Μια μελέτη για τις ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύει ότι οι επενδύσεις σε ποδηλατικές υποδομές μπορούν να ενθαρρύνουν τη μετακίνηση με ποδήλατα.
Η προσθήκη λωρίδων για ποδήλατα σε αστικούς δρόμους μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των ποδηλατών σε ολόκληρη την πόλη, όχι μόνο στους δρόμους με νέες λωρίδες ποδηλάτων, σύμφωνα με νέα μελέτη. Το εύρημα, σύμφωνα με τους New York Times, ενισχύει την άποψη ότι οι επενδύσεις σε ποδηλατικές υποδομές μπορούν να ενθαρρύνουν τη μετακίνηση με ποδήλατα, η οποία συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αλλά και στη βελτίωση της υγείας.
Τα καλά του ποδηλάτου
Ως μέσο μεταφοράς μικρών αποστάσεων, το ποδήλατο βοηθά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, λιγοστεύει την εξάρτησή μας από καύσιμα, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και βελτιώνει τη δημόσια υγεία.
Όσο περισσότερες υποδομές τόσο περισσότερη ποδηλασία
Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε διαδικτυακά τη Δευτέρα στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, διαπίστωσε ότι σε πόλεις όπου προστέθηκε υποδομή ποδηλάτων, η ποδηλασία είχε αυξηθεί έως και 48% περισσότερο σε σχέση με πόλεις που δεν προσέθεσαν λωρίδες ποδηλάτων.
Πάντως, οι πυκνοκατοικημένες πόλεις, όπου η δημόσια συγκοινωνία ήταν ήδη δημοφιλής, σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις. Σε πόλεις με χαμηλότερη πυκνότητα, περισσότερα αυτοκίνητα κατά κεφαλήν και υψηλότερες ταχύτητες κυκλοφορίας, η αύξηση της ποδηλασίας ήταν πιο μέτρια.
Το Παρίσι, για παράδειγμα, το οποίο εφάρμοσε το πρόγραμμα από νωρίς και είχε το μεγαλύτερο πρόγραμμα ποδηλασίας από οποιαδήποτε άλλη από τις πόλεις της μελέτης, σημείωσε μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στους χρήστες ποδηλάτων. «Φαίνεται σχεδόν σαν ένας φυσικός νόμος ότι όσο περισσότερες υποδομές έχετε, τόσο περισσότερη ποδηλασία θα έχετε», δήλωσε ο Sebastian Kraus, επικεφαλής της μελέτης.
Αλλά στην έρευνα για τις δημόσιες συγκοινωνίες, το αποτέλεσμα της προσθήκης λωρίδων ποδηλάτων είναι υπό συζήτηση. «Είναι σαν ένα πρόβλημα με την κότα και το αυγό», δήλωσε ο κ. Kraus, υποψήφιος διδάκτορας στα οικονομικά στο Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change στο Βερολίνο. «Μπορεί να υπάρχει αυτή η αντίστροφη αιτιότητα που, στην πραγματικότητα, εάν έχετε πολλούς ποδηλάτες, θα απαιτήσουν καλύτερη υποδομή και δεν είναι στην πραγματικότητα η υποδομή που δημιουργεί περισσότερη ποδηλασία».
Οι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα από 106 πόλεις σε όλη την Ευρώπη. Οι μετρητές ποδηλάτων επέτρεψαν στους ερευνητές να μετρήσουν τον αριθμό των ποδηλατών σε όλη την πόλη. Ανέλυσαν, σύμφωνα με το δημοσίευμα στους New York Times, τον αριθμό των ποδηλατών από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο και διαπίστωσαν ότι σε πόλεις που είχαν προσθέσει λωρίδες ποδηλάτων, η ποδηλασία αυξήθηκε 11% σε 48% περισσότερο σε σχέση μ ε πόλεις που δεν είχαν προσθέσει λωρίδες.
Ποιος καθορίζει τις πολιτικές για το ποδήλατο
Στην Ευρώπη, οι πολιτικές για την ποδηλασία είναι εθνικές και όχι ενωσιακές, κάθε χώρα παράγει το δικό της κανονιστικό πλαίσιο, τα δε πρακτικά μέτρα θεσπίζονται κυρίως σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο, και δη στις πόλεις. Η υποστήριξη της ΕΕ συνίσταται κυρίως σε παροχή καθοδήγησης, στην ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και στη χρηματοδοτική στήριξη, όπως για παράδειγμα η συνδρομή στη δημιουργία του ευρωπαϊκού δικτύου ποδηλατοδρόμων Eurovelo. Οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουν ζητήσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει μια ενωσιακή στρατηγική για την ποδηλασία, προκειμένου να παρακινηθούν περισσότεροι άνθρωποι να κάνουν ποδήλατο συχνότερα.
Για την καλύτερη προστασία των ποδηλατών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, προστέθηκαν νέες πτυχές στους κανόνες της ΕΕ που ορίζουν τις απαιτήσεις ασφάλειας για τα οχήματα, ώστε να βελτιωθεί η άμεση ορατότητα για τα φορτηγά και να μειωθούν τα τυφλά σημεία.
Με τον περιορισμό της κινητικότητας κατά τη διάρκεια της κρίσης κορωνοϊού, το ποδήλατο αναδείχθηκε σε προσιτό μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις επιθυμούν να συνεχιστεί η μεγαλύτερη αυτή χρήση του ποδηλάτου για τη μετακίνηση μεταξύ κατοικίας και εργασίας.