«Game changer» αποκαλείται ήδη η προσέγγιση της Κάμαλα Χάρις, η οποία αναμένεται να φέρει κοντά της ψηφοφόρους που ανήκουν σε μικρότερες ηλικιακές ομάδες.
Ο λογαριασμός στο X «Biden-Harris HQ», η επίσημη καμπάνια του προέδρου, άλλαξε σε «KamalaHQ» λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση της απόσυρσης του Τζο Μπάιντεν από την κούρσα.
Δεν άλλαξε, όμως, μόνο το όνομα: το ύφος δείχνει ήδη σημαντικά αλλαγμένο, με περιεχόμενο που πλησιάζει πιο κοντά σε νεότερες ηλικίες, στην Gen Z, που αποτελείται από ανθρώπους που έχουν γεννηθεί μεταξύ των τελευταίων ετών της δεκαετίας του 1990 και εκείνης του 2010.
Η Κάμαλα Χάρις αλλάζει στιλ, αφήνει πίσω το ύφος της καμπάνιας του Μπάιντεν και ενστερνίζεται τα memes
Ο νέος λογαριασμός ξεκίνησε αμέσως να «αγκαλιάζει» τα memes και το ύφος των νεότερων γενεών -κίνηση που, σύμφωνα με αναλυτές, ενδέχεται να δώσει στη Χάρις σημαντική ώθηση στις εκλογές.
Η καμπάνια της Χάρις έχει ήδη αρχίσει να εγκαταλείπει το στιλ του Μπάιντεν, προσπαθώντας να «πιάσει» νεότερο κοινό και να νικήσει τον Τραμπ, που έχει μεγαλύτερη δυναμική από τον πρόεδρο των ΗΠΑ στο διαδίκτυο.
Πάντως, για να τονίσει τις ομοιότητές της με την καμπάνια του Τζο Μπάιντεν, η καμπάνια της Κάμαλα Χάρις, με ανάρτηση, παρουσιάζει ένα διάγραμμα.
Αριστερά ο λογαριασμός του Μπάιντεν, δεξιά της Χάρις, και στη μέση, το κοινό τους σημείο: η αποφασιστικότητα για μια νίκη επί του Ντόναλντ Τραμπ.
Παρά τις όποιες ομοιότητες, βασική διαφορά μεταξύ των δύο εκστρατειών φαίνεται ήδη πως θα είναι η αποτελεσματική διαχείριση του περιεχομένου που διαμορφώνεται στο διαδίκτυο, ακόμα και αν πρόκειται για περιεχόμενο που διακινείται σε κύκλους των Ρεπουμπλικανών και έχει ως στόχο να πλήξει την εικόνα της Χάρις.
Αναλύσεις εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο μιας αύξησης της ενασχόλησης νεότερων ψηφοφόρων με τις εκλογές -και την πολιτική γενικότερα-, ειδικά στους κύκλους των Δημοκρατικών, αν και είναι νωρίς για απαντήσεις. Εξάλλου, δημοσκοπήσεις έχουν διαπιστώσει πτώση των ποσοστών για τον Μπάιντεν σε ηλικίες 18-29 ετών.
Η Χάρις, πάντως, έχει λιγότερες από 100 ημέρες να «τρέξει» την προεκλογική της εκστρατεία για να νικήσει τον Ντόναλντ Τραμπ, εάν τελικά επιλεγεί ως υποψήφια για την προεδρία των ΗΠΑ. Αλλά φαίνεται πως έχει προοπτικές να κερδίσει τις μικρότερες γενιές, μιλώντας τη γλώσσα τους.
Η ποπ σταρ Charli XCX υποστηρίζει την Κάμαλα Χάρις -«Είναι brat»
Σε μια απρόσμενη εξέλιξη, η Βρετανίδα ποπ σταρ Charli XCX έγραψε στο X λίγες ώρες μετά την απόσυρση Μπάιντεν: «Η Κάμαλα είναι brat» (πάντως, δεν είναι η μόνη σταρ που εξέφρασε τη στήριξή της προς τη Χάρις).
Η ανάρτηση έχει ήδη 30.000.000 προβολές και 270.000 likes.
Σε άτομα που δεν παρακολουθούν την ποπ κουλτούρα της Gen Z, η αναφορά αυτή μάλλον θα είναι εντελώς άγνωστη. Μάλιστα, η λέξη «brat» σημαίνει «κακομαθημένο», άρα ενδέχεται η ανάρτηση της ποπ σταρ να προκαλέσει και μερικά μπερδέματα.
Ωστόσο, γρήγορα η καμπάνια της Κάμαλα Χάρις ανταποκρίθηκε: άλλαξε το φόντο στον λογαριασμό της, για να γράψει «kamala hq», με θολά, πεζά γράμματα και ένα φωτεινό πράσινο χρώμα από πίσω.
Στο TikTok, η πρώτη ανάρτηση της νέας καμπάνιας αναφερόταν στο «brat» και την Charli XCX, σηματοδοτώντας μια αλλαγή στρατηγικής και ύφους.
