Οι διακοπές της ροής του φυσικού αερίου σε δύο μεγάλους προμηθευτές πιέζουν την Ευρώπη και θέτουν σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια, αναφέρει το Politico.
Η γερμανική κυβέρνηση δήλωσε την Τετάρτη ότι η Ρωσία κάνει πολιτική με τις παραδόσεις φυσικού αερίου, καθώς οι αποστολές μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού Nord Stream μειώθηκαν απότομα. «Έχω την εντύπωση ότι αυτό που συνέβη είναι μια πολιτική απόφαση και όχι μια τεχνικά δικαιολογημένη απόφαση», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας και Κλίματος, Ρόμπερτ Χάμπεκ.
Η Gazprom ανακοίνωσε ότι από την Πέμπτη θα μειώσει τις ροές φυσικού αερίου από τα 167 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ημερησίως μέσω του αγωγού Ρωσίας-Γερμανίας σε περίπου 67 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, προβάλλοντας ως δικαιολογία την ανάγκη διακοπής της λειτουργίας δύο συμπιεστών. Σ'υμφωνα με τον ρωσικό κολοσσό, τα απαραίτητα εξαρτήματα έχουν κολλήσει λόγω των κυρώσεων σε μια εγκατάσταση συντήρησης στον Καναδά.
Το διπλό χτύπημα στην ΕΕ με το φυσικό αέριο
Σύμφωνα με το Politico, αυτό αυξάνει τα προβλήματα της ΕΕ όσον αφορά στο φυσικό αέριο, μετά και από την πυρκαγιά που ξέσπασε στο Freeport LNG, μια βασική εταιρεία του Τέξας που είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που μεταφέρεται μέσω θαλάσσης στην Ευρώπη.
«Είναι διπλό χτύπημα για την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου. Ο συνδυασμός των δύο και η αβεβαιότητα που δημιουργούν σημαίνει ότι οι παραδόσεις το καλοκαίρι δεν θα είναι τόσο υψηλές όσο αρχικά αναμενόταν… κάτι που προφανώς θα έχει επιπτώσεις στη διαθεσιμότητα φυσικού αερίου τον χειμώνα», δήλωσε ο Tom Marzec-Manser, επικεφαλής ανάλυσης αερίου στο ICIS.
Παρά τις μειώσεις αυτές στις παραδόσεις, η ΕΕ εξακολουθεί να μένει πίσω στην προσπάθειά της να περικόψει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δεσμεύθηκε να μειώσει το ρωσικό αέριο από τα 155 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) του περασμένου έτους σε περίπου 51 φέτος, αλλά αυτή η δέσμευση είναι ήδη ανέφικτη.
Από την Τρίτη, οι χώρες της ΕΕ έχουν ήδη εισαγάγει 51 bcm μέσω αγωγού από τη Ρωσία, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Bruegel στις Βρυξέλλες, η οποία συγκεντρώνει εβδομαδιαία στοιχεία από ευρωπαϊκούς φορείς εκμετάλλευσης δικτύων φυσικού αερίου. Ο Ben McWilliams, αναλυτής ερευνών στο Bruegel, είπε ότι ο απολογισμός δεν περιελάμβανε το ρωσικό LNG, το οποίο θα αύξανε κατά περίπου 10% το σύνολο.
«Η επίτευξη συνολικής μείωσης ίσης με τα δύο τρίτα απαιτεί τον τερματισμό όλων των ρωσικών εισαγωγών αύριο», δήλωσε ο McWilliams.
Οι αγορές της ΕΕ αυξάνονται, οι παραδόσεις αερίου μειώνονται
Αν και η ΕΕ αγοράζει περισσότερο ρωσικό φυσικό αέριο από το προγραμματισμένο, οι παραδόσεις μειώνονται. Η Gazprom έχει ήδη τερματίσει τις αποστολές στην Πολωνία, τη Βουλγαρία, τη Φινλανδία, την Ολλανδία και τη Δανία, καθώς και ορισμένες προμήθειες στη Γερμανία στο πλαίσιο της σύμβασης με τη Shell Energy Europe, αφού οι εταιρείες αρνήθηκαν το αίτημα της Μόσχας να πληρώσει σε ρούβλια.
