Σοκ έπαθε ένας συλλέκτης έργων Τέχνης στην Ισπανία όταν αντίκρισε εντελώς αγνώριστη τη μορφή της Παναγίας στο αντίγραφο ενός πίνακα του 17ου αιώνα, που είχε πληρώσει για τη συντήρησή του.
Ο ιδιώτης συλλέκτης στη Βαλένθια φέρεται να πλήρωσε 1.200 ευρώ σ’ έναν συντηρητή επίπλων για την αποκατάσταση του αντιγράφου της «Αμώμου Σύλληψης των Σεβασμίων » του Ισπανού ζωγράφου της εποχής του μπαρόκ Μπαρτολομέ Εστέμπαν Μουρίγιο, γνωστού τόσο για τους πίνακές του με θρησκευτικό περιεχόμενο όσο και για τις απεικονίσεις γυναικών και παιδιών, που αποτελούν καταγραφή της καθημερινότητας της εποχής του. Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα του συντηρητή κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία, ενώ η δεύτερη προσπάθεια έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα με τη μορφή της Παναγίας παραμορφωμένη και αποκρουστική.
Η απόπειρα του… ατζαμή συντηρητή θύμισε εκείνη ενός ξύλινου γλυπτού του Αγίου Γεωργίου του 16ου αιώνα , που κατέληξε να θυμίζει καρτούν...
αλλά και τη διαβόητη προσπάθεια αποκατάστασης της τοιχογραφίας του Ιησού Χριστού, Ecce Homo, το 2012 και πάλι στην Ισπανία, όταν η ηλικιωμένη Σεσίλια Χιμένεθ πήρε το πινέλο της για να βάψει το έργο τέχνης του 19ου αιώνα μετά από χρόνια διάβρωσης λόγω υγρασίας, αλλά μετά από απίστευτη γελοιοποίηση, το αποτέλεσμα χαρακτηρίστηκε ως ο «Χριστός – μαϊμού».
Μετά και το τελευταίο… «κρούσμα» ειδικοί στη συντήρηση έργων Τέχνης στην Ισπανία ζητούν να αλλάξει η νομοθεσία αναφορικά με τις εργασίες αποκατάστασης σε πίνακες, τοιχογραφίες και άλλα αριστουργήματα. Ο Φερνάντο Καρέρα, καθηγητής της Σχολής Συντήρησης και Αποκατάστασης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Γαλικίας είπε στον Guardian ότι το έργο αυτό θα πρέπει πλέον να ανατίθεται μόνο στους επαγγελματίες. «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτοί που αναλαμβάνουν τέτοια δουλειά πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι. Μπορείτε να φανταστείτε να επιτρέπεται σε κάποιον άσχετο να κάνει χειρουργικές επεμβάσεις. Ή να μπορεί να πωλεί κάποιος φάρμακα χωρίς άδεια φαρμακοποιού; Ή κάποιος που δεν είναι αρχιτέκτονας να επιτρέπεται να κτίζει οικοδομές;», δήλωσε.
Η Μαρία Μπόρχια, αντιπρόεδρος του παραρτήματος στη Βαλένθια της Επαγγελματικής Ένωσης Συντηρητών της Ισπανίας είπε ότι μολονότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αναδείξει κάποιες αποτυχημένες απόπειρες συντήρησης έργων Τέχνης, ο πραγματικός αριθμός των… «κρουσμάτων» αυτών ίσως είναι πολύ μεγαλύτερος. «Υπάρχουν πολλές καταστάσεις όπου επεμβαίνουν σε έργα Τέχνης άνθρωποι ανεκπαίδευτοι προκαλώντας πιθανώς ανεπανόρθωτη ζημιά», δήλωσε στο Europa Press.