Η συντριβή του αεροπλάνου της EgyptAir πάνω από τη Μεσόγειο το 2016, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους και οι 66 επιβαίνοντες, προκλήθηκε πιθανότατα από πυρκαγιά από το τσιγάρο ενός πιλότου.
Η πτήση MS804 είχε ξεκινήσει από το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ του Παρισιού με προορισμό το Κάιρο, αλλά έπεσε στη θάλασσα μεταξύ της Κρήτης και των βόρειων ακτών της Αιγύπτου, αφού εξαφανίστηκε από τα ραντάρ στις 19 Μαΐου 2016.
Το Γραφείο Έρευνας και Ανάλυσης για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας (BEA) της Γαλλίας υποψιάστηκε αρχικά ότι υπήρξε μηχανική βλάβη ή ανεπάρκεια που οδήγησε στη συντριβή, ενώ η Αίγυπτος αρνήθηκε να δημοσιεύσει έκθεση για το τραγικό περιστατικό και υποστήριξε ότι το αεροπλάνο είχε πέσει θύμα τρομοκρατικής επίθεσης. Η έκθεση της BEA του 2018 κατέληξε στο συμπέρασμα πως η συντριβή προκλήθηκε από πυρκαγιά στο αεροσκάφος κατόπιν ανάλυσης των δεδομένων του μαύρου κουτιού, αλλά δεν κατέληξε σε κάποιο συγκεκριμένο λόγο για την αιτία της πυρκαγιάς.
Το τσιγάρο πιθανή αιτία της συντριβής του αεροπλάνου
Όμως μια νέα έκθεση, η οποία στάλθηκε σε παρισινό δικαστήριο τον περασμένο μήνα κατόπιν αιτήματος Γάλλων δικαστών και αντίγραφο της οποίας είδε η ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera, κατέληξε στο συμπέρασμα πως η πυρκαγιά προκλήθηκε πιθανότατα από το τσιγάρο ενός πιλότου, το οποίο ανέφλεξε το οξυγόνο που είχε διαρρεύσει από μία από τις μάσκες οξυγόνου του πιλότου.
Το Εφετείο του Παρισιού ερευνά το περιστατικό για ανθρωποκτονία από αμέλεια, καθώς στο αεροπλάνο επέβαιναν 15 Γάλλοι πολίτες όταν αυτό κατέπεσε στη θάλασσα. Η ομάδα εμπειρογνωμόνων συναντήθηκε 23 φορές μεταξύ Αυγούστου 2021 και Φεβρουαρίου 2022 για να συντάξει την έκθεση, εξετάζοντας εκ νέου τα δεδομένα του μαύρου κουτιού που είχαν ανακτηθεί μετά τη συντριβή του 2016.
Η έκθεση των 134 σελίδων υποστηρίζει πως μια μάσκα οξυγόνου στο πιλοτήριο του αεροπλάνου είχε διαρροή λίγο πριν από τη συντριβή – γεγονός που αποδεικνύεται από την ηχογράφηση του μαύρου κουτιού, η οποία κατέγραψε τον ήχο του οξυγόνου που έβγαινε από τη μάσκα.
Το μοιραίο λάθος που οδήγησαν στην πτώση του αεροπλάνου
Η εν λόγω μάσκα είχε αντικατασταθεί μόλις 3 ημέρες πριν από τη μοιραία πτήση από έναν συντηρητή της EgyptAir, και ανεξήγητα η βαλβίδα απελευθέρωσής της είχε ρυθμιστεί στη θέση «έκτακτης ανάγκης» - μια σημαντική λεπτομέρεια καθώς η ρύθμιση αυτή αναγκάζει το οξυγόνο να απελευθερώνεται σε υψηλότερη πίεση. Το εγχειρίδιο ασφαλείας της Airbus αναφέρει ότι «ενδέχεται να σημειωθούν διαρροές οξυγόνου» όταν η βαλβίδα παραμένει στη θέση έκτακτης ανάγκης.
Εν τω μεταξύ, τα τασάκια στο πιλοτήριο του αεροσκάφους είχαν αντικατασταθεί δύο μήνες πριν από τη συντριβή, λόγω της υπερβολικής χρήσης τους, καθώς δεν απαγορευόταν στους πιλότους να καπνίζουν εκείνη την εποχή.
Όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα του αεροσκάφους, μεταξύ των οποίων 40 Αιγύπτιοι και 15 Γάλλοι πολίτες, έχασαν τη ζωή τους κατά τη συντριβή του Airbus A320. Όμως η αιγυπτιακή αρχή πολιτικής αεροπορίας δεν έχει μέχρι σήμερα δημοσιεύσει έκθεση για το θέμα και έχει κατηγορηθεί ότι αρνείται να συνεργαστεί με τις γαλλικές αρχές.
Τι ανέφερε η γαλλική έκθεση του 2018
Τον Ιούλιο του 2018, ο γενικός εισαγγελέας της Αιγύπτου απέρριψε τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στην έκθεση της γαλλικής BEA του ίδιου έτους, η οποία υποστήριζε ότι η πυρκαγιά στο πιλοτήριο προκάλεσε τη συντριβή - αν και δεν καθόρισε την αιτία της πυρκαγιάς.
Ωστόσο, η έκθεση ανέφερε πως το πλήρωμα ακουγόταν να συζητά για φωτιά στον καταγραφέα φωνής του πιλοτηρίου και πως το αυτόματο σύστημα μηνυμάτων ACARS του αεροσκάφους είχε επισημάνει καπνό στο αεροσκάφος. Η επίσημη ανακοίνωση της BEA το 2018 ανέφερε: «Πυρκαγιά ξέσπασε στο πιλοτήριο ενώ το αεροπλάνο βρισκόταν σε ύψος πλεύσης και η φωτιά εξαπλώθηκε γρήγορα, προκαλώντας την απώλεια του ελέγχου του αεροσκάφους».
Στην έκθεσή της αναφέρεται επίσης η ύποπτη αντικατάσταση της μάσκας οξυγόνου τρεις ημέρες πριν από τη συντριβή, αναφέροντας ότι «η αντικατάσταση αυτού του εξοπλισμού απαιτεί προσεκτικό έλεγχο, δεδομένου του κινδύνου διαρροής οξυγόνου».
Μια έκθεση παρακολούθησης το 2019 ανέφερε ότι υπήρχαν πολλά περιστατικά σχετικά με τη λειτουργία του αεροσκάφους τα οποία δεν αναφέρθηκαν από τους πιλότους και συνεπώς δεν παρακολουθήθηκαν από τις ομάδες συντήρησης.
Οι βλάβες αυτές «δεν υπογραμμίστηκαν όταν το αεροσκάφος βρισκόταν στην κύρια βάση του στο Κάιρο, προφανώς για να μην καθηλωθεί για επισκευές».
«Η εξέταση έδειξε ότι το εν λόγω αεροσκάφος θα έπρεπε να είχε υποβληθεί σε ελέγχους κατά τις τέσσερις προηγούμενες πτήσεις του και δε θα θα έπρεπε να απογειωθεί από το Κάιρο μετά από μια σειρά επαναλαμβανόμενων βλαβών που δεν είχαν επισημανθεί από τα διαδοχικά πληρώματα», αναφέρεται στο πόρισμα του 2018.
Η άρνηση της Αιγύπτου για ατύχημα - Επέμενε σε τρομοκρατική επίθεση
Ωστόσο, η εισαγγελία της Αιγύπτου εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι τα γαλλικά ευρήματα ήταν «αβάσιμα» και ότι η δική της έρευνα για το δυστύχημα «βρίσκεται σε εξέλιξη». Μια επίσημη αιγυπτιακή έρευνα το 2016 υπέθεσε ότι το αεροπλάνο είχε βομβαρδιστεί, λέγοντας ότι είχαν βρεθεί ίχνη εκρηκτικών στα λείψανα των νεκρών, αλλά αυτό απορρίφθηκε ευρέως.
Μάλιστα, οι γαλλικές αρχές αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό την επιμονή της Αιγύπτου ότι το αεροπλάνο αποτέλεσε αντικείμενο επίθεσης, λέγοντας ότι δεν εντοπίστηκαν ίχνη εκρηκτικών και επισημαίνοντας ότι καμία οργάνωση δεν είχε αναλάβει την ευθύνη για οποιαδήποτε επίθεση.