Πέθανε σε ηλικία 76 ετών ο επιδραστικός καλλιτέχνης Ουλάι, ο άνθρωπος που λάτρεψε και δημιούργησε η Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
Γεννημένος στο Ζόλινγκεν της Γερμανίας το 1943, ο γερμανός καλλιτέχνης έλαβε διεθνή αναγνώριση για τις φωτογραφικές Polaroid προσεγγίσεις του αλλά και τη θυελλώδη σχέση του με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Η σχέση της περφόρμερ Μαρίνα Αμπράμοβιτς με τον επιδραστικό καλλιτέχνη Ουλάι, ξεκίνησε στην Ολλανδία.
Οταν η Αμπράμοβιτς συνάντησε τον Ουλάι
Συγκεκριμένα στο Άμστερνταμ η Μαρίνα Αμπράμοβιτς γνώρισε το Δυτικογερμανό καλλιτέχνη Uwe Laysiepen, γνωστότερο ως Ulay (Ουλάι), με τον οποίο συνεργάστηκαν για περίπου μια δεκαετία.
Ηταν σχέση καρδιάς με την πρώτη ματιά. Το δέσιμό τους ήταν μοναδικό και οι δύο καλλιτέχνες ήταν γεννημένοι την ίδια μέρα.
Οι δυο τους αποτέλεσαν ένα καλλιτεχνικό δίδυμο, όπου, άνδρας και γυναίκα είναι δύο κοσμικά όντα τα οποία ενωμένα δημιουργούν ένα «ερμαφρόδιτο εγώ», συμπεριφερόμενοι ως «ένα σώμα με δύο κεφάλια». Εμβληματική, άλλωστε, παραμένει η περφόρμανς με τους δύο πλάτη με πλάτη, με πλεγμένα τα μαλλιά τους.
Αμπράμοβιτς, Ουλάι, και οι ακραίας υπομονής περφόρμανς
Το ζευγάρι έγινε γνωστό για την προσπάθεια του να χαρτογραφήσει τα όρια της αγάπης και της συμβίωσης μέσω της ζωντανής αναπαράστασης, προσπαθώντας παράλληλα να τοποθετήσει την περφόρμανς ως τέχνη ισάξια με τις υπόλοιπες.
Στις παραστάσεις τους, μελετούσαν ακραίες καταστάσεις και τις σχέσεις των σωμάτων τους με το χώρο.
Ο εντυπωσιακός χωρισμός Αμπράμοβιτς-Ουλάι στο Σινικό τοίχος
Κάποια στιγμή οι δύο καλλιτέχνες ήταν δύσκολο να ζουν μαζί, με αποτέλεσμα, έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα 12 ετών, να αποφασίζουν το τέλος της σχέσης τους. Ο τερματισμός της δικής τους συνεργασίας και σχέσης είναι ίσως ο πιο εντυπωσιακός και συμβολικός χωρισμός που έχει σημειωθεί στην εποχή μας.
«Το Μεγάλο Περπάτημα» ήταν μια από τις πιο γνωστές τους παραστάσεις, αλλά και ταυτόχρονα η τελευταία τους (1988), όταν οι δύο τους αποφάσισαν να διασχίσουν το Σινικό Τείχος, ξεκινώντας ο καθένας από διαφορετικές άκρες μέχρι να συναντηθούν κάπου στη μέση.
Το προετοίμαζαν οκτώ χρόνια, όσο χρειάστηκε να βγουν όλες οι απαραίτητες άδειες από τις κινεζικές αρχές. Το αρχικό πλάνο, ήταν να διασχίσουν από τις δύο άκρες το τείχος, να βρεθούνε στη μέση και να παντρευτούνε. Αλλά μετά τα οκτώ χρόνια που χρειάστηκαν, η σχέση τους είχε ατονήσει.
Αυτό το περπάτημα μετατράπηκε σε ένα πλήρες προσωπικό δράμα.«Ο Ουλάι ξεκίνησε από την έρημο Γκόμπι (άντρας – φωτιά) κι εγώ από την Κίτρινη Θάλασσα (γυναίκα, στοιχείο νερού). Αφού περπατήσαμε ο καθένας μας 2.500 χιλιόμετρα, συναντηθήκαμε στη μέση και είπαμε ένας στον άλλον το τελευταίο αντίο». Η Αμπράμοβιτς συνέλαβε την ιδέα για αυτή την περφόρμανς μέσα σε ένα όνειρό της και αυτό της φάνηκε ως το πιο ρομαντικό τέλος της δίδυμής τους σχέσης, που ήταν γεμάτη από ασταμάτητη δημιουργία, ενέργεια και έλξη. Δείτε το βίντεο από το Σινικό Τείχος.
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς περιέγραψε την διαδικασία αυτή: «Χρειαζόμασταν μια συγκεκριμένη μορφή του τέλους. Μετά από αυτή την τεράστια απόσταση που περπατήσαμε ο ένας προς τον άλλον, αυτό το τέλος ήταν πιο δραματικό, πιο πολύ έμοιαζε με φιλμ.. γιατί στο τέλος είσαι πραγματικά μόνος, ό,τι και να κάνεις».
H τελευταία δημόσια συνάντηση-περφόρμανς
Τελευταία δημόσια συνάντηση της Αμπράμοβιτς με τον Ουλάι ήταν το 2010 κατά τη διάρκεια της έκθεσής της στο μουσείο ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης.
Όπως έγινε φανερό, η καλλιτέχνιδα δεν γνώριζε ότι ο Ουλάι παρεβρισκόταν στο χώρο, με σκοπό να τη συναντήσει μετά από 22 χρόνια και να ξεσπάσει σε κλάματα. Δείτε το βίντεο από την περφόρμανς.
Πέντε χρόνια αργότερα, ο Ουλάι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη κατηγορώντας την πως εκμεταλλεύτηκε μόνη της έργα που είχαν από κοινού δημιουργήσει, αναγκάζοντάς την να τον αποζημιώσει με περισσότερα από 250.000 ευρώ.
Ο Ουλάι έφυγε την Δευτέρα από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών.
Η ανάρτηση της Μαρίνας Αμπράμοβιτς για τον Ουλάι
Δυο λιτές γραμμές για τον άνθρωπο που σε ένα σημείο την καθιέρωσε. «Με μεγάλη θλίψη έμαθα σήμερα για το θάνατο του φίλου και πρώην συνεργάτη μου Ulay. Ήταν ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης και ανθρώπινο ον, που θα μας λείψει βαθιά. Την ημέρα αυτή, είναι παρήγορο να γνωρίζουμε ότι η τέχνη και η κληρονομιά του θα ζήσουν για πάντα» σημείωσε στην ανάρτησή της η Μαρίνα Αμπράμοβιτς.