Οργή έχουν προκαλέσει οι δηλώσεις ενός καθηγητή του Πανεπιστημίου του Γέιλ ο οποίος πρότεινε ότι ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης της ραγδαίας γήρανσης του πληθυσμού της Ιαπωνίας είναι η μαζική αυτοκτονία.
Ο Γιουσούκε Ναρίτα (Yusuke Narita), επίκουρος καθηγητής Oικονομικών στο Γέιλ, υπερασπίστηκε τις απόψεις του στους New York Times πριν από λίγες ημέρες, αφού έκανε τις παρατηρήσεις του σε ένα πρόγραμμα ειδήσεων το 2021.
«Αισθάνομαι ότι η μόνη λύση είναι αρκετά ξεκάθαρη», δήλωσε τότε. «Στο τέλος, δεν είναι η μαζική αυτοκτονία και το μαζικό "seppuku" των ηλικιωμένων;».
«Χαρακίρι» ή «σεπούκου» ονομάζεται ο ιαπωνικός τελετουργικός τρόπος αυτοκτονίας, ο οποίος καθιερώθηκε από τους Σαμουράι ως μοναδική επιτρεπτή διέξοδος σε περίπτωση ήττας ή ατίμωσής τους.
Ο Ναρίτα δήλωσε στους New York Times ότι «δεν τον κατάλαβαν καλά», προσθέτοντας πως η ευθανασία θα μπορούσε να γίνει υποχρεωτική στο μέλλον. Τα σχόλιά του, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσαν αντιδράσεις.
Όπως ισχυρίζεται, αυτό θα επιτρέψει στις νεότερες γενιές να βρουν τον δρόμο τους στις επιχειρήσεις, στην πολιτική και σε άλλες πτυχές της κοινωνίας τις οποίες η παλαιότερη γενιά αρνείται να αφήσει.
Ραγδαία η μείωση του πληθυσμού στην Ιαπωνία
Η Ιαπωνία έχει χαμηλό ποσοστό γεννήσεων και το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος στον «πρώτο κόσμο». Η χώρα μετρά 1,34 γεννήσεις ανά γυναίκα, κάτω από το 1,65 των Ηνωμένων Πολιτειών.
Πέρυσι, η Ιαπωνία είδε τον πληθυσμό της να μειώνεται κατά περισσότερα από 600.000 άτομα λόγω της μείωσης των ποσοστών γονιμότητας και της ταχείας γήρανσης του πληθυσμού. Πρόκειται για την ενδέκατη συνεχή χρονιά κατά την οποία μειώνεται ο πληθυσμός της χώρας, σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών Υποθέσεων και Επικοινωνιών της.
Ο συνολικός πληθυσμός της μειώθηκε επειδή οι θάνατοι ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά 609.000, ενώ οι άνθρωποι που έφυγαν από τη χώρα ήταν περισσότεροι από αυτούς που μετακόμισαν στη χώρα κατά 35.000.
Τα σχόλια του Γιασούκε όχι μόνο εξόργισαν τον κόσμο, αλλά του χάρισαν και κοινό, καθώς μετρά πάνω από 569.000 followers στο Twitter.
Εμφανίζεται συχνά στα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης φορώντας casual ρούχα και παρουσιάζει τον εαυτό του σαν ραδιοφωνικό shock jock (ένας σοκ τζοκ είναι ένας ραδιοφωνικός παραγωγός ή DJ που διασκεδάζει τους ακροατές και προσελκύει την προσοχή χρησιμοποιώντας χιούμορ ή/και μελοδραματική υπερβολή που μπορεί να προσβάλει κάποιο μέρος του ακροατηρίου), με το βιογραφικό του στο Twitter να διακηρύσσει: «Τα πράγματα που σου λένε ότι δεν επιτρέπεται να λες είναι συνήθως αλήθεια»...
Πώς εξήγησε τις δηλώσεις του
Ο Ναρίτα κλήθηκε να υπερασπιστεί τις απόψεις του σε μια τάξη νωρίτερα φέτος και το έκανε δείχνοντας ένα απόσπασμα από την ταινία Midsommar του 2019, στην οποία μια αίρεση αναγκάζει ένα ηλικιωμένο μέλος να πηδήξει από έναν γκρεμό.
«Αν αυτό είναι καλό ή όχι, είναι μια πιο δύσκολη ερώτηση για να απαντηθεί», είπε ο Narita. «Αν λοιπόν πιστεύετε ότι αυτό είναι καλό, τότε ίσως μπορείτε να εργαστείτε σκληρά για τη δημιουργία μιας τέτοιας κοινωνίας» πρόσθεσε.
Τα σχόλιά του έλαβαν νέα προσοχή όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα ανακάλυψαν τον Ιανουάριο, με έναν κοινωνιολόγο να τα διακηρύσσει ως «μίσος προς τους ευάλωτους».
Ο Ναρίτα δήλωσε στους Times ότι «ενδιαφερόταν κυρίως για το φαινόμενο στην Ιαπωνία όπου οι ίδιοι μεγιστάνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον κόσμο της πολιτικής, των παραδοσιακών βιομηχανιών και των μέσων ενημέρωσης/ψυχαγωγίας/δημοσιογραφίας εδώ και πολλά χρόνια».
Ο ίδιος πάντως άφησε περιθώριο στη μετάφραση των λεγομένων του, σημειώνοντας ότι ο τρόπος με τον οποίο το είπε προοριζόταν ως μεταφορά για το πώς μια παλαιότερη γενιά πρέπει να αποσυρθεί σταδιακά, και έκτοτε έχει μαλακώσει τη γλώσσα του.
«Έπρεπε να ήμουν πιο προσεκτικός σχετικά με τους πιθανούς αρνητικούς συνειρμούς τους», δήλωσε ο Narita. «Μετά από κάποια αυτοκριτική σταμάτησα να χρησιμοποιώ τις ίδιες λέξεις».
Ωστόσο, δεν είναι ο μόνος, καθώς ένας από τα σημαντικότερα στελέχη του Φιλελεύθερου Δημοκρατικού Κόμματος της χώρας πρότεινε στους ηλικιωμένους «να βιαστούν να πεθάνουν».
Ο Ναρίτα διαδίδει το μήνυμά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε κωμικές παραστάσεις, σε διαφημίσεις ενεργειακών ποτών, ακόμη και μέσω δημιουργών περιεχομένου του TikTok. Έρευνες έχουν δείξει, μάλιστα, ότι το κοινό στην Ιαπωνία υποστηρίζει την εθελοντική ευθανασία.
Ο ίδιος συνεχίζει να τονίζει πως έχει μαλακώσει η θέση του και πως δεν πρέπει να εκλαμβάνεται κυριολεκτικά, αλλά η συζήτηση συνεχίζει να εμφανίζεται.