Μια διαφήμιση που δείχνει δύο άνδρες αστροναύτες και μια γυναίκα με βρεφικό καροτσάκι και μια άλλη που δείχνει δύο δυστυχισμένους πατεράδες είναι τα πρώτα «θύματα» της βρετανικής απαγόρευσης για τα στερεότυπα φύλων στην διαφήμιση.
Οι διαφημίσεις, για την Vokswagen και το τυρί κρέμα Philadelphia, διερευνήθηκαν από την Υπηρεσία Προτύπων Διαφήμισης του Ηνωμένου Βασιλείου, αφότου κάποιοι θεατές διαμαρτυρήθηκαν πως διαιωνίζουν τα στερεότυπα φύλου. Οι νέοι κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ τον Ιούνιο απαγορεύουν τους φυλετικούς προσδιορισμούς που «ενδέχεται να προκαλέσουν βλάβη ή σοβαρή ή εκτεταμένη προσβολή».
Οι άνδρες αστροναύτες και η γυναίκα μητέρα στην διαφήμιση της Volkswagen
Η διαφήμιση της Volkswagen δείχνει κάποιους άνδρες να συμμετέχουν σε περιπετειώδεις δραστηριότητες – δύο αστροναύτες στο διάστημα και έναν άνδρα αθλητή με προσθετικό μέλος να κάνει ένα μεγάλο άλμα – προτού το σκηνικό αλλάξει και δείξει μια γυναίκα που κάθεται σε ένα παγκάκι με το βρεφικό καρότσι δίπλα της. Η διαφήμιση αυτή προκάλεσε την αντίδραση των θεατών με την Υπηρεσία Προτύπων να διαπιστώνει πως δείχνει όντως μια γυναίκα «αφοσιωμένη σε έναν στερεοτυπικό ρόλο».
«Αναγνωρίσαμε πως η μετάβαση στον ρόλο του γονέα ήταν μια μεταβαλλόμενη εμπειρία που απαιτεί μια σημαντική προσαρμογή, αλλά η φροντίδα των παιδιών ήταν ένας ρόλος που συνδέεται στερεοτυπικά με τις γυναίκες» πρόσθεσε η επιτροπή στην απόφασή της.
Οι απρόσεκτοι άνδρες στην διαφήμιση του τυριού Philadelphia
Μια άλλη διαφήμιση, αυτή την φορά για το τυρί κρέμα Philadelphia, δείχνει δύο μπαμπάδες που φροντίζουν τα παιδιά τους σε ένα εστιατόριο. Οι άνδρες αποσπούνται τόσο πολύ από το φαγητό που σταματούν να προσέχουν τα παιδιά τους, τα οποία καταλήγουν να κινούνται επάνω σε έναν ιμάντα μεταφοράς τροφίμων. «Ας μην το πούμε στην μαμά» λέει ο ένας, μόλις παίρνει αγκαλιά το παιδί του.
«Αναγνωρίσαμε πως η συγκεκριμένη διαφήμιση είχε σκοπό να είναι κωμική και δεν υπήρχε καμία αίσθηση πως τα παιδιά οποιαδήποτε στιγμή κινδύνευσαν» είπε η Υπηρεσία Προτύπων για την απόφασή της. «Θεωρήσαμε, ωστόσο, πως οι άνδρες απεικονίστηκαν ως δυστυχισμένοι και απρόσεκτοι, με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να φροντίσουν αποτελεσματικά τα παιδιά» πρόσθεσε. «Δεν θεωρήσαμε πως η χρήση του χιούμορ στη διαφήμιση μετρίασε την επίδραση του επιβλαβούς στερεότυπου».
Ένας εκπρόσωπος της Mondelez International, που παράγει το Philadelphia, δήλωσε πως η εταιρεία του ήταν «εξαιρετικά απογοητευμένη» από την απόφαση. «Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά την ευθύνη μας για την διαφήμιση και συνεργαζόμαστε με μια σειρά συνεργατών για να βεβαιωθούμε πως το μάρκετινγκ μας πληροί και συμμορφώνεται με όλες τις κανονιστικές ρυθμίσεις του Ηνωμένου Βασιλείου».
Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που μια διαφήμιση επικρίνεται για το σεξιστικό της περιεχόμενο. Πριν από λίγο καιρό, μια άλλη διαφήμιση και πάλι στην Βρετανία είχε προκαλέσει σάλο με το σλόγκαν «Φτύσε ή κατάπιε» αναφερόμενη σε οδοντόβουρτσα.