Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε το κείμενο μέτρων για τις ψηφιακές υπηρεσίες ώστε να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη.
Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες εξετάζει ζητήματα που μας επηρεάζουν, μεταξύ άλλων όταν αλληλεπιδρούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Μετά την ψηφοφορία, η Κρέστελ Σάλντεμος (Σοσιαλιστές, Δανία), επικεφαλής της διαπραγματευτικής ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε: «Η σημερινή ψηφοφορία δείχνει ότι οι ευρωβουλευτές και οι Ευρωπαίοι πολίτες επιθυμούν φιλόδοξη νομοθεσία για την ψηφιακή τεχνολογία, η οποία θα είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει μελλοντικές προκλήσεις». Πολλά έχουν αλλάξει τα τελευταία 20 χρόνια, από τότε που υιοθετήσαμε την οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο», συμπλήρωσε.
Η Δανή ευρωβουλευτής ανέφερε: «Οι διαδικτυακές πλατφόρμες γίνονται ολοένα και σημαντικότερες στην καθημερινότητά μας, το οποίο επιφέρει νέες ευκαιρίες αλλά και νέους κινδύνους. Καθήκον μας είναι να διασφαλίσουμε πως ό,τι είναι παράνομο στον πραγματικό κόσμο θα είναι παράνομο και στην ψηφιακή σφαίρα. Πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι οι κανόνες για την ψηφιακή τεχνολογία θα ωφελήσουν τους καταναλωτές και τους πολίτες. Πλέον μπορούμε να ξεκινήσουμε τις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο και πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να επιτύχουμε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα για τη διευθέτηση των θεμάτων αυτών.»
Αφαίρεση παράνομου περιεχομένου και προληπτικά μέτρα κατά της παραπληροφόρησης
Η πρόταση νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες καθορίζει σαφείς υποχρεώσεις και ευθύνες για τους παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών, και ιδίως για τις διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών.
Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες θεσπίζει μηχανισμό «ειδοποίησης και δράσης», καθώς και εγγυήσεις για την αφαίρεση παράνομων προϊόντων, υπηρεσιών ή περιεχομένου από το διαδίκτυο. Κάθε φορά που θα λαμβάνουν μια τέτοια ειδοποίηση, οι πάροχοι θα πρέπει να δρουν «χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, λαμβάνοντας υπόψη το είδος του παράνομου περιεχομένου το οποίο κοινοποιείται και την ανάγκη να ληφθεί επειγόντως δράση». Στην πρότασή τους, οι ευρωβουλευτές εισήγαγαν επίσης ισχυρότερες δικλείδες που διασφαλίζουν ότι η επεξεργασία των ειδοποιήσεων θα γίνεται χωρίς αυθαιρεσίες και διακρίσεις και με σεβασμό στα θεμελιώδη δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένης της ελευθερίας της έκφρασης.
Οι ευρωβουλευτές τονίζουν ότι οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών θα πρέπει να εγγυώνται ότι τα προϊόντα που διαθέτουν διαδικτυακά στους καταναλωτές είναι ασφαλή. Για τον σκοπό αυτό η πρόταση του Κοινοβουλίου δίνει ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην υποχρέωση να γνωρίζει κανείς τους επιχειρηματικούς πελάτες του.
Πρόσθετες υποχρεώσεις για τις πολύ μεγάλες πλατφόρμες
Οι πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες θα υπόκεινται σε ειδικές υποχρεώσεις λόγω των ιδιαίτερων κινδύνων που εγκυμονούν όσον αφορά τη διάδοση παράνομου και επιβλαβούς περιεχομένου. Σε περίπτωση που εγκριθεί, ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη καταπολέμηση του επιβλαβούς περιεχομένου (που δεν είναι αναγκαστικά παράνομο σε όλες τις περιπτώσεις) και της παραπληροφόρησης, συμπεριλαμβάνοντας διατάξεις σχετικά με την υποχρεωτική αξιολόγηση του κινδύνου, τα μέτρα ελάττωσης του κινδύνου, τους ανεξάρτητους ελέγχους και τη διαφάνεια των λεγόμενων «συστημάτων συστάσεων», δηλαδή των αλγόριθμων που καθορίζουν τι βλέπουν οι χρήστες.
Αρκετές αλλαγές από τους ευρωβουλευτές στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Οι ευρωβουλευτές προχώρησαν σε σημαντικές αλλαγές σε σχέση με την πρόταση που είχε καταθέσει η Κομισιόν. Ξεχωρίζουν οι εξής:
- απαλλαγή των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων από ορισμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες.
- στοχευμένη διαφήμιση: το κείμενο προβλέπει τη θέσπιση διαδικασιών για διαφανή πληροφόρηση και την λήψη αποφάσεων έχοντας λάβει γνώση όλων των σχετικών πληροφοριών για τους αποδέκτες ψηφιακών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο τα προσωπικά τους δεδομένα χρησιμοποιούνται για οικονομικό όφελος. Η άρνηση συγκατάθεσης δε θα πρέπει να είναι πιο δύσκολη ή χρονοβόρα για τον αποδέκτη από την αντίστοιχη διαδικασία επιβεβαίωσής της. Εάν η συγκατάθεση απορριφθεί ή ανακληθεί, θα πρέπει να παρέχονται στους χρήστες άλλες επιλογές πρόσβασης σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένων των «επιλογών που βασίζονται σε διαφήμιση χωρίς παρακολούθηση».
- απαγόρευση των τεχνικών στόχευσης ή προώθησης που χρησιμοποιούν δεδομένα ανηλίκων με σκοπό την εμφάνιση διαφημίσεων, καθώς και της στόχευσης ατόμων βάσει ειδικών κατηγοριών δεδομένων που επιτρέπουν τη στόχευση ευάλωτων ομάδων.
- αποζημίωση: οι αποδέκτες ψηφιακών υπηρεσιών και οι οργανώσεις που τους εκπροσωπούν πρέπει να μπορούν να ζητούν αποζημίωση για τυχόν ζημίες που προκαλούνται από πλατφόρμες οι οποίες δεν τηρούν τις υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας που υπέχουν.
- την απαγόρευση να χρησιμοποιούν οι διαδικτυακές πλατφόρμες τεχνικές εξαπάτησης ή παρότρυνσης που στόχο έχουν να επηρεάζουν τη συμπεριφορά των χρηστών μέσω «παραπλανητικών τακτικών».
- την ύπαρξη περισσότερων επιλογών σχετικά με την κατάταξη βάσει αλγορίθμων: οι πολύ μεγάλες πλατφόρμες θα πρέπει να διαθέτουν τουλάχιστον ένα σύστημα σύστασης περιεχομένου που δεν θα βασίζεται στην κατάρτιση «προφίλ ακροατηρίου».
Το κείμενο που ενέκρινε το Κοινοβούλιο την περασμένη Πέμπτη με 530 ψήφους υπέρ, 78 κατά και 80 αποχές θα αποτελέσει τη διαπραγματευτική του εντολή για τις συνομιλίες με τη Γαλλική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, η οποία εκπροσωπεί τα κράτη μέλη το τρέχον εξάμηνο.