Οι επιλογές αυτές δεν είναι τυχαίες: το τελευταίο άλμπουμ της Charli XCX, που ονομάζεται «brat» και έχει αποσπάσει διθυράμβους από τον Τύπο ενώ είναι viral στα social media, έχει ένα πολύ απλό εξώφυλλο, που απλώς γράφει «brat» με πεζά γράμματα, σε ένα φωτεινό πράσινο φόντο.
Η ποπ σταρ εξήγησε τι σημαίνει να είσαι «brat», σε βίντεο στο TikTok στις αρχές Ιουλίου:
«Είσαι απλά εκείνο το κορίτσι που είναι λίγο χαοτικό και του αρέσει να διασκεδάζει, και ίσως λέει χαζά πράγματα μερικές φορές, που αισθάνεται ο εαυτός της, αλλά μετά ίσως και να έχει μια κατάρρευση, αλλά συνεχίζει να “παρτάρει”. Είναι πολύ ειλικρινής, είναι πολύ ευθεία και λίγο εκρηκτική».
Το «Brat» περιγράφεται από την τραγουδίστρια ως μια έννοια που αντιπροσωπεύει ένα άτομο που μπορεί να έχει «ένα πακέτο τσιγάρα, έναν αναπτήρα Bic και ένα λευκό μπλουζάκι χωρίς σουτιέν».
Πρόκειται για μια εσκεμμένη επιλογή αντίθεσης σε γνωστά πρότυπα γύρω από τις σταρ της ποπ μουσικής, για μια τάση που θέλει τις σύγχρονες τραγουδίστριες «αληθινούς ανθρώπους» και όχι «κατασκευασμένους» και εντελώς «καθαρούς».
Η τάση #bratsummer έχει σχεδόν ένα εκατομμύριο αναρτήσεις στο TikTok και το πράσινο φόντο έχει χρησιμοποιηθεί από χιλιάδες άτομα και επιχειρήσεις.
Αμέσως άρχισαν να κυκλοφορούν βίντεο που δείχνουν την Κάμαλα Χάρις σε ομιλίες της, μονταρισμένα με μουσική της Charli XCX.
Κάποιοι έχουν αλλάξει τους στίχους του τραγουδιού «360» της Charli XCX από «I'm everywhere, I'm so Julia» σε «I'm so Kamala». [είμαι παντού, είμαι η Τζούλια – είμαι παντού, είμαι η Κάμαλα].
Η καρύδα της Κάμαλα Χάρις έγινε κοκτέιλ -Πώς ξεκίνησε το viral meme
Μάλιστα, δεν είναι το «brat» το μόνο meme που βλέπουμε στο KamalaHQ.
Το bio του λογαριασμού @KamalaHQ-«Providing context» [παρέχουμε πλαίσιο]- παραπέμπει σε ένα άλλο δημοφιλές meme που σχετίζεται με την αντιπρόεδρο.
Το meme έχει τις ρίζες του σε μια ομιλία της Χάρις τον Μάιο του 2023 στον Λευκό Οίκο.
Η Χάρις ήθελε να τονίσει πως τίποτα δεν υπάρχει χωρίς κάποιο πλαίσιο, να αναφερθεί στις νεότερες γενιές και στις κοινότητες και τις οικογένειες που τις περιβάλλουν.
«Η μητέρα μου συνήθιζε να… μας δυσκολεύει μερικές φορές και μας έλεγε: ''Δεν ξέρω τι συμβαίνει με εσάς τους νέους. Νομίζετε ότι πέσατε από καρύδα [κοκοφοίνικα]; Ζεις στο πλαίσιο [context] όλων όσων ζεις και όσων ήρθαν πριν από σένα''».
Δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για να γίνει viral η καρύδα της Χάρις, με διάφορα βίντεο που έδειχναν αποσπάσματα από την εν λόγω ομιλία της, υπό τον ήχο διάφορων γνωστών τραγουδιών (βοήθησε η απότομη εναλλαγή: τη μία στιγμή η Χάρις γελούσε, όταν μιλούσε για τον κοκοφοίνικα, αλλά, στη συνέχεια, σοβάρεψε απότομα).
Η «επιχείρηση καρύδα»
Τα memes με την καρύδα εμφανίστηκαν και πάλι στο προσκήνιο, αφού ο Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε ότι δεν θα είναι ξανά υποψήφιος για την προεδρία των ΗΠΑ και έδωσε την υποστήριξή του στη Χάρις, η οποία είναι πλέον η ξεκάθαρη επικρατέστερη υποψήφια για το χρίσμα των Δημοκρατικών.
Τον τελευταίο καιρό, εν μέσω των αναταραχών στο κόμμα των Δημοκρατικών, αρκετοί ήταν εκείνοι που ζητούσαν από την Κάμαλα Χάρις να πάρει την κατάσταση στα χέρια της, λέγοντας ότι ήρθε η ώρα για την «Επιχείρηση Καρύδα» ή μιλώντας για τη «Δημοκρατία της Καρύδας».
