Κατάρρευση σημειώθηκε στις θαλάσσιες αποστολές αργού πετρελαίου της Ρωσίας μετά την ολοκλήρωση της πρώτης εβδομάδας από την έναρξη των κυρώσεων της G7 που στοχεύουν τα έσοδα της Μόσχας από το πετρέλαιο.
Και ενώ για την πολεμική μηχανή του Πούτιν αυτό μπορεί να είναι ένα κακό νέο, καθώς θα περιοριστούν τα χρήματα που την τροφοδοτούν, αποτελεί ταυτόχρονα και μια πιθανή πηγή συναγερμού για τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο, οι οποίες επιδιώκουν να αποφύγουν τη διακοπή του γιγαντιαίου εξαγωγικού προγράμματος της χώρας.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloombertg, ένα κομμάτι της σημαντικής αυτής πτώσης στις εξαγωγές πετρελαίου οφείλεται στις εργασίες συντήρησης σε ένα λιμάνι της Βαλτικής, οι οποίες πλέον έχουν τελειώσει. Παρατηρήθηκε, όμως, και μια έλλειψη πλοιοκτητών πρόθυμων να μεταφέρουν βασικά φορτία από μια εξαγωγική εγκατάσταση στην Ασία. Επίσης, αρκετά άλλα λιμάνια παρουσίασαν πτώση από εβδομάδα σε εβδομάδα.
Σημειώνεται, πάντως, πως τα δεδομένα πρέπει να αντιμετωπίζονται προσεκτικά, γιατί οι εβδομαδιαίες ροές επηρεάζονται από τον χρονικό προγραμματισμό του φορτίου, τον καιρό, ακόμη και την ποιότητα των σημάτων που μεταδίδουν τα ίδια τα πλοία.
Το πλαφόν θα αμβλύνει τις επιπτώσεις των κυρώσεων στις εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας
Οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ξεκίνησαν στις 5 Δεκεμβρίου έχουν σχεδιαστεί για να περιορίσουν τα έσοδα της Ρωσίας από το πετρέλαιο. Το μπλοκ σταμάτησε να αγοράζει, αλλά απαγόρευσε επίσης την παροχή βασικών υπηρεσιών για να καταστεί δυνατή η μετακίνηση του πετρελαίου.
Οι ΗΠΑ, θορυβημένες από τη σοβαρότητα των μέτρων, πίεσαν να αμβλυνθούν τα μέτρα μέσω της εφαρμογής ενός πλαφόν, διατηρώντας αυτές τις υπηρεσίες -και ειδικά την ασφάλιση- διαθέσιμες για αγοραστές αλλού στον κόσμο, υπό την προϋπόθεση ότι οι έμποροι πληρώνουν στη Ρωσία λιγότερα από 60 δολάρια το βαρέλι.
Ωστόσο, την πρώτη ολόκληρη εβδομάδα μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης της ΕΕ για τις θαλάσσιες εισαγωγές αργού ρωσικού πετρελαίου, οι συνολικοί όγκοι που αποστέλλονται από τη χώρα μειώθηκαν από 1,86 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα σε 1,6 εκατομμύρια. Ένας λιγότερο ασταθής μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων επίσης έπεσε, θέτοντας νέο χαμηλό για το έτος.
Οι όγκοι από τη Βαλτική Θάλασσα θα πρέπει να ανακάμψουν με τις εργασίες που έχουν πλέον ολοκληρωθεί, αλλά τα ζητήματα στην Ανατολή μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να λυθούν.
Η απαγόρευση, μαζί με το σχετικό ανώτατο όριο τιμών, δημιούργησε δυσκολίες στους φορτωτές που επιδιώκουν να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο, με την Τουρκία να απαιτεί συγκεκριμένη επιβεβαίωση ασφάλισης πριν επιτρέψει στα πλοία να διέλθουν από το Βόσπορο και τα Δαρδανέλια.