Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για τους κανόνες ασφάλισης οχημάτων, για παροχή επιπλέον προστασίας σε θύματα τροχαίων, περισσότερη διαφάνεια και πιο ομαλή συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ.
Οι νέοι κανόνες, στους οποίους κατέληξαν τα όργανα, επιδιώκουν να εξασφαλίσουν ένα πλέγμα ασφάλειας σε όσους τραυματίζονται σε τροχαία ατυχήματα σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ΕΕ. Πλέον, περιλαμβάνεται και προστατευτικό πλαίσιο για τα θύματα ατυχημάτων που έχουν προκληθεί από οδηγό, πολίτη άλλου κράτους-μέλους. Επίσης η προσωρινή συμφωνία περιλαμβάνει δίκτυ προστασίας για κάθε θύμα ατυχήματος εάν η ασφαλιστική εταιρεία του υπευθύνου χρεοκοπήσει. Οι νέοι κανόνες απαιτούν από τις εθνικές αρχές να αναλαμβάνουν οι ίδιες το όποιο κόστος αποζημίωσης προκύπτει σε τέτοιες περιπτώσεις.
Οι νέοι κανόνες θα θέσουν ελάχιστα ποσά κάλυψης σε όλη την ΕΕ. Για την αντιμετώπιση της ανασφάλιστης οδήγησης, οι κανόνες επιτρέπουν διασυνοριακό έλεγχο για τυχόν ανασφάλιστα οχήματα. Ωστόσο, οι έλεγχοι αυτοί δεν πρέπει να εισάγουν διακρίσεις ως μέρος των τακτικών ελέγχων και δεν απαιτούν τη στάση του οχήματος, αναφέρει ο κανονισμός.
Οι κανόνες εισάγουν την υποχρεωτική χρήση ενιαίας δήλωσης ιστορικού αξιώσεων και υποχρεώσεων για να ενημερώνονται οι πολίτες πώς να υποβάλλουν αίτηση για αποζημίωση σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος
Από τους κανόνες εξαιρούνται κάποιοι τύποι οχημάτων. Οι κανόνες δεν αφορούν τα ηλεκτρονικά ποδήλατα, τα οχήματα μηχανοκίνητων αθλημάτων καθώς και μη οδικά οχήματα όπως τα τρακτέρ κήπου, για παράδειγμα.
Για την ιστορία, η πρώτη οδηγία της ΕΕ, σχετικά με την ασφάλιση αυτοκινήτων, εκδόθηκε το 1972. Αφορούσε την προστασία των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων και τη διευκόλυνση της ελεύθερης κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων μεταξύ των κρατών μελών. Τα επόμενα χρόνια εκδόθηκαν πέντε οδηγίες για την ασφάλιση των αυτοκινήτων στην ΕΕ με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας. Το 2009, όλες αυτές οι οδηγίες ενοποιήθηκαν σε μία οδηγία της ΕΕ για την ασφάλιση αυτοκινήτων (οδηγία 2009/103 / ΕΚ). Η πρόταση τροποποίησης της οδηγίας υποβλήθηκε το 2018.
Η συμφωνία θα πρέπει το αμέσως επόμενο διάστημα να εγκριθεί επίσημα από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις εγκριθεί, η οδηγία θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και οι κανόνες πλέον θα έχουν αλλάξει.