Την ίδια ώρα, στην Ουάσιγκτον άρχισαν να πωλούν σφηνάκια κοκτέιλ καρύδας, με ονόματα όπως «πίνα Κάμαλα» (όπως λέμε πίνα κολάντα) και κατάλληλες αφίσες.
Την Κυριακή, ο κυβερνήτης του Κολοράντο Τζάρεντ Πόλις πρόσθεσε τρία emojis στο τέλος της υποστήριξής του για τη Χάρις: μια καρύδα, ένα δέντρο και τη σημαία των ΗΠΑ.
Λίγες ημέρες πριν, γερουσιαστής των ΗΠΑ από τη Χαβάη ανέβασε φωτογραφία που τον δείχνει να σκαρφαλώνει σε έναν κοκοφοίνικα, λέγοντας: «Κυρία αντιπρόεδρε, είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε».
«Νομίζετε ότι πέσατε από καρύδα;» έγραψε άλλος σε ανάρτηση, χρησιμοποιώντας τη γραμματοσειρά του άλμπουμ «brat», συνδυάζοντας, έτσι, τα δύο ξεχωριστά memes:
Η Χάρις έχει απασχολήσει ξανά στο παρελθόν τον κόσμο των memes και του ίντερνετ με τις χορευτικές κινήσεις της αλλά και την αγάπη της για τα διαγράμματα Βεν, μεταξύ άλλων.
«Unburdened»
Ένα meme που αρχικά κυκλοφόρησε από τους Ρεπουμπλικάνους και, τελικά, η καμπάνια της Χάρις χρησιμοποίησε υπέρ της είναι το «Unburdened».
Τον Δεκέμβριο και ξανά τον Ιούνιο, το κόμμα των Ρεπουμπλικανών και η προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ μοιράστηκαν βίντεο με μια ατάκα -«απαλλαγμένοι [unberdened] απ' ό,τι προηγήθηκε»- που η Χάρις επαναλάμβανε σε ομιλίες, επιχειρώντας να χρησιμοποιήσουν τη φράση αυτή εναντίον της.
Αλλά την Κυριακή ο λογαριασμός KamalaHQ έκανε retweet ένα screenshot μιας αλληλεπίδρασης στο X, στην οποία ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης απάντησε σε λογαριασμό της εκστρατείας του Τραμπ, συμβουλεύοντάς τον να «εγκαταλείψει τη χρήση αυτής της φράσης» επειδή «η Gen Z την αγαπάει» και επειδή η καμπάνια της Χάρις «θα την κάνει κομμάτι του μάρκετινγκ».
Πώς μπορεί η Χάρις να αξιοποιήσει τα memes -Κύμα ενθουσιασμού που «θυμίζει τον Ομπάμα του 2008»
Σε όλο το τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η ενέργεια είναι αισθητή, δήλωσε ο Ντέιβιντ Καρπφ, καθηγητής μέσων ενημέρωσης και δημόσιων υποθέσεων στο Πανεπιστήμιο George Washington, στο Business Insider.
«Υπάρχει ένα κύμα ενθουσιασμού που θυμίζει τον Ομπάμα του 2008, αλλά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του 2024», τόνισε.
Οι ειδικοί σε θέματα επικοινωνίας λένε ότι η ομάδα της Χάρις προσπαθεί να δημιουργήσει μια προσωπική εικόνα για την ίδια, ώστε να ενισχύσει την προβολή της και την συμπάθεια των ψηφοφόρων προς το πρόσωπό της.
«Το περιεχόμενο που αποδίδει καλύτερα είναι είτε διασκεδαστικό είτε προσωπικό» δήλωσε η Κάρεν Νορθ, καθηγήτρια Επικοινωνίας στο USC Annenberg. «Οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται μια προσωπική σύνδεση και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν στους εκλεγμένους αξιωματούχους και άλλους παράγοντες επιρροής ή διασημότητες την ευκαιρία να συνδεθούν με το κοινό τους πολύ-πολύ άμεσα και 24 ώρες το 24ωρο».
«Η πραγματική αλλαγή με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι για πρώτη φορά πραγματικά αισθανόμαστε ότι έχουμε μια προσωπική σχέση με τους ανθρώπους -ακόμη και όταν δεν έχουμε- με τον ίδιο τρόπο που οι φίλοι μας στέλνουν μηνύματα ή μας στέλνουν αστεία βίντεο ή memes ή επικοινωνούν μαζί μας στο τηλέφωνό μας», είπε.
«Η Χίλαρι Κλίντον δυσκολευόταν με την προώθηση μιας συμπαθητικής εικόνας στο κοινό, και αυτό συνέβη μόλις πριν από μια στιγμή στην πολιτική ιστορία των Δημοκρατικών», δήλωσε η Νορθ. «Αυτή τη στιγμή είναι πολύ προφανές ότι η ομάδα της Χάρις θα προσπαθήσει να ενισχύσει τη συμπάθεια του κοινού προς εκείνη, επειδή γνωρίζει ότι αυτό ήταν ένα δύσκολο εμπόδιο για μια προηγούμενη γυναίκα υποψήφια πρόεδρο απέναντι στον ίδιο πολιτικό αντίπαλο».