσον αφορά τις ανθρώπινες απώλειες όσο και για την δημοκρατία στο νησί, ενώ αναμένεται να καταφέρει τεράστιο πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Σχεδόν τα μισά από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο διέρχονται από το στενό της Ταϊβάν κάθε χρόνο, καθιστώντας το κρίσιμο κόμβο για το διεθνές εμπόριο.