Ταυτόχρονα, οι ελπίδες ότι το Κρεμλίνο δεν θα κάνει πολιτικά παιχνίδια με τους υπόλοιπους πελάτες του είναι ελάχιστες. Ο ρωσικός κολοσσός Gazprom ανακοίνωσε σήμερα ότι θα μειώσει κατά ένα τρίτο την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του αγωγού Nord Stream, υποστηρίζοντας ότι η εκπρόθεσμη επιστροφή των μονάδων συμπιεστών αερίου από τη γερμανική Siemens όπου είχαν σταλεί για επισκευή είναι ο λόγος για τη μείωση της ροής μέσω του Nord Stream.
Η Siemens, από την πλευρά της, δήλωσε μέσω email ότι η εν λόγω επισκευή μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο σε μια εγκατάσταση στο Μόντρεαλ -και ότι οι καναδικές κυρώσεις στη Ρωσία για τις εξαγωγές εμποδίζουν την επιστροφή της μονάδας. «Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ενημερώσει τις κυβερνήσεις του Καναδά και της Γερμανίας και εργαζόμαστε για μια βιώσιμη λύση», δήλωσε εκπρόσωπος της Siemens.
Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, πάντως, δεν φαίνεται να πείθεται από την εξήγηση του ρωσικού κολοσσού εξαγωγής φυσικού αερίου. «Οι τρέχουσες εκθέσεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι η αιτιολόγηση της ρωσικής πλευράς είναι απλώς ένα πρόσχημα. Είναι προφανώς μια στρατηγική για την αναταραχή και την αύξηση των τιμών», σημείωσε, προσθέτοντας ότι το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες έχουν διαπιστώσει ότι η συντήρηση αυτών των εγκαταστάσεων δεν υπόκειται σε κυρώσεις. «Το επιβεβαίωσα και εγώ προσωπικά στη Siemens. Είμαστε σε συζητήσεις με τους Καναδούς σχετικά με τον βαθμό στον οποίο, σύμφωνα με τα καναδικά νομικά πρότυπα, οι κυρώσεις το επιτρέπουν», υπογράμμισε ο Χάμπεκ.
Η Ιταλία, ο δεύτερος μεγαλύτερος Ευρωπαίος αγοραστής ρωσικού φυσικού αερίου μετά τη Γερμανία, βιώνει, επίσης, τη ζημιά. «Η Eni επιβεβαιώνει ότι η Gazprom έχει ανακοινώσει μια κάποια μείωση των προμηθειών φυσικού αερίου για σήμερα, που ανέρχεται περίπου στο 15%», δήλωσε εκπρόσωπος της ιταλικής εταιρείας την Τετάρτη.
Σε επίπεδα ρεκόρ οι τιμές του φυσικού αερίου
Οι διαταραχές αυτές προκάλεσαν άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου στο TTF (Ταμείο Μεταφοράς Τίτλων) της ΕΕ πάνω από 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα την Τετάρτη μετά από εβδομάδες που κυμαίνονταν στα μέσα της δεκαετίας του '80.
Η εκτεταμένη διακοπή λειτουργίας στο εργοστάσιο του Τέξας Freeport -το οποίο προμήθευε την Ευρώπη με το 10% του εισαγόμενου LNG μέχρι στιγμής φέτος - σημαίνει ότι κάθε σχέδιο για αύξηση των εισαγωγών αμερικανικού φυσικού αερίου βρίσκεται σε αναμονή.
Η διακοπή του Freeport αντιπροσωπεύει «20 φορτία LNG το μήνα εκτός των παγκόσμιων αποθεμάτων», γεγονός που θα ανεβάσει τις τιμές στην Ευρώπη και την Ασία, δήλωσε ο Fred Hutchinson, πρόεδρος της ένωσης βιομηχανίας LNG των ΗΠΑ.
Οι Βρυξέλλες προσελκύουν συνεχώς εναλλακτικούς προμηθευτές. Την Τετάρτη, η φον ντερ Λάιεν υπέγραψε συμφωνία με τον Αιγύπτιο πρόεδρο, Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι, στο Κάιρο για τη διοχέτευση αερίου στο Ισραήλ, όπου θα υγροποιηθεί και θα παραδοθεί μέσω πλοίου στην ΕΕ.
Επίσης, η Επίτροπος Ενέργειας, Κάντρι Σίμσον, ανακοίνωσε στην επιτροπή ενέργειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αυτή την εβδομάδα ότι τον Ιούλιο θα επισκεφθεί το Αζερμπαϊτζάν τον Ιούλιο για να συζητήσει περισσότερες παραδόσεις φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Trans Adriatic που επικοινωνεί με την Ελλάδα και την Ιταλία και ότι θα συνεχίσει την επικοινωνία με τον Καναδά, το Κατάρ και την Αλγερία.