Με αστραπιαίους ρυθμούς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της Turkish Airlines από το «Ατατούρκ» στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, που άνοιξε τους διαδρόμους του και που ο Ερντογάν σχεδιάζει να κάνει το μεγαλύτερο στον κόσμο.
Οδικοί κόμβοι έκλεισαν για την κυκλοφορία και οι πτήσεις σταμάτησαν κατά τη μεταφορά του εξοπλισμού σε μια μετακίνηση συνολικής διάρκειας 45 ωρών που ο τουρκικός αερομεταφορέας χαρακτήρισε «τη μεγαλύτερη στην ιστορία της αεροπλοϊας». 47.000 τόνους εξοπλισμού μετέφεραν 686 φορτηγά και εκατοντάδες άλλα οχήματα από την παλιά τους βάση επιχειρήσεων κοντά στη θάλασσα του Μαρμαρά στη νέα, σε απόσταση περίπου 40 χιλιομέτρων, ενώ 337 αεροσκάφη της πέταξαν στη νέα τους έδρα
Για την μετακίνηση έκλεισαν τρεις αυτοκινητόδρομοι και σταμάτησε για 12 ώρες η εναέρια κυκλοφορία τόσο από το Ατατούρκ όσο και από το νέο αεροδρόμιο, το προσωπικό του οποίου υποδέχθηκε την Turkish Airlines στο «νέο της σπίτι». «Έχουμε μακρύ δρόμο μπροστά μας που θα διαρκέσει χρόνια», έγραψαν οι υπεύθυνοί του στο Twitter.
H κυβέρνηση Ερντογάν έχει μεγάλα σχέδια για το νέο κόμβο, αποβλέποντας στο να τον καταστήσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της υφηλίου και την Τουρκία μια από τις δέκα μεγαλύτερες στον τομέα των αερομεταφορών. Άλλωστε ο ίδιος ο Τούρκος πρόεδρος ήταν αυτό που προώθησε το σχέδιο κάνοντας λόγο για «το αεροδρόμιο που αξίζει στην Κωνσταντινούπολη».
Ο Ερντογάν είχε εγκαινιάσει το νέο αεροδρόμιο τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά λόγω καθυστερήσεων και απεργιών είχε αναβληθεί η επίσημη έναρξή του. Με την πρώτη πτήση της Turkish Airlines χθες Σάββατο ο κόμβος αντικατέστησε πλέον το παλιό Ατατούρκ, απ’ όπου απογειώθηκε χθες το πρωί το τελευταίο επιβατικό αεροσκάφος του τουρκικού αερομεταφορέα με προορισμό τη Σιγκαπούρη.
Στόχος τα 200 εκατομμύρια επιβάτες
Οι Αρχές υπολογίζουν ότι το εντυπωσιακό νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 90 εκ. επιβάτες ετησίως με τρεις διαδρόμους στην παρούσα φάση ανάπτυξής του, όταν το πλέον πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου, εκείνο της Ατλάντα των ΗΠΑ εξυπηρέτησε πέρυσι 104 εκ. ταξιδιώτες.
Μέχρι το 2028, ωστόσο, στο “Istanbul Airport” θα λειτουργούν έξι διάδρομοι και τέσσερις τερματικοί σταθμοί και θα εξυπηρετεί 200 εκ. επιβάτες ετησίως καλύπτοντας μια έκταση 76 τ.χλμ. -τριπλάσια εκείνης του Ατατούρκ.
Διεθνή ΜΜΕ σχολιάζουν ότι το κυβερνών κόμμα AKP του Ερντογάν ξόδεψε 10.2 δισ ευρώ για το φαραωνικό project -προίκα του Ερντογάν στην γενέτειρά του- προκειμένου να προσελκύσει ψήφους.
Αλλά το τεράστιο αυτό κόστος έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις μεγάλης μερίδας των πολιτών που στενάζουν υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, του υψηλού πληθωρισμού και του κλυδωνιζόμενου εθνικού νομίσματος. Aκτιβιστές καταγγέλλουν ότι με την τεράστια ανάπτυξη στην περιοχή του αεροδρομίου καταστράφηκαν δάση με απρόβλεπτες συνέπειες και για την άγρια πανίδα. Eνώ εργαζόμενοι έχουν διαμαρτυρηθεί για τα δυστυχήματα κατά την κατασκευή του, τις κακές συνθήκες εργασίας, το φαγητό και την καθυστέρηση καταβολής μισθών. Τον περασμένο Σεπτέμβριο μάλιστα είχαν επέμβει οι δυνάμεις ασφαλείας με δακρυγόνα και εκτοξευτήρες νερού για να διαλύσουν συγκέντρωση εργαζομένων.