Η περιποίηση των μαλλιών και των νυχιών είναι μερικές από τις μικρές απολαύσεις της ζωής, ειδικοί λένε όμως ότι μας κάνει και πιο ευγενικούς.
Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που κάνουν μικρά βήματα για να βελτιώσουν την εμφάνισή τους έχουν διπλάσιες πιθανότητες να κάνουν δωρεές σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Η ομάδα, από το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ, πραγματοποίησε μια σειρά πειραμάτων, άλλα σε εικονικό περιβάλλον και άλλα σε εργαστήριο.
Σε ένα, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να χρησιμοποιήσουν ένα φίλτρο για να βελτιώσουν μια selfie που είχαν τραβήξει. Μια ομάδα ελέγχου, εν τω μεταξύ, κλήθηκε να βελτιώσει μια φωτογραφία ενός αντικειμένου στον χώρο.
Αφού είδε τη βελτιωμένη φωτογραφία του, κάθε συμμετέχων παρέλαβε έναν φάκελο με την πληρωμή του σε μετρητά. Δίπλα στον φάκελο υπήρχε ένα κουτί δωρεών, έτσι οι συμμετέχοντες μπορούσαν να δωρίσουν εθελοντικά μέρος της πληρωμής τους.
Η ανάλυση αποκάλυψε ότι τα μέλη της πειραματικής ομάδας που είδαν τον εαυτό τους πιο ελκυστικό αφού βελτίωσαν τη φωτογραφία τους, δώρισαν έως και διπλάσια ποσά από αυτά της ομάδας ελέγχου.
Σε ένα ξεχωριστό πείραμα, που διεξήχθη στο Facebook, μία ομάδα ανθρώπων μίλησε για τις προτιμήσεις στα αρχιτεκτονικά στιλ και η άλλη ομάδα για τη μόδα.
Μέλη της ομάδας για για μόδα κλήθηκαν να φανταστούν τους εαυτούς τους στις πιο ελκυστικές στιγμές τους και να φανταστούν πώς θα ντύνονταν για μια φανταχτερή κοινωνική εκδήλωση.
Στο τέλος του πειράματος εμφανίστηκε ένα αναδυόμενο παράθυρο με έναν σύνδεσμο που παρέπεμπε σε μία σελίδα δωρεών. Περίπου το 7% των ατόμων που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο «ομορφιά» έκαναν κλικ στον σύνδεσμο δωρεάς, ενώ από την ομάδα αρχιτεκτονικής μόλις το 2%.
Ο καλλωπισμός μάς κάνει πιο ευγενικούς, εξηγούν οι ειδικοί
Η καθηγήτρια Danit Ein-Gar, μία από τους συγγραφείς της μελέτης, είπε: «Όταν βελτιώνουμε την εμφάνισή μας και νιώθουμε όμορφα, για παράδειγμα, μετά από ένα φρέσκο κούρεμα, συμπεριφερόμαστε με πιο κοινωνικά συνειδητοποιημένο τρόπο. Γιατί; Επειδή αισθανόμαστε ότι όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω μας, ότι τραβάμε την προσοχή και έτσι προσπαθούμε να ενεργούμε καλύτερα. Είναι εύκολο να επικρίνεις τη γενιά των selfie, που καλλωπίζονται συνεχώς και μοιράζονται εκλεπτυσμένες φωτογραφίες, αλλά επιδεικνύουμε μια παρενέργεια αυτής της συμπεριφοράς που μπορεί να ωφελήσει την κοινωνία. Οι άνθρωποι που αισθάνονται καλά με την εμφάνισή τους μπορούν να διοχετεύσουν αυτό το συναίσθημα σε καλές πράξεις».
Η ομάδα είπε ότι τα ευρήματά της «ανοίγουν την πόρτα σε καινοτόμες στρατηγικές» για φιλανθρωπικές εκστρατείες, για παράδειγμα συνεργασία με εταιρείες καλλυντικών, κομμωτήρια και ινστιτούτα αισθητικής για την ενίσχυση των δωρεών.
Η Dr Natalie Kononov, η οποία ηγήθηκε της μελέτης, είπε: «Η κοινωνία μας επικεντρώνεται με εμμονή στη φυσική εμφάνιση, ενώ ταυτόχρονα επικρίνει αυτήν την επιφανειακή συμπεριφορά. Τα άτομα που εστιάζουν στην εμφάνιση συχνά κρίνονται σκληρά, αλλά δείχνουμε ότι αυτή η συμπεριφορά μπορεί να έχει θετικά δευτερογενή αποτελέσματα, που ωφελούν τους άλλους».