Αμερικανοί αναλυτές εμφανίστηκαν αισιόδοξοι μιλώντας για σημάδια που δείχνουν πως ο πληθωρισμός μόνο καθοδικά μπορεί πλέον να κινηθεί.
Ένα γαλόνι φυσικού αερίου κοστίζει περίπου το διπλάσιο από αυτό που κόστισε τον Ιανουάριο του 2021. Οι τιμές των κατοικιών αυξήθηκαν τον Φεβρουάριο κατά 19,8% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Και, τον Μάρτιο, τα παντοπωλεία κοστίζουν 10% περισσότερο από ό,τι πέρσι.
Ευτυχώς, σύμφωνα με το BBC, ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι το βάρος θα μπορούσε σύντομα να ελαφρύνει και ότι έχουμε φτάσει σε ένα πληθωριστικό ανώτατο όριο.
Αυτή την εβδομάδα, η Federal Reserve θα συνεδριάσει και πιθανότατα θα ανακοινώσει σχέδια για αύξηση των επιτοκίων, ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για την καταπολέμηση του ανεξέλεγκτου πληθωρισμού. Ωστόσο, οι επενδυτές φοβούνται ότι η επιτάχυνση του ρυθμού των αυξήσεων των επιτοκίων θα μπορούσε να παρασύρει την οικονομία σε ύφεση.
Ο πληθωρισμός πιθανώς να έχει φτάσει στο ανώτατο όριο - θα ακολουθήσει ραγδαία μείωση
Ο Ryan Detrick, επικεφαλής στρατηγικής αγοράς για την LPL Financial, πιστεύει ότι είναι πιθανό ο πληθωρισμός να έχει ήδη κορυφωθεί από μόνος του και ότι η Fed (Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ) θα μπορούσε να αρχίσει να υποχωρεί από τα επιτόκια μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ο βασικός δείκτης προσωπικών καταναλωτικών δαπανών, τον οποίο παρακολουθεί στενά η Ομοσπονδιακή Τράπεζα για τη μέτρηση των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών, αυξήθηκε κατά 5,2% τον Μάρτιο, εξαιρουμένων των τιμών των τροφίμων και της ενέργειας, κάτω από τις προσδοκίες των οικονομολόγων και υποχωρώντας σε μηνιαία βάση για την πρώτη ώρα από τον Οκτώβριο του 2020.
Οι αναλυτές της UBS δήλωσαν επίσης αυτόν τον μήνα πως αναμένουν ότι ο πληθωρισμός πιθανότατα θα κορυφωθεί τον Μάρτιο και στη συνέχεια θα πέσει «απότομα».
Τρεις δείκτες «προβλέπουν» μείωση του πληθωρισμού
Ο Detrick επισημαίνει τρεις βασικούς οικονομικούς δείκτες για αυτήν την πεποίθηση: πτώση των τιμών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, έλλειψη «κολλώδους» πληθωρισμού και σχετική χαλάρωση του χάους της αλυσίδας εφοδιασμού (αν και οι διακοπές λειτουργίας της Κίνας που σχετίζονται με τον Covid θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντικό εμπόδιο).
Η έλλειψη σε τσιπ που προκαλείται από τις εμπλοκές της εφοδιαστικής αλυσίδας και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει κάνει πολύ δύσκολη την απόκτηση ενός νέου αυτοκινήτου και οι τιμές των μεταχειρισμένων και των φορτηγών έχουν αντίστοιχα εκτιναχθεί στα ύψη. Τον Φεβρουάριο, η τιμή ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου αυξήθηκε κατά περίπου 45% από το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τον Δείκτη Αξίας Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων Manheim.
Έκτοτε έχει μειωθεί περίπου στο 25%. Δύο μήνες πτώσης δείχνουν ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, που αποτελούν το 4% του δείκτη τιμών καταναλωτή, θα μπορούσαν τελικά να επανέλθουν στα προ πανδημίας επίπεδα.
Οι δύο πληθωρισμοί
Η Federal Reserve Bank of Atlanta χωρίζει τον πληθωρισμό σε δύο κατηγορίες: τον κολλώδη και τον ευέλικτο. Ο κολλώδης πληθωρισμός είναι ένα καλάθι αγαθών που τείνει να αλλάζει πιο αργά και μόνιμα σε τιμές, όπως το κόστος της εκπαίδευσης, τα δημόσια μέσα μεταφοράς και η ασφάλιση αυτοκινήτων.
Ο ευέλικτος πληθωρισμός περιλαμβάνει στοιχεία που κινούνται προς τα πάνω και προς τα κάτω σε κόστος πιο γρήγορα: φυσικό αέριο, ρούχα, τρόφημα.
Και παρόλο που οι διακοπές λειτουργίας στην Κίνα θα μπορούσαν να βλάψουν την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, φαίνεται ότι τα προβλήματα χαλαρώνουν - τουλάχιστον προς το παρόν.
Εάν οι επιχειρήσεις μπορούν να αποκτήσουν εύκολα περισσότερες προμήθειες, οι τιμές των υλικών πέφτουν και οι καταναλωτές δεν χρεώνονται τόσο πολύ για αγαθά και υπηρεσίες, είπε ο Detrick.
Οι ναυτιλιακές τιμές από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες, τη Νέα Υόρκη και το Ρότερνταμ μειώνονται κατά 28% κατά μέσο όρο από την κορύφωση πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της LPL Financial.
Η αξιοπιστία του χρονοδιαγράμματος για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει επίσης να βελτιώνεται, σύμφωνα με νέα στοιχεία από την εταιρεία αναλύσεων Sea-Intelligence. Ο Μάρτιος σηματοδότησε επίσης τον τρίτο συνεχόμενο μήνα μείωσης του μέσου όρου των καθυστερήσεων για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Συγκρατημένη αισιοδοξία
Η μείωση του πληθωρισμού θα μπορούσε να είναι ξαφνική ως αποτέλεσμα, ειδικά για τα διαρκή αγαθά, είπε ο Detrick. Ωστόσο, προειδοποίησε, είναι δύσκολο να πούμε αν βλέπουμε το φως στο τέλος του τούνελ — ή ένα τρένο που έρχεται.