Σοκ προκάλεσε χθες η είδηση του θανάτου ενός 73χρονου και του τραυματισμού δεκάδων επιβατών από αναταράξεις σε πτήση της Singapore Airlines που εκτελούσε το δρομολόγιο Λονδίνο-Σιγκαπούρη.
Η πτήση εκτελούνταν με 211 επιβάτες και 18 άτομα πλήρωμα όταν το αεροσκάφος Boeing 777-300ER έκανε μια ξαφνική «βουτιά» 6.000 ποδιών μέσα σε περίπου πέντε λεπτά, με αποτέλεσμα να εκτοξευτούν από τις θέσεις του οι επιβαίνοντες που δεν φορούσαν ζώνη.
Ο Βρετανός Τζόφρι Κίτσεν, παραγωγός μουσικής και παραστάσεων από το Μπρίστολ, κατονομάστηκε ως ο επιβάτης που έχασε τη ζωή του στη μοιραία πτήση. Σύμφωνα με τον Guardian, που επικαλείται τις Αρχές της Ταϊλάνδης, είχε καρδιακή πάθηση και πιθανότατα έπαθε καρδιακή προσβολή.
Οι επιβάτες της μοιραίας πτήσης διηγήθηκαν πώς οι ίδιοι και το πλήρωμα του αεροπλάνου προσπάθησαν απεγνωσμένα να σώσουν τη ζωή του 73χρονου κάνοντάς του καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση, ενώ προσπαθούσαν να φροντίζουν και άλλους τραυματισμένους επιβάτες.
Συνολικά 71 άτομα, εκ των οποίων έξι με σοβαρά τραύματα, μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο. Πολλοί είχαν τραύματα στο κεφάλι, σύμφωνα με Ταϊλανδούς αξιωματούχους.
Συγκεκριμένα, από τα 71 άτομα που μεταφέρθηκαν για περίθαλψη στο νοσοκομείο Samitivej Srinakarin, 26 είχαν ελαφριά τραύματα, 39 μέτριους τραυματισμούς και έξι άτομα είχαν σοβαρά τραύματα.
Το περιστατικό που προκλήθηκε από τις απροσδόκητες αναταράξεις και ενώ η πτήση μετρούσε ήδη 11 ώρες στον αέρα οδήγησε σε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο Suvarnabhumi της Μπανγκόκ.
Στις συγκλονιστικές εικόνες μέσα από το αεροπλάνο αποτυπώθηκε μια σκηνή τρόμου, με αεροσυνοδούς και επιβάτες με αίμα στα πρόσωπά τους, μάσκες οξυγόνου να κρέμονται από την οροφή του αεροσκάφους και πράγματα διασκορπισμένα στον διάδρομο.
«Όποιος δεν φορούσε ζώνη τραυματίστηκε»
Συγκλονιστικές είναι και οι μαρτυρίες των επιβαινόντων για τα δραματικά αυτά λεπτά της πτήσης-θρίλερ που προκάλεσαν τους τραυματισμούς.
Ένας 68χρονος Βρετανός ονόματι Τζέρι, που ταξίδευε στην Αυστραλία για τον γάμο του γιου του, μιλώντας στο BBC με έναν επίδεσμο στο κεφάλι, είπε ότι δεν υπήρχε καμία προειδοποίηση πριν την πτώση του αεροπλάνου. «Μόλις είχα πάει στην τουαλέτα, επέστρεψα, κάθισα, είχε λίγες αναταραχές και ξαφνικά το αεροπλάνο έκανε βουτιά» είπε. Και ο ίδιος και η γυναίκα του χτύπησαν το κεφάλι τους στο ταβάνι.
«Κάποιοι που περπατούσαν κατέληξαν να κάνουν τούμπες. Ήταν απαίσιο. Και τότε ξαφνικά σταμάτησε και ήταν πάλι ήρεμα», συνέχισε. «Το προσωπικό έκανε ό,τι μπορούσε για να φροντίσει τους τραυματίες - υπάρχουν πολλοί. Και κάποιοι από το προσωπικό τραυματίστηκαν και οι ίδιοι».
«Κάποιοι άνθρωποι χτύπησαν το κεφάλι τους στις καμπίνες αποσκευών πάνω από το κεφάλι και τις βαθούλωσαν, χτύπησαν στα σημεία όπου βρίσκονται τα φώτα και οι μάσκες και τα έσπασαν», είπε στο Reuters ο Dzafran Azmir, ένας 28χρονος φοιτητής στην πτήση.
Η Teandra Tukhunen, η οποία ήταν μεταξύ εκείνων που νοσηλεύονταν στο νοσοκομείο και η οποία χτύπησε το αριστερό χέρι της και το είχε κρεμασμένο, είπε στο Sky News UK ότι κοιμόταν όταν έπεσαν σε αναταράξεις.
