Οι επιχειρήσεις ανθούν σε μια θαλάσσια αποβάθρα στην δυτική Τουρκία, όπου πέντε κρουαζιερόπλοια δεν ετοιμάζονται να επιβιβάσουν κόσμο, αλλά να αποσυναρμολογηθούν, προκειμένου να πουληθούν ως παλιοσίδερα.
Κι όλα αυτά εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού που κατέστρεψε την βιομηχανία, όπως ανέφερε ο επικεφαλής μιας ομάδας ανακύκλωσης σκαφών στο Reuters. Δεδομένου μάλιστα, πως τα κρουαζιερόπλοια ήταν κάποια από τα πρώτα μέρη που έγιναν υπερμεταδότες του κορωνοϊού, καθώς η πανδημία εξαπλωνόταν παγκοσμίως στις αρχές του έτους. Τον Μάρτιο, οι αρχές των ΗΠΑ εξέδωσαν μια απαγόρευση για τις πλεύσεις σε όλα τα κρουαζιερόπλοια που παραμένουν σε ισχύ.
Δεκάδες κρουαζιερόπλοια περιμένουν την σειρά τους για να γίνουν παλιοσίδερα
Και χθες, δεκάδες εργάτες απογύμνωσαν τοίχους, παράθυρα, δάπεδα και κιγκλιδώματα από πολλά κρουαζιερόπλοια στην αποβάθρα της Αλιάγκα, μια πόλη 45 χιλιόμετρα βόρεια της Σμύρνης, στην δυτική ακτή της Τουρκίας. Τρία ακόμη πλοία πρόκειται να ενταχθούν σε εκείνα που ήδη διαλύονται.
Πριν από την πανδημία, τα ναυπηγεία της Τουρκίας συνήθως χειρίζονταν φορτηγά πλοία και εμπορευματοκιβώτια, δήλωσε στο Reuters ο Καμίλ Ονάλ, πρόεδρος μιας ένωσης βιομηχανιών ανακύκλωσης πλοίων. «Αλλά μετά την πανδημία, τα κρουαζιερόπλοια άλλαξαν πορεία προς την Αλιάγκα, αλλά για έναν τελείως διαφορετικό λόγο» είπε. «Υπήρξε ανάπτυξη στον τομέα λόγω της κρίσης. Όταν τα πλοία δεν μπορούσαν να βρουν δουλειά, στράφηκαν στην αποσυναρμολόγηση».
Ο Ονάλ είπε ότι περίπου 2.500 άνθρωποι εργάστηκαν στο ναυπηγείο σε ομάδες που χρειάζονται περίπου 6 μήνες για να διαλύσουν ένα πλήρες επιβατηγό πλοίο. Τα κρουαζιερόπλοια έφτασαν από την Βρετανία, την Ιταλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τίποτα δεν πάει χαμένο από τα πρώην πολυτελή σκάφη
Ένα από τα πλοία στο ναυπηγείο είναι το Carnival Fantasy που λειτουργούσε προηγουμένως από τον αμερικανικό κολοσσό Carnival Cruise Line. Το πλοίο έκανε το παρθενικό του ταξίδι το 1990 αλλά τον Ιούλιο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Carnival Corporation, Άρνολντ Ντόναλντ αποκάλυψε ότι θα απομάκρυνε 13 πλοία από το στόλο της εταιρίας το 2020. Ο Ντόναλντ επέμεινε ότι η διάλυση θα αναφέρεται ως «ανακύκλωση».
Την ίδια ώρα, το ναυπηγείο στοχεύει να αυξήσει τον όγκο του αποσυναρμολογημένου χάλυβα σε 1,1 εκατομμύρια τόνους έως το τέλος του χρόνου, από 700.000 τόνους τον Ιανουάριο, πρόσθεσε. «Προσπαθούμε να αλλάξουμε την κρίση σε ευκαιρία», τόνισε.
Ωστόσο τίποτα δεν πάει χαμένο. Εκτός από τα μεταλλικά εξαρτήματα των κρουαζιερόπλοιων, πολλά από τα υλικά πωλούνται σε προμηθευτές ξενοδοχείων, προκειμένου να εξοπλίσουν τις επιχειρήσεις τους.
Φωτογραφίες: Getty Images