Για το φοβερό αεροπορικό δυστύχημα στην Ιαπωνία αλλά και για το θαύμα της διάσωσης των 379 επιβατών του φλεγόμενου αεροσκάφους στο αεροδρόμιο του Τόκιο μιλά στο iefimerida.gr o αεροναυπηγός και διερευνητής αεροπορικών δυστυχημάτων Φαίδων Καραϊωσηφίδης.
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης εξηγεί πώς αποφεύχθηκε η τραγωδία, αλλά και τα λάθη που έγιναν ώστε να προκληθεί το δυστύχημα:
«Βρεθήκαμε πολύ κοντά σε μια καταστροφή. Σκεφτείτε ότι τα περιστατικά με συγκρούσεις στο έδαφος είναι συνήθως από τα πιο πολύνεκρα, διότι εμπλέκονται δύο αεροπλάνα, έχουμε πάρα πολλούς νεκρούς. Το χειρότερο περιστατικό που έχει συμβεί στα αεροπορικά χρονικά έχει συμβεί σε ανάλογη περίπτωση. Είχαν συγκρουστεί δύο 747 το 1977 στην Τενερίφη και τότε είχαμε την απώλεια 578 ανθρώπων.
Εδώ τα πράγματα θα μπορούσαμε να πούμε ότι πήγαν σχετικά "καλά". Αφενός, υπήρχε πρόβλεψη. Στις μέρες μας, όταν σχεδιάζεται η καμπίνα ενός αεροσκάφους, πρέπει ο κατασκευαστής να επιδείξει τη δυνατότητα εκκένωσης της καμπίνας σε 90 δευτερόλεπτα και μάλιστα με τις μισές θύρες κινδύνου ανοιχτές.
Το πλήρωμα καμπίνας κάνει εκπαίδευση πάνω σε αυτές τις καταστάσεις και υπάρχει γνώση των εκτάκτων καταστάσεων.
Σε αυτό το περιστατικό, η μία πλευρά του αεροπλάνου καιγόταν και η άλλη όχι. Δεν μπορούσαν να ανοίξουν τις θύρες και τις γλίστρες από την πλευρά που υπήρχε φωτιά, γιατί θα ρίξεις τους ανθρώπους μέσα στη φωτιά. Άρα, ο επικεφαλής του πληρώματος καμπίνας πήρε την κρίσιμη απόφαση για το ποιες θύρες θα ανοίξει και πώς θα φτάσουν οι επιβάτες στην κοντινότερη ασφαλή έξοδο. Βέβαια, στάθηκαν και τυχεροί, γιατί ήταν Ασιάτες και ήταν πολύ πειθαρχημένοι. Η πειθαρχία είναι μέρος της κουλτούρας του ασιατικού λαού και εκτέλεσαν με ακρίβεια τις εντολές του πληρώματος. Και όλα αυτά συνέβησαν χωρίς να είναι προετοιμασμένο το πλήρωμα. Κάτι που ενδεχομένως να συνέβαινε εάν υπήρχε πρόβλημα στον αέρα. Ο επικεφαλής έπρεπε να πάρει αυτές τις αποφάσεις σε δευτερόλεπτα.
Το τρίτο που βοήθησε στη διάσωση αυτών των ανθρώπων είναι ότι το αεροπλάνο δεν τυλίχθηκε ακαριαία στις φλόγες. Υπήρξε ο απαραίτητος χρόνος ώστε να απομακρυνθούν οι επιβάτες.
Βέβαια, η Πυροσβεστική καθυστέρησε να φτάσει στο σημείο και σίγουρα θα γίνει στο μέλλον έρευνα γιατί έφτασε μετά από πέντε λεπτά στο σημείο».
Γιατί συνέβη το δυστύχημα με το αεροσκάφος στην Ιαπωνία
Όπως εξηγεί ο έμπειρος ερευνητής αεροπορικών δυστυχημάτων, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως ο πιλότος του DASH 8, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους οι πέντε επιβαίνοντες, μπήκε στον διάδρομο απογείωσης χωρίς να έχει τέτοια άδεια.
Όπως αναφέρει: «Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, ο πιλότος του μικρότερου αεροπλάνου μετέφερε εφόδια μέσα από μία βάση σε μία άλλη, στη βόρεια πλευρά του αεροδρομίου. Κατά πάσα πιθανότητα ευθύνονται για το δυστύχημα, γιατί υπήρξε μία συνέντευξη τύπου πριν από λίγη ώρα, σύμφωνα με την οποία το επιβατικό αεροπλάνο είχε άδεια προσγείωσης, ενώ στο μικρότερο είχε δοθεί εντολή για holding. Δηλαδή, να περιμένει στον διάδρομό του. Για κάποιον λόγο, είτε δεν κατάλαβε είτε παρανόησε είτε παράκουσε ο πιλότος, μπήκε μέσα στον διάδρομο. Αυτό έπρεπε να περιμένει. Έπρεπε να κάτσει στο κατώφλι του διαδρόμου. Για όλα αυτά, όμως, θα πρέπει να γίνει η απαραίτητη έρευνα από ειδικούς, οι οποίοι θα φωτίσουν τα αίτια του δυστυχήματος. Από τα δυστυχήματα μαθαίνουμε. Θα περιμένουμε το πόρισμα των ειδικών».