«Ξύπνησα εξαιτίας των αναταράξεων, και μετά όταν βγήκε η ειδοποίηση για ζώνης ασφαλείας, σχεδόν αμέσως, αμέσως μετά εκτοξεύτηκα στην οροφή, πριν καν προλάβω να βάλω τη ζώνη μου δυστυχώς», δήλωσε η 30χρονη από τη Μελβούρνη.
«Επειδή έγινε τόσο γρήγορα, δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση», είπε. «Έγινε τόσο γρήγορα, τελείωσε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και μετά ήμασταν σε σοκ». Ευχαρίστησε τον πιλότο, που ένιωσε ότι «μας έσωσε τη ζωή», λέγοντας: «Είμαστε ζωντανοί, οπότε αυτό είναι το μόνο που έχει σημασία τελικά».
Επιβάτης, μεταδίδει ο Guardian, περιέγραψε επίσης το προσωπικό της αεροπορικής εταιρείας ως «στωικό», παρότι κάποιοι τραυματίστηκαν και οι ίδιοι. «Μια γυναίκα από το πλήρωμα της Singapore Airlines είπε ότι ήταν μακράν το χειρότερο ταξίδι στα 30 χρόνια πτήσεων. Το μάθημα είναι να φοράτε ζώνη ασφαλείας ανά πάσα στιγμή. Όποιος τραυματίστηκε δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας».
Ένας άλλος επιβάτης, ονόματι Τζος, δήλωσε ότι έχασε τις αισθήσεις του κατά τη διάρκεια των άγριων αναταράξεων. Όταν συνήλθε, είπε πως υπήρχαν λίμνες αίματος στο πάτωμα της καμπίνας.
«Υπήρχε νερό παντού, αίμα παντού, τα αντικείμενα των ανθρώπων ήταν διάσπαρτα σε όλο το αεροπλάνο», ανέφεραν οι Times.
Η ανησυχητική θεωρία για τις αναταραχές στην πτήση της Singapore Airlines
Στην υπόθεση, σύμφωνα με την Daily Mail, αναφέρθηκε ο Τιμ Άτκινσον, σύμβουλος αεροπορίας και πρώην ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων, τονίζοντας αρχικά ότι το αεροπλάνο ήταν «ένα από τα μεγαλύτερα και τολμώ να πω από τα πιο συμπαγή αεροσκάφη που πετούν σε όλο τον κόσμο».
«Θεωρείται ένα εξαιρετικά καλοφτιαγμένο μηχάνημα στην αδελφότητα των πιλότων και των αερομεταφορών και ότι οι αναταράξεις που είχαν αυτό το αποτέλεσμα σε ένα 777 θα πρέπει να ήταν πραγματικά πολύ σοβαρές», είπε στο Sky News. Ανέφερε, επίσης, ότι η περιοχή πάνω από την οποία πετούσε το αεροπλάνο, η οποία είναι γνωστή ως Ενδοτροπική Ζώνη Σύγκλισης, είναι «φημισμένη μεταξύ των πιλότων, και τολμώ να πω στους επιβάτες, για αναταράξεις».
Εξήγησε ότι, παρά την προσοχή που επιδεικνύεται, υπάρχουν αναταράξεις που δεν μπορούν να προ-εκτιμηθούν και αποτέλεσμα αυτών όταν συμβαίνουν είναι ο τραυματισμός και πολύ σπάνια ο θάνατος.
Ο κ. Άτκινσον προέτρεψε όλους τους επιβάτες να κρατούν τη ζώνη ασφαλείας τους όποτε κάθονται. Υπαινίχθηκε επίσης ότι μπορεί να ισχύει μια ανησυχητική θεωρία για την καταστροφή. «Βλέπουμε καθώς συμβαίνει η κλιματική αλλαγή ότι οι αναταράξεις γίνονται πιο συχνές και πιο έντονες και αυτό είναι κάτι που η αεροπορική βιομηχανία προσπαθεί να αντιμετωπίσει αυτή τη στιγμή», είπε ο κ. Άτκινσον στο BBC.
Μια παγκόσμια μελέτη που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Πανεπιστήμιο Reading στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσε ότι η κλιματική αλλαγή αυξάνει τις αναταράξεις κατά τη διάρκεια των πτήσεων - και προέβλεψε ότι η τάση πρόκειται να επιδεινωθεί. Η έρευνα διαπίστωσε ότι σε ένα τυπικό σημείο στον Βόρειο Ατλαντικό -μια από τις πιο πολυσύχναστες διαδρομές στον κόσμο- η συνολική ετήσια διάρκεια έντονων αναταράξεων αυξήθηκε κατά 55%, από 17,7 ώρες το 1979 σε 27,4 ώρες το 2020. «Το μήνυμά μου από αυτό είναι ότι πρέπει να κάνουμε κάτι. Διαφορετικά, οι πτήσεις θα γίνουν πιο ταραχώδεις στο μέλλον (καθώς η κλιματική αλλαγή προκαλεί περισσότερες αναταράξεις)», δήλωσε ο καθηγητής Πολ Γουίλιαμς που συνέγραψε τη μελέτη.