Το πυρηνικό παγοθραυστικό Yamal θεωρείται - όχι άδικα - το πιο ισχυρό πλοίο σε όλη την υφήλιο.
«Παιδί» της ατομικής εποχής, το πρώτο πυρηνικό παγοθραυστικό στον κόσμο, το Lenin, καθελκύστηκε στις 5 Δεκεμβρίου 1957 στη Σοβιετική Ένωση.
Οι κύριες χρήσεις του ήταν η διατήρηση του Βορειοανατολικού Περάσματος ελεύθερου, η προμήθεια αγαθών στη Βόρεια Σιβηρία, καθώς και η έρευνα.
Είκοσι χρόνια αργότερα, το πυρηνικό παγοθραυστικό Arktika, ο διάδοχος του Lenin, έγινε το πρώτο πλοίο επιφάνειας που έφτασε στον Βόρειο Πόλο, ο οποίος προηγουμένως ήταν προσβάσιμος μόνο σε υποβρύχια. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, το 1990, έφερε τους πρώτους τουρίστες στον Βόρειο Πόλο με ένα ακόμη ρωσικό πυρηνικό παγοθραυστικό, το Rossiya.
Yamal, το πυρηνικό παγοθραυστικό
Αλλά ενώ όλα αυτά τα καράβια έχουν τις δικές τους ιστορίες να διηγηθούν, κανένα άλλο πυρηνικό παγοθραυστικό δεν έχει γοητεύσει τη φαντασία των οπαδών της ναυσιπλοϊας περισσότερο από το Yamal.
Η καρίνα του τοποθετήθηκε το 1986 στο Λένινγκραντ (σημερινή Αγία Πετρούπολη) στα Ναυπηγεία της Βαλτικής που είχε κατασκευάσει πολλά διάσημα ποντοπόρα πλοία τις προηγούμενες δεκαετίες.
Ωστόσο, με την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης στο ενδιάμεσο, το Yamal χρειάστηκε έξι ολόκληρα χρόνια για να ολοκληρωθεί. Το Yamal, που πήρε το όνομά του από την κύρια βιομηχανική δύναμη της Αρκτικής της Ρωσίας, σημαίνει «το Τέλος της Γης» στην αυτόχθονη γλώσσα των ινουίτ Νένετς.

Ο αρχικός σκοπός του πλοίου ήταν να διατηρεί ελεύθερους τους αρκτικούς θαλάσσιους δρόμους, αλλά οι πολιτικές αλλαγές στην περιοχή μείωσαν το ρόλο του σε σκάφος υποστήριξης και διάσωσης, καθώς και για αποστολές στο Βόρειο Πόλο.
Κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου για υπηρεσία στις αρκτικές θάλασσες, το Yamal δεν μπορεί να ταξιδέψει στην Ανταρκτική λόγω του συστήματος ψύξης του.
Αυτό απαιτεί να τροφοδοτείται με κρύο θαλασσινό νερό για να λειτουργεί σωστά, ενώ αν το πλοίο ταξίδευε στην Ανταρκτική θα έπρεπε να διασχίσει τον ισημερινό και να πλεύσει μέσω των τροπικών όπου το νερό είναι σίγουρα ζεστό. Ως εκ τούτου, το Yamal και τα αδελφά πλοία του περιορίζονται στη βόρεια πολική περιοχή.

Το Yamal είναι ένα από τα λίγα παγοθραυστικά πλοία που έχουν πλεύσει στο Βόρειο Πόλο, αφού το έκανε για μια επετειακή κρουαζιέρα, πριν από 25 ακριβώς χρόνια, φτάνοντας εκεί την 1η Ιανουαρίου του 2000.
Ο πυρηνικός καρχαρίας των ωκεανών
Πάνω από την ίσαλο γραμμή με το βαμμένο μαύρο κύτος, τα λευκά δόντια καρχαρία και την κόκκινη υπερκατασκευή του, το Yamal φαίνεται ακόμη πιο κρύο ακόμη και από τους τοίχους πάγου που διαπερνά.
Με μήκος 148 μέτρα, πλάτος 30 μέτρα, εκτόπισμα 23.000 τόνων και μέγιστη ισχύ 75.000 ίππων, είναι το ισχυρότερο παγοθραυστικό στον κόσμο.
Η παχιά ατσάλινη θωράκιση στεγάζει δύο πυρηνικούς αντιδραστήρες 171.000 kW, εκ των οποίων μόνο ο ένας βρίσκεται σε λειτουργία κάθε φορά. Οι αντιδραστήρες τροφοδοτούν με ενέργεια τους τρεις ηλεκτροκινητήρες του πλοίου, οι οποίοι με τη σειρά τους κινούν τις τρεις προπέλες του. Ογδόντα έξι ειδικοί αισθητήρες, κατανεμημένοι σε όλο το πλοίο, παρακολουθούν τη ραδιενέργεια στο πλοίο όλο το εικοσιτετράωρο.
Το καράβι είναι για πάντα δεσμευμένο να... ζει και να βασιλεύει στις βόρειες θάλασσες - το Yamal χάρη στα πυρηνικό του «οπλοστάσιο» μπορεί να περιπολεί το βασίλειο των πάγων του για πέντε ολόκληρα χρόνια χωρίς να χρειαστεί να προσεγγίσει κάποιο λιμάνι για ανεφοδιασμό.

Το πλοίο διαθέτει διπλό εξωτερικό κέλυφος, που φτάνει σε πάχος τα 48 mm στα σημεία που έρχονται τακτικά σε επαφή με τον πάγο.
Χρησιμοποιώντας το ίδιο του το βάρος, το Yamal έχει σχεδιαστεί για να σπάει πάγο πάχους έως και πέντε μέτρων, αλλά κατά καιρούς χρειάστηκε να περάσει με τη βία μέσα από πλάκες πάγου πάχους εννέα μέτρων. Το Yamal είναι επίσης σε θέση να σπάσει τον πάγο ενώ κινείται προς τα πίσω.
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το πλοίο έχει φτάσει στον Βόρειο Πόλο πάνω από 50 φορές, κερδίζοντας με το παραπάνω τη φήμη του ως ένα από τα ασφαλέστερα επιβατικά πλοία που εξερευνούν την Αρκτική.
Είναι επίσης το πιο άνετο, καθώς η τραχιά πρόσοψή του κρύβει απροσδόκητες πολυτέλειες. Το Yamal είναι εξοπλισμένο με γυμναστήριο, γήπεδο μπάσκετ, σάουνα και πισίνα για όσους επιθυμούν να παραμείνουν δραστήριοι όσο βρίσκονται στο πλοίο.
Υπάρχει επίσης βιβλιοθήκη, σαλόνι, τραπεζαρία και ιατρείο. Ένα πλήρωμα 189 ατόμων φροντίζει 50 καμπίνες επιβατών - μια μάλλον ζεστή και οικεία εμπειρία σε σύγκριση με τα σημερινά υπερπλήρη κρουαζιερόπλοια.